Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Placering av navtexantenn

Hans Bäckström:

Är det något speciellt man skall tänka på när man bestämmer plats för navtexantennen? Är det okey att placera den ca 30 cm från GPS antenn?

qvisten
Senast inloggad: 2017-10-28 - 11:05

Hans-Erik Qvist:

Då Navtex arbetar på väldigt låga frekvenser (långvåg)så är de mottagarantenner som används aktiva dvs. väldigt känsliga. Det är orimligt att ha fullvågsantenner på en båt på grund av antennens längd. Långvåg är ett frekvensområde som är väldigt känsligt för elektriska störningar så man bör montera antennen så långt från all elektronik som möjligt. Svaret på din fråga är att du måste prova.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Decca Navigatorn var en långvågsmottagare. På "normala" fiskebåtar förlängdes masten med ett 3 meters rör som Decca antenn var riggad i. Detta för att komma "över" störningskällorna som rigg och andra antennr kunde orsaka.
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Jag har Furuno Navtex antennen monterad ca 30 cm från Furuno GPS antennen. Verkar ta emot allt både på Nordsjön och i Medelhavet. Båda antennerna monterade i aktern, på undre röret på pushpiten (alltså inte översta röret för att de skall vara bättre skyddade). Både GPS och Navtex-funtionen är felfri. Hälsningar, Martin
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag har min Furuno Navtex-antenn cirka 30 cm ifrån en Raymarine GPS-antenn som sitter cirka 30 cm ifrån en VHF-antenn. Ungefär mellan dessa sitter en liten TV-antenn i form av ett tefat och under dessa sitter en radarantenn. Alla fungerar perfekt. Just vid sändning på VHF-antennen kan jag tänka mig att övriga minskar eller tappar sin funktion men det är då under så korta stunder normalt att det i praktiken inte blir något problem. Hela kittet sitter på en radarstolpe i aktern på båten på en höjd om cirka 3 meter över golvet i sittbrunnen. (Jo, jag har en VHF-antenn i masttoppen också ifall någon tänkte tips om att jag bör flytta den för att få bättre funktion på VHF:en). Mvh. / Thomas.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:57

Gunnar S:

Min erfarenhet av Navtex i över 15 år är att antennen är väldigt okänslig för placering. Det brukar funka utan krusiduller med ett avisolerat stag (löd in en kondensator i serie med innerledaren i koaxkabeln då kabeln normalt brukar strömförsörja den aktiva antennene som följer med och det är onödigt att få den spänningen på staget) Jag har haft antennen löst liggande under däck i flera år utan problem och nu sitter den monterad i aktern ca 30 cm från en aktiv antenn för HF och en aktiv antenn för Weatherman utan problem. (NASA Clipper)
Canaljen
Senast inloggad: 2013-08-09 - 10:31

Jan Behring:

Enligt NASA-navtex ska antennen vara så lodrätt placerad som möjligt. Allra viktigast är att inget annat är parallellt inom 30 cm, d v s inga stag, vant eller rör från master, bimini, kapell eller pushpits. Då funkar det säkert perfekt, både i våra vatten och Medelhavet.