Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Sjökortsplotter

Greger Lundkvist:

Vi tänker köpa plotter till båten. Vilken/Vilka är de bästa sjökortsplottrarna, om man tittar på uppgraderingsfrekvens, visar korrekt position mm? Vilka bör man undvika?

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:44

Per Leward:

Hej Greger! Mig veteligen har alla plottrar baserat sin positionereing på GPS(EGNOS) system med mottagare på 1 Hz, alltså 1 uppdatering per sekund. Vill man ha snabbare och säkrare positionering får man ansluta extern mottagare för differentiell(DGPS) mottagning och snabbare uppdateringshastighet, här finns mottagre på upp till 20 Hz(20ggr/sek). I de PC-baserade systemen som vi mestadels jobbar med har t ex den komersiella sjöfarten ofta dessa mottagare, men då pratar vi priser som ligger på mellan 25 000 - 45 000 kr! Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Per, du kommer förmodligen att få lika många svar på dina frågor som det finns medlemmar i SXK ;-) Det finns inget rätt eller fel svar. Oavsett vilken plotter du skaffar så kommer du att få en noggrannhet som räcker för fritidsseglande, då i stort sett alla plottrar på marknaden har en större precision än vad sjökorten har. Och i slutändan är det fortfarande gott sjömanskap, god utkik och sunt förnuft som är det viktigaste. Vad som jag tycker är viktigare är vilket sjökortsformat vill jag jobba med, dvs rastrerade eller vektoriserade kort, och hur användarvänlig är plottern. Ett förslag: om du har tillgång till en gammal Laptop, ladda ner SeaClear gratis från www.sping.com, köp en GPS för anslutning till PC på Claes Olsson och fråga nån båtkompis om du kan få låna några digitala sjökort (totalpriset blir under 7-800 kr). Prova sedan installationen under en säsong, så kommer du underfund med vad du har för behov, och kan välja ett system efter det.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:44

Per Leward:

Hej Bengt Nu var det nog Greger Lundkvist som hade ställt frågorna. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se