Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Försäljning till norrman

Per Flodin:

Hej, Jag heter Per o är medlem i Svenska Kryssarklubben. Vi är på gång att sälja vår segelbåt o en av spekulanterna är norsk. Vi har ett Internationellt fartygscertifikat som är utfärdat hos er med nummer SXK 6373. ( utställt på den förre ägaren) Frågan jag fått av den norske spekulanten är om han kan ha båten registrerad i Sverige under sitt namn för att slippa betala moms i Norge? Han planerar att åka på långtur så båten skall bara "in" i Norge under ca 1år innan han drar iväg. Mvh Per

Larsson, Alexander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:51

Larsson, Alexander:

Hej, Vad roligt att du ska sälja din båt! Jag saknar några fakta för att kunna ge dig ett grundligt svar på frågan, men - du får gärna återkomma. Bl.a. är längden viktig, och om det är ett nytt eller gammalt fartyg (men här utgår jag ifrån att det är gammalt) samt om det är ett skepp (12x4m) Registreringen har ingen direkt koppling till skyldigheten att betala moms - men, en Norrman har ingen rätt att registrera sitt fartyg i Sverige. Även en kortvarig import till Norge medför således plikt att betala moms. Man brukar som regel prata om "cross-border leasing" när det handlar om att "komma undan" moms (det gör man emellertid inte helt, men - det slutgiltiga belopp som man betalar moms på tenderar att vara mycket litet). Jag tror dock inte att det är aktuellt i ditt fall. Ett tips till Norrmannen kan också vara att noga kolla upp vilka regler som gäller för båtar som förs ut och sedan tillbaka; så att han slipper betala moms vid återkomsten. För Norge torde detta i och för sig inte medföra några problem. Så, kortfattat. Han har ingen rätt att registrera sig i Sverige och är tvungen att betala moms i Norge vid importen. Hoppas det var lite klargörande. Vänliga hälsningar, Alexander