Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Shipmate RS 8100 VHF

Johan Lindholm:

Hej! Har nyligen köpt ny båt (Sunwind 30, -93) som är utrustad med en Shipmate RS 8100F VHF-telefon. Trots att jag brukar ha ganska lätt med att använda olika tekniska apparater så förstår jag mej inte helt på denna..... Då jag skall starta dubbelpassning (E + 9)eller skanning (# eller *) så säger displayen "Error" och inget händer! Enligt manualen borde man gå tillväga precis som jag gör.....Eller har dessa funktioner varit något slags tillval i en dyrare modell? I övrigt verkar telefonen funka normalt. Antar att telefonen på vissa marknader, i alla fall på senare tid, även kallats Simrad 8100 eller....? Tacksam för svar! H. Johan Lindholm Ingå, Finland

Johan Lindholm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:05

Johan Lindholm:

Hej!! Tack Ove för ditt svar! Det är bara så att dubbelpassningen inte funkar på min telefon på detta sätt....Jag har nog gjort precis som du beskriver. Och dessa apparater är ju så gamla och "mekaniska" så någon knut på någon software kan det knappast uppstå....? Vad kunde detta bero på? Angående skanningen skall jag ännu kolla upp det, det kanske är så att det inte fanns inmatade kanaler att skanna men * borde ju alltid starta skanning av alla kanaler. Även den ger error. Kan någon förresten rekommendera det bästa värmesystemet att användas i båt då man har tillgång till landström? Har haft en 2kW billig fläkt med termostat men ljudet är störande pga fläktens dåliga kvalitet. Biltema säljer ett litet 500 W oljefyllt element. Räcker 500 W till en 30-fotares kajuta? Främst sommarsegaltser. Hälsn. Johan
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Johan Luren måste sitta i hållaren för att dubbelpassning och skanning skall fungera. Fungerar det inte då är apparaten trasig. Länma den till Simrad så fixar dom det. Kanske en kombination av din 2 Kw för att snabbt få upp värmen, kanske 500 W räcker för att underhålla. Annars skulle jag leta efter en fläkt som går tyst. Hälsningar Ove
Johan Lindholm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:05

Johan Lindholm:

Hej! Har nu testat apparaten lite nogrannare. Varken någon form av skanning eller dubbelpassning fungerar. Misstänkte att lurens mekanism är trasig så att apparaten tror att luren hela tiden är ur hållaren men det verkar nog fungera tex. då man testar med ett tysta ner högtalaren och sedan lägga tillbaka luren så kommer ljudet tillbaka till högtalaren. Kollade med båtens förra ägare. Apparaten har varit på service för detta fel nångång på 90-talet. I övrigt funkar den ju bra så jag undrar om det är lönt att reparera den.... Tack för hjälpen! Hälsn. Johan
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Johan För dubbelpassning välj den kan du vill passa tillsammans med K 16 t.ex L2, tryck därefter E 9, K 16 passas alltid. För skanning lägg in de kanaler du vill passa med kanalnummer #, max 10 kanaler, K 16 ingår automatiskt som var fjärde kanal. För att skanna dessa kanaler tryck #. För att radera inlagda kanaler tryck 0 #, alla raderas. För att se vilka kanaler som finns i skanningslistan tryck 99 #. Tips: Det är lättare att ha dubbelpassning med #, du kan då välja t.ex 16 och L 2 man måste ha två kanaler i skanningslistan och radion passar då K 16 + K 16 + L 2. Dessa funktioner har funnits på alla RS 8100. RS 8100 var före Simrads tid och har alltid hetat RS 8100. Hälsningar Ove