Hoppa till huvudinnehåll

Nyhetsarkiv

I samarbete med elektroniska mediebevakningsföretaget Meltwater Group bevakar Kryssarklubben tusentals välkända nyhets- och medieaktörer dygnet runt, med inriktning på båtnyheter. Här finns länkar till de senaste 100 nyheterna.
2020-07-30
– Herregud, det är livsfarligt, jag förstår att folk blir förbannade. Så här ska det inte gå till på sjön, säger inrikesminister Mikael ...
2020-07-18
För de flesta blir det en semester hemma i år på grund av coronakrisen, och en konsekvens är att intresset för båtar har ökat. Nu uppmanas ...
2020-07-17
Regeringens förslag om körkortskrav för vattenskoter är bra men inte tillräckligt, anser Sveriges båtorganisationer. De vill att alla ...
2020-07-17
Regeringens förslag om körkortskrav för vattenskoter är bra men inte tillräckligt, anser Sveriges båtorganisationer. De vill att alla ...
2020-07-17
Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar ...
2020-07-17
– Jag tror det är flera saker som behöver göras. Dels se över hastighetsbegränsningar och förbudszoner i områden där det finns mycket folk...
2020-07-16
Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet samlar 300 000 medlemmar, och vill nu se obligatoriskt körkort för ...
2020-07-16
Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) berättade nyligen att regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag på ...
2020-07-16
Vi är, precis som många idag, upprörda och bekymrade över vattenskotrarnas framfart. – Vi, ideella båtorganisationer som arbetar för båtliv...
2020-07-13
Tre svenska båtorganisationer kräver att det införs en lag om båtkörkort för vattenskotrar.
2020-07-10
Båtkörkort borde omgående bli obligatoriskt för alla som vill köra båtar och vattenskotrar som kan gå i över 35 knop. Det kräver de ideella...
2020-07-02
Problemen med vattenskotrar i centrala Stockholm har diskuterats under många år. Efter vattenskoterolyckan under midsommarhelgen, då en ...
2020-06-10
Nu drar Svenska Seglarförbundet igång svenskt e-mästerskap i segling och alla som vill är välkomna med en anmälan. Och det är helt gratis. ...
2020-06-05
Stölder av båtmotorer har minskat kraftigt under coronapandemin. Statistik från Polisen visar att stölderna nästan har halverats under den ...
2020-06-05
Båtbyggaren Christoph Rassy har ett fantastiskt båtbyggarliv att se tillbaka på. I en nyutkommen bok med titeln "Båtbyggaren Christoph ...
2020-05-28
Sjöhistoriska museets seglarskola utökar antalet kursveckor för att ge fler unga i Stockholmsområdet möjlighet att delta den här sommaren...
2020-05-28
2020-05-20
Den populära ViVa-appen kompletteras bland annat med sjöväderprognoser och sjövädervarningar direkt från SMHI. ViVa är Sjöfartsverkets...
2020-05-19
Kustkryssaren Chi-Chi är tillbaka i Arvika efter 44 år. – Det är en helt fantastisk känsla att ha henne hemma igen, säger Jan Lindblom, som byggde Chi-Chi ihop med sin pappa. JAN LINDBLOM OCH hans pappa Olle sjösatte Chi-Chi 1965. Det var Olles tredje egenbyggda segelbåt. – Jag var arton år då. All pappas fritid gick till att bygga båtar. Han var amatörbåtbyggare i hela sitt liv. Han började på trettiotalet och byggde småjollar, kanoter, seglingskanoter och en skärgårdstrettia. Olle Lindblom är en båtbyggarlegend i Arvika. Han föddes 1911 och redan som 17-åring hade han lyckats bygga tre kanoter, varav den ena var en tvåmastad segelkanot. 1933 sjötsattes Jane, en vacker skärgårdskryssare med 30 kvadratmeter segel och en längd på 11 meter. 1941 påbör jade Olles en yawlriggad kustkryssare som fick namnet Inger efter dottern. Denna yawl såldes sedan 1952 och Olle började planera för nästa båtbygge. Valet föll på en vacker kustkryssare med rena linjer och mesanmast. 10,5 meter lång, 2,85 meter bred och 1,45 djup. Konstruktören hette Tord Byqvist och var bördig från Arvika. Den har fyra kojplatser i salongen och två längst fram i förpiken, toalett och liten garderob. Ett navigationsbord finns det också. De första åren av bygget var Jan med. De riggade ett aluminiumskjul, men 1964–1965 gjorde han lumpen i flottan på Berga Örlogsskolor utan för Stockholm och kunde bara vara hemma en gång i månaden på bygget. – Det gick bra ändå, pappa byggde förstås mest. Men jag var med vid bordläggningen och vi tillverkade också masterna själva. Den stora masten blev senare stulen, när hon befann sig i Stockholm, men den bakre är original. 