Hoppa till huvudinnehåll

Genomförda aktiviteter

Solistträffen den 16/10 2019

14 personer samlades i Långedrag för att gemensamt gå igenom årets eskadrar genom att titta på bilder och berätta om sina personliga upplevelser. Det var varmt och hjärtligt och de två och en halv timme vi hade avsatt för det här gick väldigt fort. Önskemål om vad nästa år skulle innehålla dryftades också. Här dök det upp nya tankar bl a om en gemensam julfest. Kommittéen tittar vidare på det.


Sensommareskader med kräftskiva 2019

Fredagen den 23 augusti var en strålande sensommardag med frisk sydvästlig vind. Hela tio båtar var anmälda till vår eskader men då vi inte hade möjlighet att förse alla med gastar fick några skeppare mönstra på som sådana. Således blev det till slut sju båtar och sammanlagt 20 personer som samlades i hamnen på Hälsö på fredagen.

Kvällen började i sedvanlig ordning med mingel och Mingel utanför Hamneboavälkomstdrink utanför Hamneboa när dagen led mot sitt slut och solnedgången tog vid. Minglet drog ut på tiden då det var många nya deltagare med som skulle presentera sig för varandra och alla upplevelser från sommarens seglatser som skulle berättas.

Som vanligt hade Kent fixat förstaklassens kräftor med diverse tillbehör. Allsången klingade över Hälsö till sen natt då tystnaden så småningom infann sig i hamnen.

Kräftskiva
Alla trevliga människor på kräftskivan

Lördagsmorgonen började som fredagen slutat: med ökande sydväst. Vårt primära mål hade vid morgonens skepparmöte bestämts till Dyröns södra hamn. Men första båten som anlände dit meddelade att hamnen var full. Spejare sändes till norra hamnen och Åstol som båda rapporterades fulla så kurs sattes mot Rönnäng. På väg dit noterades det att plats fanns på Stora Kalvsund där resterande sex båtar fick plats (den sjunde båten var enbart med på kräftskivan) och tillsammans med de båtar som redan fanns påstod hamnkaptenen att hamnen nu var full. Men icke – ytterligare tre båtar lyckades tränga sig in och hamnkaptenen som sken i kapp med solen meddelade att detta var sommarens rekord.

Tjörnekalv
Afton på Tjörnekalv

Efter att vi intagit lunchen, slumrat, badat och promenerat plockades grillarna fram och i den ljumma kvällen fortsatte minglet och skratten. Myggorna och knotten fick sig rejäla skrovmål på alla de som inte rollat sig med MyggA.

Söndagsmorgonen fortsatte med solsken men nu var det helt vindstilla, så ett morgondopp blev det för många. Efter frukost sattes kurs mot det överenskomna lunchstället Källö-Knippla. I lagom lätt sydvästlig vind anlände båtarna och lade sig längsmed kajen utanför den inre hamnen. Så länge vädergudarna är milda gäller det att ta tillvara på sensommarens sista glädjeämnen så nya bad togs och några promenerade en bit runt ön före lunchen.

Efter vår gemensamma söndagslunch upplöstes eskadern och båtarna avgick mot sina hemmahamnar. Alla var överens om att denna helg var svårslagen men vi tänker i alla fall göra ett nytt försök nästa år igen.

Några av deltagarna
Några av våra trevliga deltagare


Solisternas försommareskader 2019

Att ”Solisterna seglar i alla väder” är ingen myt utan i allra högsta grad ett faktum. Det var årets försommarseglats ett verkligt bevis på. Vi startade på Kristi himmelsfärds morgon i duggregn som senare ökade till ösregn och styv kuling med halv storm i byarna. Nu kan det här verka som ett relativt anmärkningsvärt beslut att ge sig ut i sådant väder, men hade vi inte haft undanvindar så hade vi förmodligen också avvaktat bättre väder.

Vi var fyra båtar som startade från hemmahamnarna i Björlanda kile, Hinsholmskilen och på Öckerö. Våra vänner från Öckerö startade senare på eftermiddagen och anslöt sig till eskadern först på fredag eftermiddag.

