Hoppa till huvudinnehåll
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35
Rätt lanternföring?

Björn Johansson:

Hej! Jag såg denna underbara variant av lanternplacering i dag vid bryggan på en av mellersta Bohusläns mest frekventerade öar. Att Sjöfartsverket inte skulle godkänna denna installation är ju självklart, men hur är det med Luftfartsverket? Förlanterna liksom topplanterna saknades. På akterspegeln fanns en orginalmonterad laneterna, också den felaktig då den bala lyser rakt bakåt. Tilläggas(!) bör ju att den aktuella skepparen inte heller hade kläm på det där med tilläggningen, eller så förstod han inte skylten med texten "Endast för- eller akterstäv mot bryggan!". Man kan ju förstå varför man inte lägger en sådan här båt med förstäven mot bryggan iallafall... Bj.

Bifogade filer
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Enligt bilden som Björn bifogar tycks båtägaren "lyckats" montera sidolanternorna så de lyser huvudsakligen uppåt och bakåt. Jämför med bilden som jag bifogar där jag ritat deras troliga lysvinklar. . Båtföraren borde bli förvånad över att hans "sidolanternor" lyckas helt slå ut de egna ögonens mörkeradaptering. Jag har i Viggbyholms Båtklubbs hamn sett en liknande, felaktig montering. Där var lanternorna monterade så de lyser huvudsakligen uppåt och framåt, men ej mot sidorna och snett bakåt. _____________________________________________________ Björn skriver att "förlanterna saknas". Vad det syftar på är oklart eftersom begreppet "förlanterna" saknas i de Internationella sjövägsreglerna. _____________________________________________________ Björn skriver också: "På akterspegeln fanns en orginalmonterad lanterna, också den felaktig då den bara lyser rakt bakåt." I min bifogade bild finns inritat de föreskrivna lysvinklarna för en akterlanterna, nämligen att den "visar ett oavbrutet sken över en horisontbåge av 135 grader och så anordnat att skenet kastas från rätt akterut till 67,5 grader på ömse sidor om fartyget", citat från Internationella sjövägsreglernas regel 21. Och från Bilaga 1 10§: Hos maskindrivet fartyg vertikala sektorer minst 7,5 grader över till 7,5 grader under horisontalplanet. ______________________________________________________ De "Internationella Sjövägsreglerna" ingår i Sjöfartsverkets skrift: "Sjötrafikföreskrifter m. m." Denna skrift, som innehåller mängder nödvändig kunskap, säljs för en billig penning där sjökort säljes. Felmonterade eller felanvända lanternor och dess trafikmässiga konsekvenser beskrivs i två kryssarklubbsartiklar, "Skymda lanternor studerade" och "Lurande lanternor". De finns på adressen: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation.
Bifogade filer
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Det syns kanske litet dåligt på bilden, men lanternorna är faktiskt riktade framåt/uppåt. Bifogar en ny bild. Med "förlanterna" menar jag naturligtvis tiopplanternan, sådan saknades, men det kanske kompenseras med strålkastaren i fören... Iallafall en båt jag inte skulle vilja möta i mörker.
Bifogade filer
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

I mitt inlägg 050827 har jag tydligen misstolkat bilden av sidolanternorna så att en del kommentarar blivit felaktiga. Beklagar.