Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Trött GPS?

Kenta:

Jag har en gammal kär GPS, Philips MK9 D-GPS, från 1994. Den har fungerat perfekt under alla år. Men i år verkar den ha tröttnat. Den har svårt med uppdateringen, och att hitta satteliterna. HDOP-värdet har alltid varit 0,9-1,0. Men i sommar har värdet varit runt 3-4 om den över huvud taget visat något värde. Jag har provat med kallstarter och bytt backup-batteri (endast 1 år gammalt) för att försöka väcka upp min vän, men allt har varit förgäves. Den visar heller inget internfel eller antennfel, när jag kör felsökningsprogrammet. Finns det någon klok SXK:are som kan ha någon teori vad det beror på?

Leif (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 09:42

Leif:

Jag hade samma typ av bekymmer för två år sedan och gick till Nobelius elektronik i Sthlm med min trotjänare. Den har en förträfflig display och är föredömligt enkel varför jag inte ville köpa nytt. De var väl förtrogna med modellen och förklarade (i princip) att det blivit så många fler satelliter sedan den tillverkades att den blev lite yr i bollen. Det som behövdes var en uppdatering av mjukvaran. Sedan dess har denna utomordentliga maskin fungerat oklanderligt. Lycka till!
Kenta (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 09:42

Kenta:

Hej Leif! Jag tror jag kommit på var problemet ligger. I helgen lånade jag en antenn som sitter på en annan MK9:a och som ett trollslag kvicknade min gamla vän till och hittade de satteliter han behövde, för att komma till HDOP värde på 0,9-1,2. Så det blir att investera i en ny antenn, om det finns någon som passar. Kanske finns det någon som har en beg. liggande i någon byrålåda, hör i så fall av er till mig. Möjligt att jag kostar på och uppdaterar mjukvaran också. Kommer du ihåg vad det kostade? /Kenta