Hoppa till huvudinnehåll
bengthallgren
Senast inloggad: 2024-04-13 - 09:28
Internationellt Certifikat

Bengt Hallgren:

Enligt info jag fått tidigare från kansliet behövs ej Internationellt Certifikat vid resa inom Norden. På webbsidan pakryss.se står det att Int Cert behövs vid utlandsresa. Behövs Int Cert så fort man seglar utanför Sverige (tex Finland)? Jag har det vanliga certifikatet för båt registrerad i föreningen.

olle nordin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 23:23

olle nordin:

Hej Alexander! Kan du förtydliga ditt uttalande "Dessutom, om din båt är nyare än 1985, ett bevis på att MOMS betalats i något EU-land."? Innebär det att för båtar äldre än 1985 krävs det inget MOMS-bevis? Vänliga hälsningar, /Olle
Larsson, Alexander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 23:23

Larsson, Alexander:

Bäste Herr Hallgren, Du ställer en intressant fråga! Jag skall göra mitt bästa för att besvara den. Sedan länge (nåväl, i nuvarande lydelse sedan lite drygt 60 år tillbaka) tillämpas inom norden en slags "passfrihet" - du har rätt att resa inom norden utan att behöva visa pass eller andra nationalitetshandlingar. I den meningen får du således röra dig fritt, såvida du inte har något att förtulla eller reser med husdjur och dylikt. Numera tillämpas emellertid de s.k. "Schengenavtalen" mellan länder ansluta till "Schengensamarbetet" (vari bl.a. alla de nordiska länderna ingår) - rätten att resa inom Schengenanslutna länder är dock inte lika omfattande, som rätten att resa inom nordiska länder - du måste ex. vis. kunna visa pass eller åtminstone s.k. "nationellt idkort". Till saken. Till havs tillämpas den s.k. "Havsrättskonventionen" - eller snarare konventionerna. På internationellt vatten behöver du som huvudregel inte ha något certifikat med dig, eftersom kontrollen av båtens nationalitet utgår från den flagga du för och bordning av annan stat än flaggstaten (den stat vars flagga du för) för att kontrollera din nationalitet är som huvudregel inte tillåten (undantag finns, men är nog inte tillämpliga i ditt fall). På kuststatens territorialvatten har dock kuststaten rätt att kontrollera BÅTENS nationalitet, vilket primärt görs genom att kontrollera vilken flagga du för, men uppstår tvivelaktigheter kring huruvida din förda flagga verkligen är båtens nationalitet får kuststaten preja dig och kontrollera båtens nationalitet. Det är här du får nytta av ett internationellt certifikat, eftersom av kuststaten behörig myndighet annars såsom regel har rätt att föra dig till närmaste hamn och hålla dig kvar tills ditt fartygs nationalitet har konstaterats. Detta gäller också principiellt inom norden (en norrman kan ju inte "veta" att du är nord-bo). Jag vågar nog inte påstå att det är vanligt, men - med risken att förstöra ett par semesterdagar, hade jag själv skaffat mig ett internationellt certifikat och tagit det med mig. I övrigt kan bra tips inför utlandsseglats vara att packa ner "den blå intygsboken" (med VHF-cert), kontrollera båtens CE-märkning och se över sin försäkring. Dessutom, om din båt är nyare än 1985, ett bevis på att MOMS betalats i något EU-land. Jag hoppas det var svar på din fråga. Har jag glömt något, eller om någon vill ge ytterligare kommentarer är jag ödmjuk inför en vidare diskussion! Vänliga hälsningar, Alexander