Film med segelbåtar och regnMed dessa starka vindar tog det inte många timmar att nå vårt delmål, Skärhamn, där vi efter en varm glögg kunde vila upp oss efter den hårda sjön och blöta himlen. Förmodligen första gången i historien som en glögg satt bra efter en sommarseglats. Nya planer gjordes upp och vi beslöt att ta oss till Gullholmen för övernattning.

Morgonen därpå var himlen blå och bjöd på försommar på riktigt. På skepparmötet konstaterades det att de sydliga vindarna som skulle hålla i sig hade satt stopp för planerna på vårt resmål, Väderöarna. En härlig tur under den blå himlen och med de fortsatt friska sydliga vindarna blev det till Hunnebostrand istället. De flesta tog vägen via den vackra Sotekanalen.

Väl framme i Hunnebostrand blev vårt första dilemma att försöka förmå någon längsliggare (alla båtar låg längs med bryggan trots uppmanande skyltar att lägga till med för eller akter) att ändra läge så vi kunde få plats med alla båtar i vår eskader. Kanske berodde normlösheten på att hamnkontoret var obemannat. Vi försökte flera gånger ringa numret som angavs men utan att lyckas få tag på någon. Betalautomaten utanför hade också låst sig så någon hamnavgift blev det inte betalt där. Ej heller blev det någon välbehövlig varm dusch då dessa krävde kort som skulle köpas/laddas i automaten.

I hamnbassängen var vi många som reagerade på den ovanliga, stora fågeln med gult huvud och långa vassa blågråa näbben som sam omkring. Efter lite dividerande och googlande kom vi fram till att det rörde sig om en havssula. En fågel som främst häckar i Norge, men som enligt Wikipedia kan ses på västkusten vid hårda vindar.

Kvällen avslutades i solnedgången utanför Olgas veranda där vi var samlade alla 13 deltagare för en välkomstskål. När kylan gav sig till känna valde några att fortsätta inomhus medan andra drog sig tillbaka.

Gemenskap Solisterna
Välkomstskål i Hunnebostrand

Lördagsmorgonen började med lätt regn men de hårda vindarna hade ännu inte bedarrat något när vi fortsatte tillbaka mot vårt planerade nästa mål, Lysekil. Solen tittade fram ganska snart vilket gjorde motvinden något lättare att stå Kalvens fyr och gamla båtupptagningsanordningar i förgrundenut med. Mycket motorgång, men också lite segling med försegel efter Smögen blev det. Då vi såg en av våra eskaderbåtar komma tillbaka mot oss med tilltrasslad genua strax före Kalven vid Malmön, förstod vi att det inte skulle gå att komma över det öppna vattnet till Lysekil, så nya snabba beslut fick tas och vi valde att gå in och stanna på Malmön. Här fick vi äntligen vår varma dusch. Det blev dessutom en promenad ut till fyren på Kalven.

Söndagsmorgonen vaknade till blå himmel och nu hade vinden bedarrat också till sydväst och runt 8-10 m/s. Det blev en härlig seglats till Skärhamn där vi stannade för vår obligatoriska gemensamma sista-dagen-lunch.

Vid en summering av helgen kan det konstateras att det varit en mycket spännande och utmanande seglats som krävt flexibilitet och snabba beslut, nya fina kontakter har tagits och Solisterna har nu utökat sitt kontaktnät till att även inbegripa ostkusten ...


Solistsammankomsten den 17/4 2019

Bramsegelskonaren Bishops Horizon

Bramsegelskonaren Bishops HorizonLokalen var fullsatt när Dan Fors besökte Solisternas andra träff för året. Han visade bilder och berättade om hur det gick till när han och Frida Berglund hittade och köpte bramsegelskonaren Bishops Horizon – som hon senare döptes till – och som de seglade hem från Holland till Göteborg. Efter diverse båtfix kastade man loss från Göteborg för att ge sig ut på äventyret att segla längs Norges långa och mäktiga kust upp till Lofoten. Man bytte besättning ett flertal gånger vilket innebar många trevliga möten mellan olika människor.