9000 timmar och tre år la pappa Olle och hans son Jan ner på bygget av Chi-Chi. Även Jans dåvarande flickvän, och nuvarande fru, Kerstin var med. Hon var den som fick ge namn till båten eftersom hon ibland kallades Chi-Chi av sina vänner. I fotoalbumet finns många bilder av bygget. SOMMAREN 1965 VAR båten färdig att sjösättas, med en sittbrunn i massiv mahogny, lamellimmad ekspant och 22 millimeter mahogny i bordläggningen. – Chi-Chi gav oss så mycket glädje, vi seglade mycket tillsammans. Det går väl inte speciellt fort, det är en långkölad båt. Hon är väldigt stabil, om det blåser mycket så seglar vi bara med fock och mesan. Det balanserar ändå. Då ligger ju storen neddragen istället. De seglade mycket i Vänern och deltog flera år i rad i Vener Race. Men familjen kunde inte behålla Chi-Chi så länge. Olle Lindblom var plåtslagare och hade egen firma. – Pappa behövde pengar och ville låna av banken, men det fick han inte så länge han ägde Ch-Chi. “Sälj båten först, då får du låna” sa de. Till min stora fasa så sålde vi båten 1972. På den tiden hade plastbåtseran börjat, så vi fick inte så mycket för den. Men det löste ju i alla fall det ekonomiska. Chi-Chi lämnade hemmahamnen i Arvika och seglade iväg uppåt Stockholmsområdet. Olle byggde inga fler båtar och när han gick bort 1979 tog sonen över plåtslageriet. Inte heller Jan skaffade någon annan segelbåt. Familjen hade en sommarstuga vid Glafsfjorden, men han släppte inte riktigt taget om Chi-Chi. – Jag har varit medlem i Kryssarklubben under alla år, trots att jag inte har haft någon egen båt, och då har jag kunnat följa ägarna i matrikeln. Jag har haft koll på var hon har varit, säger Jan. 1991 TOG JAN kontakt med båtens ägare, och han och Kerstin fick komma ombord där den då låg i Stockholm. – Sedan såg vi båten igen först 2014. Då skickade jag ett mejl till den dåvarande ägaren Sven Esplund och frågade om han hade båten kvar och det hade han. Vi frågade om vi fick komma och titta på båten och det gick bra. Jan, hans son och svärson åkte till Nacka utanför Stockholm, och där stod Chi-Chi på land. – Hon hade nog stått på land i ett två, tre år tror jag. Han berättade att han hade försökt sälja henne men ingen hade varit beredd att betala det han tyckte att hon var värd. Så då blev hon kvar hos honom. Eftersom det var jag som hade byggt båten femtio år tidigare släppte han den till ett väldigt bra pris för vår del. Bara en båt har tillverkats av den här modellen, ritad av Tord Byqvist. JAN KÖPTE TILLBAKA Chi-Chi ihop med sina barn och sin måg, och 2014 kördes kustkryssaren på en speciallastbil från Stockholm till Arvika. Båten fördes till det tidigare Comfortvarvet där hon kunde stå inomhus under vinter säsongen. Jan fick lägga ner några hundra timmar till på Chi-Chi, men det verkar ha varit ett nöje. – Esplund hade dragit in landström och även bytt motor. Han hade också skaffat ho och kranar till pentryt men inte monterat, så det satte vi in och jag fick bygga det efter mitt tycke. Det fungerade bra. Vi la också teak i sittbrunnen, för när vi byggde båten använde vi massivt virke och det hade slagit sig efter alla år. Jag trodde att det skulle vara väldigt svårt att få Chi-Chi tät, men det har inte varit några problem. 2018 fick jag till och med hälla i vatten i båten för att kolla att länspumpen fungerade, säger Jan. Innan det var dags för sjösättning kom Kerstin ihåg en sak. – “Tog vi inte av namnskyltarna?” sa hon. Och då hittade jag dem i ett gammalt skrivbord i firman. Så originalskyl tarna är tillbaka, precis som Chi-Chi har kommit hem till sin hemmahamn. Arvika är en av Sveriges största innanliggande hamn städer. Det finns 550 båtplatser här, mest motorbåtar, och många båtar har byggts på varvet, bland annat kommer Comfortbåten härifrån. – Det är många Arvikabåtar som är med i Kryssarklubben och som seglar till Västkusten varje år. Nu njuter Jan och hans barn och deras familjer av båten han en gång byggde med sin far. Han hoppas att barnbarnen kan ta över Chi-Chi en dag. – Vi använder Chi-Chi väldigt mycket och seglar mest på Vänern varje år. En perfekt dag med Chi-Chi är det lätt vind, så att vi kan njuta av sol och vind. Kerstin och jag. Det går jättebra att vara ute flera veckor i sträck, det brukar vi göra. Han får många uppskattande blickar. – Många som ser henne ler och ger oss tummen upp. Vi får väldigt mycket beröm för båten när vi kommer till olika hamnar. I somras gjorde Jan med sin familj en likadan