Hoppa till huvudinnehåll
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29
Seaclear ny uppdatering

Lasse L:

05.02.05: AIS receive support with on chart target display. http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-08-14 - 22:16

Ove Thorin:

Hej! Intressant utveckling. Någon som har tips på mottagare och inkoppling. Undrar Ove
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans Brolin:

Se: http://afs.stofair.se/common/press/ListPublishedPressreleases.asp?NEWS_ID=682&TYPE=3 MVH Hans
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Joakim Nömell:

Det där har jag väntat på enda sedan det började pratas AIS för fritidsbåtar. Jag känner minst en som ska hänga på låset när försäljningen drar igång. Första april enligt True Heading -- om de inte tjuvstartar på mässan.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Mottagaren för 4500 kr broschyr. http://www.trueheading.se/images/AIS%20Products/AISRXYACHT.pdf
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Det fina gratisprogrammet Seaclear har åter visat sig hänga med väl så bra som kommersiella produkter. Och återigen frågar man sig med viss förtvivlan hur det kan komma sig att en idell förening som SXK istadigt agerar som en kommersiell distributör till en enda kommersiell produkt som Det Levande Sjökortet, vilket kan föranleda mindre pålästa SXK:are att tro att detta är en bra produkt. Det sunda för SXK vore ju att i kraft av sin storlek förhandla fram oerhörda antalsrabbatter på BSB-KAP-sjökorten för våra vatten, och sedan erbjuda detta till sina medlemmar som sedan fritt kan välja Seaclear eller andra produkter för att visa sjökorten. Själv har jag skannat och kalibrerat mina gamla naturhamnskisser för Västkusten och samkör dem via Seaclera eller Oziexplorer med BSB-KAP- sjökorten, så att de väljs in automatiskt med båten visad på skissen på skärmen så fort man kommer in i naturhamnsområdet. Detta sätt att tillhandahålla naturhamnskisser vore helt förenligt med Seaclear men inte med DLS.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans Brolin:

Jag har inga åsikter om SXKs val av program men jag skulle väldigt gärna se SXKs "sjökortmaterial" inscannat och publicerat elektroniskt. Inte nödvändigtvis som BSB eftersom det är licensierat, men nog vore det trevligt. Mycket av materialet är ju tyvärr inte i WGS84 men det går nog att leva med. MVH Hans
tlundg
Senast inloggad: 2019-08-16 - 17:34

Thomas Lundgren:

"Problemet" med SXK-VK:s naturhamnar är att de flygfoton som sitter i pärmare, och där all information är inritad, inte är fullt skalriktiga och "rakt-tecknade". Alltså finns stor risk för, i sammanhanget, stora fel emot det man skulle se på sin datorskärm mot vad som verkligen gäller emot verkligheten. Vad jag har förstått så finns planer på att rätta upp alla flygfoton men det är ett arbete som tar en stund och om det är påbörjat så är det i alla fall inte klart än på ett tag. Mvh. / Thomas.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Om man använder Oziexplorer och dess kalibreringsförfarande, så klarar det av att man lägger upp till 9 olika referensplatser för kartkalibreringen. Det klarar sen att extrapolera någorlunda väl mellan dessa ounkter. Om man tar dessa referenspunkters (uddar, vikbottnar mm) Lat/Long från ett WGS-84-sjökort så blir resultatet faktiskt ganska bra. Detta innbär också att ett snett taget flygfoto visas någorlunda positionsrätt, men att t.ex. distansscirklar runt ens position då blir ovala.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-08-14 - 22:16

Ove Thorin:

Jag skall försöka svara på frågan varför SXK säljer DLS. Jag inget med avtalet att göra, det har nog skötts av riksföreningen. DLS kommer från Danmark där dansk Seilunion har lämnat mycket material, de har nu också ansvar för support. När DLS skulle lanseras i Sverige var det nog naturligt att kontakta SXK som genom sitt bolag Gästhamnguiden har information och bilder på gästhamnar. Gästhamnsguiden får en slant för denna information. Varför säljer vi det? Vi har sedan länge sålt sjökort och annat material från sjöfartsverket, DLS var också till vissa delar eget material, gästhamnar och bojar finns med. Att diskutera vilka program som är bra är nog lika svårt som att diskutera vilka bilar eller båtar som är bra. Jag har erfarenhet av fyra program som används av de flesta som använder dator som navigeringshjälpmedel. Jag började med Fugawi som fungerar mycket bra, gick över till OziExplorer när det ett tag i min smak var bättre än Fugawi 2 , använde åter Fugawi när version 3 kom. Började använda SeaClear när det klarade BSB- kort och använde DLS när det kom. Mitt önskeprogram skulle innehålla delar av alla dessa fyra program och ganska många från DLS. Nu använder jag alla fyra, men ganska ofta DLS för dess enkelhet. Jag tycker egentligen att några få funktioner vid navigation räcker, som att man kan lätt göra en rutt så att du ser vart man ska, få sin position på sjökortet med kurs och fartvektor samt att få ett spår som visar var man varit och som lagras. Att någon skulle känna sig lurad för att SXK säljer DLS tror jag inte på. Att för knappt 1000 kr få program och sjökort, alla som sjöfartsverket givit ut över ett stort område där bara sjökorten till andra program kostar ca 2500 kr. Observera att jag tycker inte att det är dyrt för dessa sjökort heller. Att efter tre år kunna lämna tillbaks sin gamla DLS och få en ny med nya sjökort för 300 kr, att under våren få nya sjökort över Göteborgs hamninlopp som är helt omgjort. Att varje månad kunna tanka ner rättelser till DLS 2 västkusten från Sjöfartverkets UFS på SXK Vk hemsida, som ett eget tema och få rättelserna direkt i sjökortet i DLS, detta helt gratis och görs av västkustkretsen, för medlemmarna. Dessa rättelser kan via DLS användas i andra program som kan hantera bilder, men man måste då lägga ut platsen för bilderna själv. Västkustens ca 230 naturhamnar finns på en CD som bilder och som kan användas i DLS, Fugawi och OziExplorer, den som vill kan använda dessa bilder och kalibrera in koordinater i program som klarar detta. För att vara säker på att kalibreringen är rätt bör man ha varit i naturhamnen och sett hur spåret blir och rätta därefter. Jag tror inte på kalibrerade bilder i så trånga vatten, jag var på lärarträff på båtmässan igår, de problem man ser från Sjöräddningssällskapet är inte datorer eller plottrar som inte fungerar utan förare som är sysselsatta med arbete med plotter eller dator och missar uppmärksamheten och kör rätt upp på land eller över andra båtar. SeaClears AIS funktion är jättebra, Fugawi Marin ENC lär komma med samma funktion under våren. Oj detta blev långt, ursäkta. Hälsningar Ove
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

