Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-17 - 17:52
Torrboll utan påse bättre än med påse

Sambal:

Jag har i år konstaterat vad jag länge misstänkt. Man ska skära sönder den lilla påsen med salt och hälla saltet fritt i torrbollens behållare. Då förbättras fuktupptagningen avsevärt! Jag har i år tre st torrbollar av samma storlek. En i förpiken och två bredvid varann på bordet i salongen. Två av dem är nu till hälften fyllda med vatten medan den tredje (i salongen) bara är fylld till ca en femtedel. I denna ligger saltet kvar i sin påse. Jag har tidigare haft en större modell som rymmer tre påsar. I denna kan man inte tömma påsarna på salt eftersom gallret i botten inte är tillräckligt finmaskigt. I denna torrboll har saltet aldrig förbrukats i sin helhet under en vinter, till skillnad mot två normala torrbollar med saltet fritt. I början trodde jag det berodde på att mängden salt var så mycket större. Men sen började jag misstänka att påsen motverkar effekten. Därav mitt experiment denna vinter. Se alltså till att den torrboll du köper tillåter att saltet ligger fritt i behållaren. Och se också till att stänga alla ventilationsöppningar. Då får du maximal verkningsgrad och förmodligen en torrare båt än annars.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Varför köpa dyra torrbollar när man kan göra själv nästan gratis. Köp en säck sommarsalt (vägsalt att binda grus med) på t ex Granngården/Lantmanna. Kostar kanske 100 kr för 30 kilo! Gör en eller flera behållare bestående av en hink med typ durkslag över. Häll salt häri. Vätskan rinner så ned i hinken. Alternativt lägger man ett nät i vasken /tvättstället och häller saltet ovanpå. Att sedan inte båten ska vara vidöppen är väl självklart. PS Innehållet i Torrbollen är ju detsamma!!!
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej! En "Mega" torrboll görs enkelt av ett "spaghettitråg" och en hink. Fylls med sommarsalt(=Calciumclorid) från Lantmännen. Precis som Lennart också skrev. Fungerar utmärkt. Brukar hälla i nå´t kilo i tråget på hösten. En säck räcker nog 25 år.. Bifogar en bild på min "Torkbjörn". Med tanke på det blöta "vinter-väder" med temperaturar på 0-10 plusgrader som vi har haft lång tid så är det verkligen viktigt att på något sätt se till att det inte bildas mögel i båten. Tyvärr så tror jag att många kommer att hitta sådant när man lyfter på pressenningarna i vår. Stefan K, BTN
Bifogade filer
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sture:

Jag tycker det är billigt och utmärkt - MEN har hört och sett debatter på andra forum om detta ,att saltet gör att det börjar rosta innombords på sådant som är känsligt. Har Ni några erfarenhet av detta?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej! Har aldrig hört talas om att Torrbollen eller egenhändigt gjorda "Torrbollar" med samma innehåll (calciumklorid)skull orsaka rost inombords i båten. Låter som en "skröna" om Torrbollen. Saltet kommer ju aldrig i kontakt med annat än själva hinken/behållaren. Har använt detta i 10 år utan något som helst problem. Det enda inne i min båt som är av järn och kan rosta är motorn. Den gröna 22 år gamla Volvo-Pentan har såg ut "som ny" när jag sålde den 2005. Stefan K
Marie (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Marie:

Vi har haft torrbollar på vår båt under två säsonger, kunde inte förstå varför en hel del saker började rosta ombord, innan då vi ej hade detta, rostade ingenting. Det visade sig att saltet går upp i den omgivande fuktigheten i luften och därmed skapar en kemisk korrosion på allt som kan rosta. Alltså, luften blir saltmättad. T.o.m mina "rostfria" vaskar hade begynnande rost i botten, som vid polering försvann tack och lov. Likadant upptäckte vi i vårt villagarage, där vi hade en säck vägsalt stående, saker som fogsvansar, vinkelhakar, vissa skruvmejslar, skiftnycklar, med andra ord, allting som inte var rostfritt eller nedsmutsat med fett, rostade. Även mässings- och kopparföremål ärgade. Är det värt att ha torrbollar/vägsalt, då navigationsinstrument, pumpar och alla elkontakter med friliggande koppar ärgar igen och skapar dålig kontakt? Vi har numera en avfuktare ombord som vi kör mest under höst/vår perioden, då det är som allra fuktigaste ombord! För vår egen del, så blev det billigare att investera i en avfuktare, än att ha torrbollar/vägsalt ombord! MVH Marie
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN. :

