Hoppa till huvudinnehåll
Tapasya
Senast inloggad: 2021-05-07 - 15:03
Färgad diesel

Tor-Björn Waldemark:

Mig veterligt gäller följande: "Enligt nuvarande regler får endast skepp (längd minst 12 meter, bredd minst 4 meter) tanka färgad diesel". Om jag har ett skepp, har jag då rätt att bära färgad diesel i tankarna enligt svensk lag? Jag har uppfattat det så att jag har rätt att bunkra och bära färgad diesel MEN om jag inte går i trafik är jag skyldig att betala full skatt, är det rätt uppfattat? Om så, vill jag ha hänvisning till svensk lagtext om detta.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Diesel i Sverige som är grönfärgad ligger i en lägre skatteklass och är därför ca 1:- billigare per liter vid tankning på tappen. Denna diesel får endast användas av lok, stationära motorer och BÅTAR I KOMMERSIELL TRAFIK. Rätten till detta bränsle beror INTE PÅ BÅTENS STORLEK. Denna regel gäller även i flera andra länder inom EU. Tyska sjöpolisen tar ibland prover - bötesbeloppen kan bli över 1000euro! I Sverige har det bara hänt någon enstaka gång med provtagning. I sammanhanget kan nämnas att grönfärgad och vit diesel har samma egenskaper om de köps på sjömackar. Det finns också s k bunkerdiesel (kommersiell drift), som ibland kallas för "gammaldags diesel" och är mindre bra miljömässigt. Den kostar ca hälften. På mackar för bilar säljs idag endast miljödiesel som innehåller rapsolja (RME). Olämpligt för båtar som lagrar diesel längre tid än bilar eftersom den kan binda vatten som främjar bakterietillväxt. Hälsningar Lennart Lundin