Hoppa till huvudinnehåll

Genomförda aktiviteter

Genomförda aktiviteter 2018

Solisternas kräftskiva/sensommareskader 24–26 augusti 2018

Det blev inte alls som förväntat - under flera dagar hade hoppet om en förbättring grusats. Men ingenting är statiskt, och framförallt inte vädret – för det är såklart det jag pratar om;Kr%C3%A4ftskiva.jpg prognosen pekade på regn för hela helgen, men visade sig bli något helt annat. Både ställ och stövlar blev helt överflödiga.

Fredagkvällen samlades vi, fem båtar och 16 personer, för gemensam kräftskiva i Hamneboa på Hälsö. Det blev en mycket lyckad tillställning med fantastiskt goda kräftor som Kent hade införskaffat till nästan hela gänget.

Sol%20Solnedg%C3%A5ng.jpgAllsången genljöd och skratten klingade och de flesta var nog överens om att våra kräftskivor bara blir roligare och roligare. Tre deltagare hade inte varit med tidigare på kräftskivan varav en heller inte förut seglat med Solisterna.

På morgonen visade sig sensommaren från sin allra bästa sida – solen sken och vindarna var perfekta för en härlig seglats till Klädesholmen. Tyvärr var det två båtar som på grund av kommande utlandsresa och sjukdom blev tvungna att avbryta eskadern.

Väl framme på Klädesholmen visade det sig att hamnkaptenen var på annan ort, så betalning och tillgång till toa och dusch blev det inte förrän morgonen därpå. Förutom våra tre båtar var det bara två andra i gästhamnen – kan detta månne bero på att seglarfolket tack vare den långa fina sommaren redan blivit mätta på segling?Sol%20gemensam.jpg

På lördagkvällen samlades vi alla i Kents båt för ytterligare en mycket trevlig samvaro. Det diskuterades högt och lågt om allt och ingenting. Och på morgonen bestämdes att vår sedvanliga gemensamma sista-dagen-lunch skulle tilldra sig på Rörö. Fortfarande var vädret på vår sida men havet var å andra sidan gungigt med gammal sjö som korsade vindriktningen. Efter lunchen på Rörö var det dags att skiljas och vi var alla överens om att det varit en mycket trevlig eskader. 

Mia Raunegger
Foto: Catharina Vales och Marita Claesson


Solistsammankomsten den 25/4

På Solist sammankomsten den 25/4 berättade Hans Kjellberg om en segling med sin Albin Nova ”SOFIA” till Medelhavet.

Främst var det en berättelse om att ta sig till La Coruna i norra Spanien. Det är trots allt vägen som är det intressanta.

Starten på seglingen var från Stavanger över Nordsjön till Kirkwall på Orkney. Vidare bar det av norr om Skottland sedan söder ut mot Dublin och Falmouth i Cornwall. Därpå passerades Biscaya mot La Coruna.

Som inledning nämndes några ord om att ta sig runt norska Sörlandet. Benämns ofta Surlandet lokalt i Stavanger. Att ta sig runt denna kuststräcka kan vara utmanande men det finns stoppställen.Sol%20Hans%20K.jpg

Också några ord om att viken rutt som var mest lämplig efter Nordsjön. Det är genom Cledonian canal. Efter slitet över Nordsjön passar det med lite lugnare båtliv, sade Hans. Jag valde att segla runt Skottland. Några ord nämndes också var man kan finna besättning om sådan skulle saknas.

Så berättade Hans om att ta sig över Nordsjön och ner mot Spanien. Vi var redo. Vi var tre ombord från Stavanger. Vädret var enligt SMHI lovande över Nordsjön. Det blev storm över Nordsjön. Försenade kom vi till baren i Kirkwall. Vi blev släpade efter en fiskebåt in till Kirkwall då storm blev stiltje. Runt Skottland gick det som ett kick och så var vi i Falmouth. Vi nådde baren i tid. Två medhjälpare mönstrade av. Kaptenen var odräglig. Så kom min favorit, Åshild. Också en hjälpare, Michel kom ombord. Seglingen över Biscaya var väl äventyrlig. En återkommande kommentar från Åshild var. Skall detta aldrig ta slut. Vi nådde La Coruna på 4 dygn. Michel sade. Det var en av de lättaste överfarterna han hade varit med om. Pust pust. Bra båt också, sade Mickel. Han var pratsam.


Solisternas nationaldagssegling i Bohuslän 6 – 10 juni

Efter ett fantastiskt majväder var väderprognoserna lika strålande för den förlängda helgen 6 – 10 juni. Fyra skeppare hade anmält sina båtar till årets andra eskader. Tre erfarna gastar skulle fördelas mellan dessa fyra båtar. Resultatet blev att Marita och Helena placerades på en LM28 Mirage med Per-Anders som skeppare och Lennart på en CB365 Happy Fleet med Björn som skeppare. Övriga avstod helt från att följa med.

Efter genomgång av respektive båts utrustning kastade vi loss från respektive hemmahamn. Hela dagen seglade vi i svaga sydligaSolnational3_0.jpg vindar mot vårt mål som var Käringön. Då målet bestämdes hade det från en del deltagare uttryckts en fara för att det skulle vara överfullt i denna populära hamn. Men då första båt anlände till Käringön vid 18-tiden var det helt tomt på fritidsbåtar i inre hamnen. Ett fåtal båtar låg i den yttre hamnen.