Norges västkust kan räknas som en av världens mest natursköna platser med en mångfald av olika fåglar, valar, höga fjäll, djupa fjordar och trevliga hamnar. Under den fantastiska sommaren 2018 blev det också mycket bad, sång och spel och fantastiska middagar med bland annat stortorsk som man fångat själv under midnattssolen. Den här sommaren ska de återigen segla längs Norges västkust och ska då ha sin bas i Bodö för att göra flera resor upp till Lofoten. De har också som mål att delta i Tall Ships Race samt ha seglingar längs Bohuskusten.

Norska fjäll


Solisternas kräftskiva / sensommareskader 24–26 augusti 2018

Det blev inte alls som förväntat - under flera dagar hade hoppet om en förbättring grusats. Men ingenting är statiskt, och framförallt inte vädret – för det är såklart det jag pratar om;Kr%C3%A4ftskiva.jpg prognosen pekade på regn för hela helgen, men visade sig bli något helt annat. Både ställ och stövlar blev helt överflödiga.

Fredagkvällen samlades vi, fem båtar och 16 personer, för gemensam kräftskiva i Hamneboa på Hälsö. Det blev en mycket lyckad tillställning med fantastiskt goda kräftor som Kent hade införskaffat till nästan hela gänget.

Sol%20Solnedg%C3%A5ng.jpgAllsången genljöd och skratten klingade och de flesta var nog överens om att våra kräftskivor bara blir roligare och roligare. Tre deltagare hade inte varit med tidigare på kräftskivan varav en heller inte förut seglat med Solisterna.

På morgonen visade sig sensommaren från sin allra bästa sida – solen sken och vindarna var perfekta för en härlig seglats till Klädesholmen. Tyvärr var det två båtar som på grund av kommande utlandsresa och sjukdom blev tvungna att avbryta eskadern.

Väl framme på Klädesholmen visade det sig att hamnkaptenen var på annan ort, så betalning och tillgång till toa och dusch blev det inte förrän morgonen därpå. Förutom våra tre båtar var det bara två andra i gästhamnen – kan detta månne bero på att seglarfolket tack vare den långa fina sommaren redan blivit mätta på segling?Sol%20gemensam.jpg

På lördagkvällen samlades vi alla i Kents båt för ytterligare en mycket trevlig samvaro. Det diskuterades högt och lågt om allt och ingenting. Och på morgonen bestämdes att vår sedvanliga gemensamma sista-dagen-lunch skulle tilldra sig på Rörö. Fortfarande var vädret på vår sida men havet var å andra sidan gungigt med gammal sjö som korsade vindriktningen. Efter lunchen på Rörö var det dags att skiljas och vi var alla överens om att det varit en mycket trevlig eskader. 

Mia Raunegger
Foto: Catharina Vales och Marita Claesson


Solistsammankomsten den 25/4 2018

På Solist sammankomsten den 25/4 berättade Hans Kjellberg om en segling med sin Albin Nova ”SOFIA” till Medelhavet.

Främst var det en berättelse om att ta sig till La Coruna i norra Spanien. Det är trots allt vägen som är det intressanta.

Starten på seglingen var från Stavanger över Nordsjön till Kirkwall på Orkney. Vidare bar det av norr om Skottland sedan söder ut mot Dublin och Falmouth i Cornwall. Därpå passerades Biscaya mot La Coruna.

Som inledning nämndes några ord om att ta sig runt norska Sörlandet. Benämns ofta Surlandet lokalt i Stavanger. Att ta sig runt denna kuststräcka kan vara utmanande men det finns stoppställen.Sol%20Hans%20K.jpg

Också några ord om att viken rutt som var mest lämplig efter Nordsjön. Det är genom Cledonian canal. Efter slitet över Nordsjön passar det med lite lugnare båtliv, sade Hans. Jag valde att segla runt Skottland. Några ord nämndes också var man kan finna besättning om sådan skulle saknas.