De priser SXK kan erbjuda på DLS visar ju bara att Sjöfartsverkets krav på intäkter för rättigheterna för sjökort inte är särskilt stora. Det bör därför vara rimligt att kunna förhandla fram liknande prisnivåer för t.ex BSB-KAP-sjökort. Utöver detta behövs ett program. Seaclear är gratis och bra. Hittills, vad jag vet, finns Hydrographicas sjökort i BSB-KAP, men inte DLS. Vidare antyder Hydrographica att de nu börja se på västkusten också. Det är mycket önskvärt, för att inte säga nödvändigt, att det av SXK tillhandahållna konceptet är kompatibelt med de bästa sjökorten som finns att få tag i.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Joakim Nömell:

Nu har jag fått hem en med öppet köp så får vi se hur den fungerar. En skiva med SeaClear låg i förpackningen så det lär nog fungera. Dock har man valt att nyttja BNC för anslutning av VHF-antennen istället för UHF vilket väl är standard i Sverige? Så det blir till att gå iväg och köpa en UHF->BNC-omvandlare på Elfa. Ett litet extra iriterande moment. Så imorgon kan jag meddela huruvida det fungerar eller ej om vi har någon AIS-mottagning här i Haninge. Annars får jag åka ut och knacka loss isen runt landgången till skutan =) I dokumentationen står också att man inte kan dela VHF-antenn med en sändande VHF men enligt True Heading visar man nu en VHF-splitter på mässan som ska fungera utmärkt med deras mottagare, och då lär det ju gå bra även med denna. Skönt att slippa ha flera VHF-antenner. True Heading hade även en AIS-mottagare utan GPS i sig för oss som redan har och är nöjda med GPSen. Men priset var det ingen större skilnad på.
Tom (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tom:

Läste på ett annat forum(fendern) om AIS. Marinkedjan.se lär just ha släppt sin plotter såväl som mottagare. De blev först. Har beställt därifrån och blir intressant att se den nya tekniken. Priset var inte så högt. 2000 för mottagare och 4000 för plotter med mottagare. Så trueheading verkar LITE för dyr...
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Det skulle vara trevligt om du har lust att skriva här om din AIS mottagare. Prismässigt ligger den bra till (hittills).
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Marinkedjan anger på sina hemsidor att 2000:-kronorsmottagaren kan anslutas till gratisprogrammet Seaclear. Har inte hittat dokumnetation ännu exakt hur det sakll göras, men det låter ju hoppfullt.
Tom (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tom:

Har provat andra modeller men denna är riktigt bra. Såg att de har lagt upp en info broschyr om den nu. Jag har provat med SeaClear II GPS till AIS till datorn. Ritar upp alla fartyg. Men jag hade kontakt en hel del med gänget på marinkedjan.se väldigt bra att ha att göra med. Inga problem... /Tom
goran
Senast inloggad: 2019-07-15 - 17:12

Göran:

"Detta system är en radar där du har möjlighet att se fartyg med AIS transponder." Någon som vet vilka fartyg som har dessa transponders? Här i Stockholms skärgård syns tex. Finlandstrafiken på långt håll tom. på andra sidan öarna så med dem har man inga problem förutom vid dimma. Frågan är om de riktiga busarna :-) har dessa transponders. Waxholms- och taxibåtarna, tullen, KA om det finns nåt kvar av dem till sommaren, osv. Flyget har ju också ngn slags transponder...får man in dem också?
Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-08-14 - 22:16

Ove Thorin:

Hej Här finns en länk där man kan se fartyg utrustade med AIS www.aislive.com Hälksningar Ove
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

I denna Forumfråga har framförts synpunker på SXK:s policy för sjökortsförsäljning och närliggande verksamhet. Det ligger utanför detta Forums område så SXK Styrelse o. kansli har informerats per e-post om detta.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Joakim Nömell:

Jag tycker Marinkedjans modell verkar alldeles utmärkt. Åtminstone för mig som redan har nyinköpt GPS och ekolod som jag ogärna ville byta ut och den från True Heading ju har en inbyggd GPS i sig. Personligen gillar jag konceptet mer med att man får lösa GPS-frågan separat. Jag antar, att med en sådan modell, tar jag in GPS och ekolod över en COM-port i SeaClear och att jag då kan ta in AIS-mottagaren i en av de andra portarna som bara tar emot data och att SeaClear själv mixar ihop och plottar ut det på rätt sätt?