På torsdagens skepparmöte bestämde vi att segla till Väderöarna. Båda båtarna seglade samma väg genom Gullholmsrännan och norrut inomskärs. Vi gick ut mot Hållö vid Brofjorden. Sjön växte men vi lyckades runda Hamnskär utan att behöva slå och sedan blev det slör/läns ända fram till Väderöarna. Vinden hade ökat avsevärt när vi kom fram och blåste rakt in i den trånga hamnen. Tack vare hjälp med linor kunde vi vända i den trånga hamnen och lägga oss vid bryggan med fören utåt. Döm om vår förvåning när kommittéordförande Berth och Tonja med son dök upp på bryggan efter en stund! Efter några timmar anlände LM28 och fick plats utanför Tonjas båt. Under kvällen tog vi långa promenader på denna vackra och mycket speciella ö. Det var nu dags att vända söderut. Vindarna skulle enligt prognoserna vara sydliga och svaga under de återstående dagarna och en del av oss skulle gå till jobbet på måndag morgon. Efter att ha vinkat av Tonja med besättning seglade vi i CB 365 hela vägen till Bohus Malmön, trots att det blev många slag i den sydliga vinden och motströmmen. Från Smögen fick vi halvvind. Besättningen i LM28 stannade kvar halva dagen på Väderöarna för att sedan gå för motor nästan hela vägen bl.a genom Sotenkanalen. Vi fick en lugn kväll i Solnational2_0.jpgden gamla fiskehamnen som var nästan tom på andra båtar.

Under lördagen fortsatte vi kryssa söderut. Eftersom farleden tidvis går sydost kunde vi där segla med 7,5 knop i rätt riktning utan slag. Vi anlände till Klädesholmen i god tid före middagen och kunde njuta av promenader och god middag. Matjessill med tillbehör till middag passade fint på denna ö. LM28 anlände betydligt senare och besättningen grillade sin middag samtidigt som solen gick ner!

Vinden fortsatte vara sydlig så seglingen blev densamma på söndag, dvs kryss. Få båtar ute trots det långvariga fina vädret så det blev inga problem att slå i de trånga farlederna. Eskadern avslutades med gemensam lunch på Källö-Knippla. Strax före lunch slog vädret om efter mer än en månad med högsommarväder. Regnet kom äntligen och vi gick till respektive hemmahamn för motor. Nöjda och glada efter en rolig eskader och en seglad distans på 160 nm.

Björn Johansson


Solisternas Kristi Himmelfärdssegling 2018 i Bohuslän

Efter en kall och sen vår var väderprognoserna strålande för helgen. Tre skeppare hade slitit de sista veckorna för att få sina båtar sjösatta och färdigutrustade i tid till årets första eskader. Min båt (CB 365) fick storseglet monterat dagen före avfärd! Och det går ju att segla utan fungerande vindmätare …

Solist%20CB%20och%20LM_0.jpg
Björns CB och Per-Anders LM

Fyra tappra gastar hade anmält sig varav tre helt nya som aldrig varit med i någon solisteskader. Vi saknade övriga ca 65 solister!
Efter genomgång av respektive båts utrustning kastade vi loss från respektive hemmahamn. Hela dagen seglade vi i svaga sydliga vindar mot vårt mål Käringön. Som tur var ökade vinden ibland så att vi kunde komma fram i rimlig tid. I stort var alla gästplatser upptagna trots att det var så tidigt på säsongen.
Väl förtöjda längst in i inre hamnen, alldeles utanför affären, kunde vi avnjuta en god middag och ta de traditionella promenaderna.

På fredagens skepparmöte bestämde vi att segla till Hunnebostrand med en avstämning då första båt passerade Smögen. En båt (HR 29 Rainbow) gick utanför Måseskär för att försöka fånga vindarna på öppet vatten. Övriga (LM 28 Mirage och CB 365 Happy Fleet) seglade genom Gullholmsrännan. Som alltid blev det kappsegling mellan ett antal jämnstora och jämnsnabba båtar. Bra vindar hela dagen och många tillfällen för gastarna att träna segeltrimning, väjningsregler, navigation och inte minst seglingstermer. Inte underligt om det till sist blev väl mycket nyheter som snurrade runt i huvudena.

När vi började närma oss Smögen sista biten förbi Fisketången, insåg vi på CB-båten att vi var tvungna att ta ned seglen och fortsätta för motor mot Smögen. Samtidigt beslutade skepparna att inte fortsätta längre. Även ett halvfullt Smögen är väl värt en övernattning i mitten av maj! Inga problem att få plats. En händelserik dag avslutades med ett besök på puben, som dagen till ära hade levande musik med lokala artister.

Lördagen inleddes med promenad till Kleven. Imponerande utsikt mot Hållö fyr och ett lugnt hav. Vad gör en seglare då hen vill koppla av från seglingen? Går upp på ett berg och ser ut över havet.

Det var nu dags att vända söderut. Vindarna skulle enligt prognoserna vara svaga under de återstående dagarna och en del av oss skulle gå till jobbet på måndag morgon. Nästa övernattning bestämdes ske i Åstol. Vi i CB 365 seglade i de inre farlederna så mycket som möjligt för att ge gastarna många tillfällen att träna navigering och sjömärken. Och inte minst för att glädja skepparen!Solalla_0.jpg

Efterhand insåg vi att HR 29 och LM 28 inte skulle hinna fram i rimlig tid. Ny destination blev Skärhamn. Kvällen avslutades med samkväm i CB 365 med livlig diskussion om dagens segling.

Under sista dagen skiftade LM 28 och CB 365 gastar så att alla fick prova på att segla olika typer av båtar. Tyvärr blev söndagen den lugnaste dagen så det blev inte så mycket segling.

Eskadern avslutades med gemensam lunch på Källö-Knippla och därefter hemsegling till respektive hemmahamn.

Björn Johansson