Så berättade Hans om att ta sig över Nordsjön och ner mot Spanien. Vi var redo. Vi var tre ombord från Stavanger. Vädret var enligt SMHI lovande över Nordsjön. Det blev storm över Nordsjön. Försenade kom vi till baren i Kirkwall. Vi blev släpade efter en fiskebåt in till Kirkwall då storm blev stiltje. Runt Skottland gick det som ett kick och så var vi i Falmouth. Vi nådde baren i tid. Två medhjälpare mönstrade av. Kaptenen var odräglig. Så kom min favorit, Åshild. Också en hjälpare, Michel kom ombord. Seglingen över Biscaya var väl äventyrlig. En återkommande kommentar från Åshild var. Skall detta aldrig ta slut. Vi nådde La Coruna på 4 dygn. Michel sade. Det var en av de lättaste överfarterna han hade varit med om. Pust pust. Bra båt också, sade Mickel. Han var pratsam.


Solisternas nationaldagssegling i Bohuslän 6–10 juni

Efter ett fantastiskt majväder var väderprognoserna lika strålande för den förlängda helgen 6 – 10 juni. Fyra skeppare hade anmält sina båtar till årets andra eskader. Tre erfarna gastar skulle fördelas mellan dessa fyra båtar. Resultatet blev att Marita och Helena placerades på en LM28 Mirage med Per-Anders som skeppare och Lennart på en CB365 Happy Fleet med Björn som skeppare. Övriga avstod helt från att följa med.

Efter genomgång av respektive båts utrustning kastade vi loss från respektive hemmahamn. Hela dagen seglade vi i svaga sydligaSolnational3_0.jpg vindar mot vårt mål som var Käringön. Då målet bestämdes hade det från en del deltagare uttryckts en fara för att det skulle vara överfullt i denna populära hamn. Men då första båt anlände till Käringön vid 18-tiden var det helt tomt på fritidsbåtar i inre hamnen. Ett fåtal båtar låg i den yttre hamnen.

På torsdagens skepparmöte bestämde vi att segla till Väderöarna. Båda båtarna seglade samma väg genom Gullholmsrännan och norrut inomskärs. Vi gick ut mot Hållö vid Brofjorden. Sjön växte men vi lyckades runda Hamnskär utan att behöva slå och sedan blev det slör/läns ända fram till Väderöarna. Vinden hade ökat avsevärt när vi kom fram och blåste rakt in i den trånga hamnen. Tack vare hjälp med linor kunde vi vända i den trånga hamnen och lägga oss vid bryggan med fören utåt. Döm om vår förvåning när kommittéordförande Berth och Tonja med son dök upp på bryggan efter en stund! Efter några timmar anlände LM28 och fick plats utanför Tonjas båt. Under kvällen tog vi långa promenader på denna vackra och mycket speciella ö. Det var nu dags att vända söderut. Vindarna skulle enligt prognoserna vara sydliga och svaga under de återstående dagarna och en del av oss skulle gå till jobbet på måndag morgon. Efter att ha vinkat av Tonja med besättning seglade vi i CB 365 hela vägen till Bohus Malmön, trots att det blev många slag i den sydliga vinden och motströmmen. Från Smögen fick vi halvvind. Besättningen i LM28 stannade kvar halva dagen på Väderöarna för att sedan gå för motor nästan hela vägen bl.a genom Sotenkanalen. Vi fick en lugn kväll i Solnational2_0.jpgden gamla fiskehamnen som var nästan tom på andra båtar.

Under lördagen fortsatte vi kryssa söderut. Eftersom farleden tidvis går sydost kunde vi där segla med 7,5 knop i rätt riktning utan slag. Vi anlände till Klädesholmen i god tid före middagen och kunde njuta av promenader och god middag. Matjessill med tillbehör till middag passade fint på denna ö. LM28 anlände betydligt senare och besättningen grillade sin middag samtidigt som solen gick ner!

