Hoppa till huvudinnehåll
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41
Rostig ankarkätting

Lennart Heyner:

C:a 50 meter, 25 år gammal ankarkätting ser ut att snart behöva ny galv. Går den att galvanisera om, eller måste man köpa ny? Lennart

gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Kättingen har använts huvudsakligen i Östersjön och Mälaren (tror jag, då den varit i min ägo endast de sista 5 åren, användningsfrekvensen har jag tyvärr inte heller någon aning om). Förvaring sommartid i fuktig miljö i den förut belägna ankarboxen på en segelbåt, vintertid upplagd på däck. Tycker att mina tidigare kättingar hållit sig rostfria längre, men det har iofs varit 5-metersstumpar närmast ankaret, som kanske förvarats torrare och inte körts på ankarspel.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Jag tror att det blir billigare att köpa en ny och att se till att den är s.k. kalibrerad så att den passar ordentligt på kabellarieskivan. Om du tror att den gamla bara ser! dålig ut kan du behålla den. Men oron brukar kräva att man skaffar nya grejor Hälsn Ulf
arne.ljungdahl
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:49

Arne Ljungdahl:

Det är väl klart att du skall galva om den gamla - om den i övrigt är i gott skick! Den skall varmgalvaniseras. Detta innebär att de betar av, dvs gör ren kättingen med syrabad, innan de galvar kättingen. Man skall aldrig använda elektrolytisk galvat i marin miljö! Det håller inte!! Eskilstuna galvaniska har jag använt för många år sedan - men jag skall galva om mitt ankare och skättin - jag har 65 meter... /Arne
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Du har haft en utmärkt kätting som klarat 25 år. Tacka för det. Den nya du skall köpa kommer ej att klara lika lång tid . Men För att kunna omförzinka en gammal kätting måste den vara helt ren och den skall helst doppas i zink som är uppvärmd så mycket att den flyter. Den kätting som du kan köpa numera är normalt "galvaniserad" d.v.s. elektrolytiskt överdragen med zink. Detta ger ett mycket tunnt lager. Du har inte talat om var din kätting har använts vilket skulle intressera mig att veta. Hälsn Ulf