Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-01 - 15:23
Släpa gummibåt

Andreas:

HEj, Jag har nu sjösatt min nya gummibåt, jag har aldrig haft detta tidigare så jag skulle vilja ha lite tipps hur man på ett bra sätt släpar efter motorbåt, skall gummibåten ligga en våglängd bakom eller vilka generella regler gäller. Hur göra med gummibåten när man närmar sig hamn? räcker det att bara straffa upp så att gummibåten ligger tätt akter? Tacksam för tips.

Ove Karlström (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ove Karlström:

Mer än 30 års erfarenhet utomskärs, med en 2,85 och 3,4m Zodiac med luftdurkar samt en 3,8m Avon med trädurk, har lärt mig: Två korta linor, styrbord och babord till vardera akterknapen. Dessutom krävs, för att gummibåten ej skall lyfta över aktern och börja slå runt (rotera), i hårt väder, speciellt vid bidevind, en lina från stäven under akterstegen, som hindrar att den lyfter och roterar. Annars har man problem med de snodda linorna och båten upp och ner och ibland högt upp i luften Ta ur utombordare och annat löst. Se till att länsen är öppnad, så man inte får en massa tungt vatten i båten. Se till att gummibåten ej skaver för mycket mot något utstående på akterspegeln, speciellt vid läns. Ev. kan ett drivankare (broms) erfordras. Nu klarar man hårt väder utomskärs, utan att behöva ta upp gummibåten.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

brukar man ha på någon av häckvågornas framsida. Det beror både på båtens fart och hur grov sjö det är. Det viktigaste är att hitta ett läge där den går stabilt och därefter att släpmotståndet är lågt. Själv har jag oftast jollen halvt uppdragen på badplattformen med bara pontonernas akterdel i vattnet så att akterspegeln precis ligger i ytan. (Jag har segelbåt.) Det absolut viktigaste är att bogserlinan måste vara flytande. I möjligaste mån försöker man lägga den så att den stör den egna tilläggningen så lite som möjligt. Det betyder kort lina och gärna på båtens sida om den är fri (och man inte ska ta bojen på den sidan). Är det trångt får den ligga tätt intill aktern, dock helst inte under ankaret. Läget beror naturligtvis också på vad man har för motorinstallation. Jag tycker att den ska ligga så hårt förtöjd intill båten att man kan backa ut, i en kritsk situation och med kraftigt motorpådrag, utan att behöva tänka på jollen. Det viktigaste är att tilläggningen blir säker. Det är sedan trevligt om man undviker att gummibåten går emot andra båtar. De mindre gummibåtarna kan knappast ska någon. Men årorna bör helst inte sitta i årtullarna och om motorn hänger på akterspegeln så får inte riggen skjuta utanför pontonerna!
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Andreas:

Tack för tippsen.
Håkan J (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Håkan J:

Blåser det kraftigt med lång lina då kan vinden välta båten och har man otur suger den fast i vattnet, det hände mig.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Jag provade att mäta motståndet under bogsering idag. Förutsättningar: - segelbåt bogserande Zodiac 260 med akterspegel - gummibåtens ribbor är ersatta med durkar. En liten fender har placerats mellan durken och botten i fören vilket ger en svag V-form - bogserlinan fäst med hanfot till de två låga bogserringarna - motorgång, fart ca 5,5 knop i relativt lugn sjö, lätt medvind - mätinstrument enkel fjädervåg 0 - 20 kp i bogserlinan Resultat: bogsermotståndet är förvånansvärt lågt. Det ligger vid mätningarna mellan 3-8kp med det lästa värdet ca 3m bakom aktern och på häckvågens framsida. Det optimala läget föefaller vara ganska högt uppe på vågen där jollens för precis börjar få en tendens att höja sig. Skillnaderna är små innan man uppnår min-värdet så det finns ingen anledning att ligga för nära den punkten. Speciellt om det är blåsigt. Motståndet ökar sedan snabbt på häckvågens baksida till upp mot 8kp. Att bogsera jollen på längre lina prövades inte eftersom det med den här typen av lätt jolle är stor risk att vinden välter jollen. Jag två gånger råkat ut för det. Den första gången hamnade en Sportyak med botten upp i en kastby. Den andra gången var det gummibåten. Det var helt omöjligt att orka dra den intill båten och det var dessutom svårt att snabbt minska farten eftersom vi gick för spinnaker!