Vinden fortsatte vara sydlig så seglingen blev densamma på söndag, dvs kryss. Få båtar ute trots det långvariga fina vädret så det blev inga problem att slå i de trånga farlederna. Eskadern avslutades med gemensam lunch på Källö-Knippla. Strax före lunch slog vädret om efter mer än en månad med högsommarväder. Regnet kom äntligen och vi gick till respektive hemmahamn för motor. Nöjda och glada efter en rolig eskader och en seglad distans på 160 nm.

Björn Johansson


Solisternas Kristi Himmelfärdssegling 2018 i Bohuslän

Efter en kall och sen vår var väderprognoserna strålande för helgen. Tre skeppare hade slitit de sista veckorna för att få sina båtar sjösatta och färdigutrustade i tid till årets första eskader. Min båt (CB 365) fick storseglet monterat dagen före avfärd! Och det går ju att segla utan fungerande vindmätare …

Solist%20CB%20och%20LM_0.jpg
Björns CB och Per-Anders LM

Fyra tappra gastar hade anmält sig varav tre helt nya som aldrig varit med i någon solisteskader. Vi saknade övriga ca 65 solister!
Efter genomgång av respektive båts utrustning kastade vi loss från respektive hemmahamn. Hela dagen seglade vi i svaga sydliga vindar mot vårt mål Käringön. Som tur var ökade vinden ibland så att vi kunde komma fram i rimlig tid. I stort var alla gästplatser upptagna trots att det var så tidigt på säsongen.
Väl förtöjda längst in i inre hamnen, alldeles utanför affären, kunde vi avnjuta en god middag och ta de traditionella promenaderna.

På fredagens skepparmöte bestämde vi att segla till Hunnebostrand med en avstämning då första båt passerade Smögen. En båt (HR 29 Rainbow) gick utanför Måseskär för att försöka fånga vindarna på öppet vatten. Övriga (LM 28 Mirage och CB 365 Happy Fleet) seglade genom Gullholmsrännan. Som alltid blev det kappsegling mellan ett antal jämnstora och jämnsnabba båtar. Bra vindar hela dagen och många tillfällen för gastarna att träna segeltrimning, väjningsregler, navigation och inte minst seglingstermer. Inte underligt om det till sist blev väl mycket nyheter som snurrade runt i huvudena.

När vi började närma oss Smögen sista biten förbi Fisketången, insåg vi på CB-båten att vi var tvungna att ta ned seglen och fortsätta för motor mot Smögen. Samtidigt beslutade skepparna att inte fortsätta längre. Även ett halvfullt Smögen är väl värt en övernattning i mitten av maj! Inga problem att få plats. En händelserik dag avslutades med ett besök på puben, som dagen till ära hade levande musik med lokala artister.

Lördagen inleddes med promenad till Kleven. Imponerande utsikt mot Hållö fyr och ett lugnt hav. Vad gör en seglare då hen vill koppla av från seglingen? Går upp på ett berg och ser ut över havet.

Det var nu dags att vända söderut. Vindarna skulle enligt prognoserna vara svaga under de återstående dagarna och en del av oss skulle gå till jobbet på måndag morgon. Nästa övernattning bestämdes ske i Åstol. Vi i CB 365 seglade i de inre farlederna så mycket som möjligt för att ge gastarna många tillfällen att träna navigering och sjömärken. Och inte minst för att glädja skepparen!Solalla_0.jpg

Efterhand insåg vi att HR 29 och LM 28 inte skulle hinna fram i rimlig tid. Ny destination blev Skärhamn. Kvällen avslutades med samkväm i CB 365 med livlig diskussion om dagens segling.

Under sista dagen skiftade LM 28 och CB 365 gastar så att alla fick prova på att segla olika typer av båtar. Tyvärr blev söndagen den lugnaste dagen så det blev inte så mycket segling.

Eskadern avslutades med gemensam lunch på Källö-Knippla och därefter hemsegling till respektive hemmahamn.

Björn Johansson