Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Förbud mot långsegling?

Slocum:

Det svenska förslaget om båttoaletter lyder "förbud för svenska fritidsbåtar tömma septitank i alla farvatten med undantag annat lands innre farvatten som utryckligen tillåter detta". Detta betyder vad jag kan förstå förbud på allt internationellt vatten som t ex Nord och Syd Atlanten och likaså Stilla Havet!! Detta betyder(?)i praktiken förbud för svenska segelbåtar att genomföra lånseglingar (t ex till Västindien) om båten inte är så stor att den har en septitank som rymmer hela besättningens behov i 4-6 v (eller längre?). Någon som vet?

Seglare (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:53

Seglare:

Jag håller med om att som det är skrivet idag så är det som du säger. Det är uppenbart att man antingen inte har tänkt eller så är det meningen att mer eller mindre förbjuda seglingar längre än 2-3 dagar i framtiden. Ofattbart att ingen större organisation reagerar på detta. Själv har jag debatterat på olika forum om det men reaktionen är dålig och jag tror inte man förstår att man håller på att bli totalt överkörda av en enskild handläggare på Transportstyrelsen som genom att skriva långa rapporter om toalettavfall i vikar som smittar badande barn döljer en helt annan agenda.