Hoppa till huvudinnehåll
Nils_D
Senast inloggad: 2024-04-10 - 13:30
Ansvar för nedsmutsning vid vinterförvaring

Jag vinterförvarar båten i en inomhushall på en kommersiell marina. Eftersom den står inomhus är den inte täckt. En båtgranne har för en knapp månad sedan slipat bort bottenfärgen, vilket har lett till att min och minst en grannbåt har ett tunt men tydligt lager av rött slipdam på däck och överbyggnad. Den som orsakat nedsmutsningen har ej kontaktat mig under denna tid, och enligt personal på marinan har han "bara skrattat" när de påpekat att han måste åtgärda det inträffade.

Moraliskt tycker jag det är självklart att han måste gottgöra detta, genom att antingen sälv rengöra de nedsmutsade båtarna eller att betala för att detta blir gjort. Har fått en mycket preliminär prisuppgift på 3-5000 kr om marian skall göra detta. Men vad gäller juridiskt? Kan jag säga att han bör åtgärda detta inom rimlig tid och i det fall han inte gör det själv se till att det blir gjort och sedan skicka fakturan till honom? Finns det något jag bör tänka på i så fall? Spelar det någon roll att båten förvaras på en kommersiell marina istället för t.ex. på en båtklubbs område?