Marie har tyvärr råkat ut för nya problem i sin båt sedan två år då torrbollar använts i båten. För att öka förståelsen hur just din båt råkat ut för problemen och hur de skall motverkas, kanske du kan ge mer fakta, bl a följande. Vilken sorts torrbollar, köpta hemmagjorda? Vilken sorts salt i torrbollarna? Vägsalt räcker ej som beskrivning, det finns sorter med olika egenskaper. Hur är båtens inre ventilerad vintertid? Luckor, dörrspringor, ventilationsventiler, diskvaskavlopp, självlänsar... Har användningen, uppställningen eller ventileringen av båten förändrats de senaste två åren? T ex blivit mer utsatt för stänk av saltvatten eller saltmättade vindar? I garaget har också uppstått problem. Vilken sorts salt i saltsäcken? Vilket material är säcken gjord av som låter saltet diffundera ut i garageluften? Har under de senaste två åren andra ändringar skett i garaget, dess luftfuktighet eller dess användning som kan ge den ökade korrosionen? (En något osäker siffra ur minnet är att järn rostar vid luftfuktighet över 65%.) Angående den eldrivna? luftavfuktaren. Vad är erfarenheterna? Hur ordnades omhändertagandet av dess kondensvatten, har den hygrostat, mättes luftfuktigheten?
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Curt Norstedt:

Hej Marie, Salter är inte flyktiga och kan inte "gå upp i luften". Om man nu inte på något sätt mekaniskt sprider ut dem själv. Att det ofta är salt i luften på havet och nära kusten beror på att små droppar av havsskum, driver omkring som aerosoler i luften. Och de dropparna innehåller liksom havsvattnet salt. Efter storm med skummande vågor blir detta mycket tydligt. Men så är ju inte förhållandena vare sig inne i båten eller garaget. Det fenomen du beskriver måste således ha någon annan orsak, vilken vet jag givetvis inte. Men, som Ernst säger, det kan finnas anledning att fundera lite grann mer för att finna förklaringen. Hälsningar
Marie (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Marie:

Oj oj oj, visste inte att det skulle bli ett sådant intresse, kanske dumt av mig att ta upp det överhuvudtaget? Jag ska återkomma med svar på Ernst frågor så gott jag kan, men jag måste få en del av svaren från min man, som är på tjänsteresa under minst en vecka till. Vi använde oss av antingen en megastor torrbolle, eller två normalstora sådana, inköpta på Jula, ÖB eller Clas Ohlson (samma produkt), förmodar samma torrisar som andra använder sig av, men vi använde aldrig vägsalt ombord. Vi hade använt oss av torrbollar under två säsonger ombord och kunde inte förstå varför bl.a.de rostfria vaskarna och de rostfria verktygen som var kvar ombord rostade och all mässing som ärgade, alla gångjärn, lucklås och krokar t.ex. Sedan då elkablar och den elektroniska utrustningen. Det första vi gick igenom var alla brandsläckarna, var rädda för de ärgat där de absolut inte ska ärga. Nu har vi istället en luftavfuktare med hygrometer ombord, men använder oss även av en hyrgometer med "hår" och en elektronisk sådan ibland, för att kolla upp fuktigheten i båten. Avfuktarens vatten tömms i den stora tank som den har, vilken vi sedan tömmer regelbundet i en hink som vi tömmer på vägen hem, vi har nära ner till vår båt, så det går bra att göra så. Båten har hela tiden varit täckt med pressening, dorado ventilerna var stängda med lock, men båten "andas" ändå genom viss ventilation som t.ex. ventilationsgallret i nedgångsluckan, och ufo ventilatorer i gallyt och akterkabinen. Vet ej om sjökranarna var öppna och inloppet till vaskarna, ska fråga! Båten har hela tiden stått på exakt samma plats på landbacken under hela tiden, sidan om havet, med en 50 m bred sandstrand emellan. Vi har inte gjort något annorledes mot innan, mer än då skippat torrisarna ombord. Å andra sidan, har vi sedan dess, ej sett någon mer rost och vi har sluppit polera mässingen ombord varje vår sedan dess. Vi tömmer alltid och tömmer fortfarande båten på alla dynor, kläder, köksredskap, alla verktyg vi inte behöver för vinterns projekt ombord och all elektronik som går att ta hem, typ radar, navtex, gps etc. Öppnar alla skåp och lådor för att det ska luftas ordentligt, hon luktar väldigt gott, jag avskyr skutlukt. Dessutom torkar jag båten ordentligt överallt när hon hamnat på landbacken, först med vanlig grönsåpa, sedan sköljer jag disktrasan i rikligt med varm vatten (byter vatten ofta) och under flera omgångar torkar jag alla ytor rena. När vi under våren började diskutera det där med torrisar ombord vår båt och om vi skulle sluta med dom, då testade faktiskt jag att dra ett finger över ett par av dessa ytor som jag tvättat rena innan, nu smakade det salt, på alla ställen, inget kul, då visste jag att det lagt sig överallt i båten. Efter vi fick avfuktaren ombord har jag gjort om samma test igen, men då slapp jag saltsmaken, rost och ärg. Säcken vi hade i garaget, kommer jag bara ihåg att det var vägsalt av något slag (vilken typ ? får fråga) i en stor papperssäck, som åkte. Min man har många verktyg, då menar jag många, de flesta är specialverktyg dessutom. Jag vet bara att han fick många gråa hår, när han såg hur verktygen hade fått pricksjukan, även rostfritt rostar. Kan tillägga att vi haft garaget i 16 år och det är vinterisolerat och välskött, inga verktyg som rostat under dessa år. Var och en får såklart tro vad den vill, jag är inte ute efter att övertyga någon om att så är det. Själva har vi slutat med salt, vi vet ju vad det gör med bilar t.ex. och vi saltar inte ens utomhus när det är halt längre, använder oss av ett miljövänligt pulver istället, som funkar lika bra. Det där med att salter inte är flyktiga och att de inte kan gå upp i luften, hur det går till har min förklarat för mig för länge sedan. Vi har även diskuterat det med andra båtägare, men jag får be min man skriva ner en bättre förklaring för detta än min egen förklaring, som inte ens är godkänd av mig själv. Fukten blir i varje fall saltmättad och vart tar den vägen?Jag vet i varje fall vart vår saltmättade fukt tar vägen, den lägger sig över allting i båten. Jag vet hur salt inredningen vår "smakade" ombord, när vi använde oss av torrisarna, det gör den inte längre. Långseglare sköljer både händer och fötter när de går ner i båten (räcker med en liten blomsterspruta för att vattenspreja av händer och fötter), då har också deras elektronik ombord fungerar och ärgar inte igen. Gör som ni vill, vi gör som vi vill och så blir alla lyckliga och glada! Mvh Marie
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sture:

Detta börjar bli intressant - jag har sett debatten på fler forum - med argument för och emot. Tänker osökt på gamla bilar som gått i Norrland - ingen rost - och blar som levt sitt liv på västkusten - fullt med rost! Klart är att det finns salt i luften på västkusten, det är konstaterat. Varför inte i båten som Marie beskriver? Frågan är - hade hon en fläkt eller korsdrag, som rör om luften i båten/Garaget? - Om inte så blir det ännu intressantare! Lika som elallergier där tekniker säger att det inte existerar trots alla allergi-sjukdommar - eller att mobiler inte avger strålning - ändå så säljs det mer o mer hörselsnäckor så att telefonen inte berör huvudet. Det ska bli intressant vad slutet på detta om saltmättad luft resulterar i!
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN. :

Artiklar om fukt, avfuktning och mögel i båtar finns på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Miljö.
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sture:

