Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Radio, väderrapporter

Björn Molander:

Jag saknar helt digitalt knappsinne. Har en Sangean batteriradio med FM, MV, KV. MEN utanför svenska kustens område saknas kontakt. Vem kan ge mig KV, MV- frekvenser rill svenska sändningar? Frekvenser rill norska, danska, tyska engelska väderrapporter? Sändningtider och någon form av ordlista för förståelse av dessa språk. MVH. Björn Molander

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Björn Här har du bra danska radioutsändningar på danska DMI. kl 05,45, 08,45, 11,45, 17,45, på mellanvåg 1062 kHz. Du hör danska sändaren i hela Skagerrak, Kattegatt, Öresund och Bälten, Sydvästra och södra Östersjön och troligtvis en bra bit ut i Nordsjön. För mer information kan du titta här: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter.htm Hälsningar Ove
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Hej! När det gäller sändningar från Sveriges Radio kan Du gå in på sr.se och bl.a. titta på SR International. Hälsningar Lars
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:12

Roger Ryberg:

Om du är i de farvatten som DMI täcker, så är det den du skall lyssna på. Ove har inte varit ute på länge, för kvart i niorapporten är borttagen, den som var så bra om man försov sig (och som föregicks av härliga "kropp o bevegelse"). Fiskarna på västkusten lyssnade alltid på dansken, som inte bara sänder på MW utan också på LW (det är väl 143).Därför behöver man en radio med LW, vilket blir allt ovanligare. Heder åt danskarna, som anser sig ha råd att hålla igång sina långvågssändare, vilket vi tydligen inte har.
gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:12

gunnar:

Kvart i nio rapporten återinfördes efter protester. Däremot lade man ner långvågen på 243 förra året tror jag det var.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:12

Roger Ryberg:

du har rätt (jag tillbringade sommaren i Bottenhavet), där förlorade jag en vän. Och danskarna behöver inte längre hedras mer än några andra.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej I Stockholmradios Till Sjöss står felaktigt att DMI inte sänder på MV 1062 kHz. Enligt DMI hemsida sänder DMI på de tider som jag redovisade överst i denna tråd. Och jag lyssnade idag kl 17,45 på DMIs rapport. Hälsningar Ove