seglats som pappa Olle gjorde sjuttio år tidigare. – 1949 seglade han med sin första yawl Inger till Vänern, Hällekis och Lidköping. Jag var med, bara fem år gammal då. Vi har kvar hans loggbok så i somras precis 70 år efter att han gjorde seglatsen så gjorde vi om den, med vår segelbåt efter hans uppdateringar. Det kändes fantastiskt, säger Jan. Jan besökte båtmässan i Göteborg tidigare i år och var inte så imponerad. – Det är synd att det är så himla många motorbåtar. Jag såg en segelbåt i trä som var jättefin. Jag är inte så imponerad av plastbåtar, sedan jag lyckades att få tillbaka Chi-Chi. Chi-Chis namn och ägare under åren Chi-Chi 1962–1972 Olle och Jan Lindblom, Arvika Collina 1972–1975 Bröderna Collin, Stockholm Rosena 1975–1989 Bengt Rosén, Åkersberga Chi-Chi 1989–1994 Per Östman, Vallentuna 1994–1998 Sven Åke Holmström, Nyköping 1998–2014 Sven Esplund, Karlsborg från 2014 Jan, Mikael och Anna Lindblom TEXT: DESIREE WAHREN STATTIN BILD: HANS-БKE HENRIKSSON OCH PRIVATA
2020-05-19
Förra året genomförde Sjöfartsverket över 1 100 sjöräddningsinsatser, majoriteten mot olika typer av fritidsbåtar. Av de cirka 20 personer som drunknar varje år saknar 90 procent flytväst när de hittas. Inför den årliga internationella säkerhetskampanjen ”Wear it”den 15–21 maj, som Svenska Kryssarklubben är en del av som medlem i Sjösäkerhetsrådet, har Sjöfartsverket tagit fram tio handfasta säkerhetstips inför båtsommaren. – Sommarmånaderna innebär högsäsong för vår sjö- och flygräddningsverksamhet, något som också går hand i hand med fritidsbåtssäsongen. Se därför till att alltid bära flytväst ombord och glöm inte att informera någon i din närhet om dina planer, säger Tobias Nicander, räddningsledare vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral JRCC. 10 säkerhetstips inför sommarens båtsäsong Flytvästen – Använd alltid flytväst, och använd den på rätt sätt. En flytväst som bärs fel fyller ingen funktion. Den ska sitta bekvämt och inte glida omkring på kroppen. Flytvästen bör vara väl synlig i vattnet, gärna gul eller i starkt lysande färg. Låt barnen få öva på att ha flytvästen på sig i vattnet. Vädret – Följ väderleksprognoserna och lär dig tolka vad olika väder kan innebära. Ladda hem Sjöfartsverkets väderapp Viva till din smartphone. Navigationsutrustning – Lär dig behärska navigations- och kommunikationsutrustningen ombord, så att du lätt kan ange din position. Papperssjökort är en säker nödlösning om elektroniken ombord inte fungerar. Glöm inte ta med mobilen och ha den i ett vattentätt fodral. Se till att aktivera platstjänster om du har en smartphone, då kan du lättare bli positionerad vid händelse av en olycka. Ett bra komplement ombord är en personlig nödsändare, så kallad PLB. Den larmar via satellit och positionen blir känd samtidigt som larmet kommer in. Kom ihåg att den personliga nödsändaren måste registreras. Planering – Det lönar sig att tänka ett par steg framåt på sjön. Meddela dina anhöriga i land om dina planer. Håll dina anhöriga underrättade om dina planer samt om förändringar i din planerade rutt. Men var också beredd att tänka om kring din planerade rutt, beroende på omständigheter såsom väder och vind. Ankare – Med hjälp av ankaret kan du alltid få stopp på båten. Genom att ankra kan du vinna mycket värdefull tid innan assistans hinner komma till platsen. Men lika viktigt som att ha ett ankare ombord är det att ha tillräckligt med ankarlina. Trygghet – Kör alltid båten på ett sätt så att alla passagerare känner sig trygga. Sällskap – Ha sällskap i båten. Du utsätter dig för en högre risk om du är själv i båten, speciellt om du inte kan larma. Underhåll – Serva motor och rörliga delar inför varje säsong. Ta de första turerna i närheten av land. Försäkring – Det händer att fritidsskeppare som står fast på grund, eller råkar ut för att motorn stannat, utan att någon svävar i livsfara inser att de måste bekosta bärgning själv. Det är dyrt, om du inte har tecknat assistansförsäkring. Rapportera – Om du upptäcker fel på utmärkning, släckta fyrar, drivande föremål eller iakttar annat som kan utgöra fara för sjöfarten vill vi att du genast rapporterar in det till oss. Det gör du enklast via http://www.sjofartsverket.se/rapportera alternativt telefonnummer 0771-40 90 09.
2020-05-13
Vi står inför en spännande båtsommar. Det mesta tyder på att vi inte kan resa utomlands och semestrar förläggs i Sverige. Det torde med all...