Jepp - läst allt detta - handlar om avfuktning och möge i kombination med temp, luftfuktighet, olja på skotten och ventilation - Men nu har inriktningen övergått till oxidering på verktyg och annan utrustning inne i båten pga kalciumkloriden.- Detta behandlas ingenstans i texten. - När så många på andra forum har påvisatt detta med korrosion inne i båten (och garage), då saltet används som avfuktning, så vore det kul om det kunde lösas här. En liten parantes i ämnet - En öppnad flaska saltsyra i båten eller garaget ger direkt korrosion på allt material(Såsom sågblad,verktyg,kontakter,mm)- Har det någon jämförelse?
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Curt Norstedt:

Hej, Det är mycket med det kemiska och det är viktigt att hålla isär begreppen. Saltsyra som vi ser den i en flaska består av en gas, som heter klorvätesyra, som är löst i vatten. Att den är mycket flyktig känner man genast om man försiktigt luktar på den. Ur en oförsluten behållare med saltsyra diffunderare gasen, klorvätesyran, ut i omgivningen. Den är aggressiv och angriper det mesta. Salter är inte flyktiga och går inte upp i luften. Däremot kan luften innehålla salt i form av aerosoler. När havet skummar och bubblorna brister stänker ytterst små droppar vatten upp i luften och förblir svävande som aerosol. Den som bott på västkusten i utsatt läge vet hur fönsterrutorna kan se ut efter stormiga dagar - de är saltbemängda. Men saltet har inte gått upp i luften utan det är som sagt små droppar av havsvatten som från det skummande havet som gjort det. Det finns alltså ofta små, små droppar av havsvatten i luften över havet eller nära kusten. Med ventilation får man säkert in denna luft i båten och den sätter sig säkert också på inredningen. Nu skummar ju inte vattnet under en torrboll och inte heller blåser luften runt i en stängd båt varför saltet blir kvar där det ska vara. Det finns således nog alltid salt på inredningen i en båt. Desto viktigare om man vill undvika korrosion är det då att hålla luften torr. Under en viss relativ fuktighet rostar järn inte. Så lär t ex all krigsmateriel lär stå kvar helt utan rost i El Alamein ute i öknen sedan andra världskriget. I torrbollen binds vattnet kemiskt som kristallvatten i saltet utan att saltets utseende ändras. Om man väger torrbollen finner man att den ökat i vikt lika mycket som det upptagna vattnet. Saltet sitter så hårt att det måste hettas upp i ugn för att vattnet på nytt det ska dunsta bort.
Leif Ågren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Leif Ågren:

Hej! Jag har följande hypotes till att det rostar mer när man använder vägsalt (kalciumklorid)eller torrbollar. Det är ju riktigt som tidigare påpekats att salt inte avger någon form av ämnen som kan orsaka rost men det gäller bara om saltet är rent. Vägsalt som ju är kalciumklorid har förmodligen tillverkats av att man har låtit kalksten (=kalciumkarbonat) reagera med just saltsyra. Antagligen har man överskott av saltsyra som kommer att ligga kvar i saltet. Således kommer gasen väteklorid eller klorvätesyra som Curth skrev att, visserligen i små mängder men ändå tillräckligt ,kunna reagera med olika ämnen i båten. Ett sådant ämne är kaliumhydroxiden i såpan som man kanske inte skjöljt av ordentligt. Resutatet blir att det bildas saltet kaliumklorid som smakar nästan som vanligt koksalt. Detta som förklaring till att det smakar salt. Detta salt påverkar nog inte rostningen men däremot vätekloriden som direkt ger upphov till angrepp på även ädla metaller. mvh Leif Ågren
Curt (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Curt:

Hej, Vi får väl undersöka det. Jag återkommer. Hälsningar Curt
Curt (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Curt:

Jag lovade att återkomma men det tog lite tid. Kalciumkloriden ligger på pH 10-11 varför klorväte inte kan bildas. Kalciumklorid används som avfuktare inom många områden, transporter, índustri, hem och hushåll. I det här sammanhanget kan det finnas skäl att peka på att man sätter in kalciumklorid för att avfukta luften vid containertransport av stålprodukter just för att hindra korrosion.