Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
hästköp

linda olsson:

Hej Har en fråga gällande ett hästköp jag gjort. Jag har köpt den på avbetalning och priset var 10.000 kronor och jag har betalat 8000 nu. Igår så ville de ha hästen tillbaka då deras andra sällskapshäst har avlidit. Jag skulle få 2000 tillbaka endast säger dom. Och får de inte hästen så går de till domstol där de säger att de vinner detta utan problem. Jaha. Vad kan jag göra då. Det skrevs inget kvitto innan hästen blir fullbetald så då sitter väl jag i sjön då eller? Jag sa att jag kan komma direkt nu med de sista 2000 så är affären klar. men det ville de inte. Men ska jag inte få mina utlagda pengar tillbaka då. Eller har dom bara rätt. Jag har ju under tiden lagt ut tusentals kronor på hästen under den tid jag haft honom vilket lätt överstiger köpepriset med råge. Skulle vara intressant att veta vad som finns att göra eller om jag bara ska lämna tillbaka hästen och ta de 2000 och vara tyst. Känns mkt dumt och ledsen blir man ju. mvh Linda G

SKi4
Senast inloggad: 2023-01-30 - 15:52

Alexander Larsson:

Hej, Detta är ju ett båtforum. Å andra sidan är en häst lika mycket "lös egendom" som en båt och frågan kan därför ha relevans även för båtägare. Det är alltid svårt att ge ett träffsäkert svar av att bara ha hört din version; man uppfattar ofta "tvisten" olika. Den tillämpliga lagen er emellan är Köplag (1990:931), där du kan finna mer vägledning. Man kan förstås skriva en hel uppsats om detta - men, säljaren är i första hand skyldig att uppfylla sin leveransplikt och du skall uppfylla din plikt att betala. Det föreligger inget formkrav för avtalet; ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skrivet dito. Avtalet styr era mellanhavanden. Hur de kan mena att de "vinner detta utan problem" förstår jag inte utifrån din historia. Det är förstås ett väldigt dåligt tips (på gränsen till oförskämt av mig - jag ber om ursäkt på förhand), men - för egen del hade jag nog låtit dem stämma mig och gladeligen tagit tvisten. Jag är lite av en känslomänniska och blir lätt förbannad när människor handlar med djur på samma sätt som vi jurister kallar dem: "lös egendom". Såvitt mig är bekant, är det nog tveksamt om de får ha en ensam häst enligt våra djurskyddsbestämmelser.... Skulle det bli ett problem får du höra av dig, så lovar jag att komma med ett lite bättre svar när jag har lite mer tid. Lycka till! Vänliga hälsningar, Alexander