Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Repration av segelbåt

Håkan Eklund:

Hej Jag har en ny Dufour, vilken jag seglat på grund och fått omfattande skador.Min fråga är hur ska jag ställa kraven på reprationer på varv resp. försäkringsbolag ? Vad gör man om nu inte känner sig nöjd med utfört arbete exempelvis. Ska jag redan nu innan arbetet drar igång anlita bes.man ?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:41

Magnus:

Jag föreslår att du kontaktar SXK:s juridiske rådgivare direkt. Hur du sen skall göra beror av vilket försäkringsbolag du har och deras villkor. Om försäkringsbolagets villkor säger att de kan diktera vilket varv som skall anlitas, och du genom undersökningar via t.ex. besiktningsmännen inte tror på det varvet skall du i princip vägra att överhuvud taget göra något som får båten att hamna på detta varv, samt skall du skriftligen meddela försäkringsbolaget att du kommer att göra dem ansvariga för alla senare brister som kan vara följden av dålig reparation. De kommer att protestera, men du måste framhärda, annars kommer juridiken att avgöra att du accepterat varvet, samt att du med medverkan i ditforslandet av den reparerade båten har godkänt den reparation du motsatt dig. Men som sagt, ring SXK:s rådgivare. Endast om försäkringsvillkoren ger dig medinflytande över val av reparationsvarv har du en rimlig chans att undvika ett varv med dåligt rykte.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove T:

Hej Håkan Lite svar finns om du klickar på arkiv/båtägare rättslös. Hälsningar Ove