Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Fiskeskepparbrev

Mats Johansson:

Hej ! Jag tog Fiskeskipparexamen 1968 och fick ut Fiskeskipparbrev 1969, jag började fiska 1966 på min fars trålare mellan 1966-1969, ett år i handelsflottan 1970, där efter flera andra trålare, två egna trålare en 1979-1980 (65 fot) och en 1980-1987 (80 fot).(jag har även motorskötan och VHF) Min fråga är Får jag segla ner med min 37 fots segelbåt till Medelhavet via Engelskakanalen och gäller min behörighet fortfarande. MVH Mats

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Visst får du segla ned din båt utan ytterligare kompetens. Det är svenska krav som gäller när man seglar en svensk båt med svensk skeppare utomlands, med något undantag t ex för europas kanaler krävs alltid ett s k kanalintyg. Om båten hade varit större än 12x4 m så krävs kustskepparn - en kompetens som du teoretiskt har med råge. Jag rekommenderar dock alla som seglar till Medelhavet "på utsidan" att ta utsjöskepparn som är nivån över kustskepparn. Här får man lära sig det mesta om tidvatten, bestämmelser, radio, väder mm - allt som man har nytta av vid trafikerade färder utomlands. Alternativt köp t ex boken "Handbok för långseglare" av Carl Erik Tovås. www.algonet.se/~carlto/ . Jag föreslår också att du försöker få dina gamla intyg införda i en särskild intygsbok som utges av Nämnden för båtlivsutbildning (SBU). Tel 08-6637993, www.nfb.a.se Eftersom båtens storlek inte kräver någon formell kompetens så är det ändå bra att kunna visa upp vad man en gång åstadkommit - särskilt för nyfikna myndigheter söderut och försäkringsbolag. Sedan måste din båt vara registrerad vid färder utanför Norden. Kan ordnas genom SXK eller Sjöfartsverket. Lycka till Lennart Lundin
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:22

Johan Westman:

Hej! Det finns inga krav på att ha en båt registrerad. Dock finns krav på att en båt skall ha en anknytning till det land där den har sin hemhörighet, den sk "genuine link". Innebörden av detta blir dock i praktiken ett informellt registreringskrav. Sxks internationella certifikat har hjälpt många och kan därför rekommenderas. Att du har kunskaper med råge har jag all respekt för men tyvärr är det inte som Lennart säger ok därmed. Formella krav är formella krav och jag råder dig att kolla om och hur man kan översätta gamla intyg till nya. Kontakta NFB som Lennart tipsade om och ev Sjöfartsverket. Ty i Sverige har vi ett mycket märkligt system som går ut på att kunskaper inte har någon betydelse utan främst är det ett papper som är viktigare, dvs viktigare än de praktiska kunskaperna till sjöss. Ett exempel, jag har varit fartygschef i flottan i flera år och för ganska stora fartyg under flera års tid, men dessa kunskaper är noll och inget värda då det gäller civila krav avseende papper.. Ett råd kan därför vara att skaffa dig de papper som kan ge dig en fördel för att underlätta din resa. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk