Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Pc nav

Andreas:

Funderar över att sätta in en bärbar PC att köra navigation i. Jag har idag en GARMIN 182C plotter, vad behöver jag göra för att få in båten i kortet på PC? Skall det bara vara en sladd mellan plotter/PC?

Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:39

Arne:

Det finnes en sladd med en RS232 utgang til Garmin som du kan kople på en av com-portene. Elles kan du kjøpe en liten GPS Puck hos Clas Olsson til noen 100 lapper med USB inngang. Det som erfaringsmessig gir litt vanskeligheter er at PCen tolker signalene som om det kommer fra musen så det beste er hvis du deaktiverer musa. Arne
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:39

Hasse Svedberg:

Vilken navigator har du i din PC? Du kan inte köra Garmins navigator i PC, den måste ha ett eget nav-program och egna kartor. Du kan däremot ta emot GPS data samt ta emot och skicka waypoints, rutter m m mellan Garmin och din PC. PC-programmet Fugawi tillhör de bättre när det gäller att prata med just Garmin.
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:39

Andreas:

Jag har Fugawi att köra, men jag fattar inte riktigt hur jag skall få in båtens position i PC:n, skall man koppla separat GPS antenn till PC? eller kan man koppla ihop PC med plotter?
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Andreas Det går att göra vilket som. Du kan koppla in din plotter för att få GPS signal till datorn, se kopplingsschema. Har du ingen 9 polig kontakt på din dator kan du skaffa en övergång från RS 232 till USB t.ex(Elfa 25-164-09). Alternativt köpa en GPS puck och koppla direkt till din dator t.ex (Elfa 78-430-22) Jag skulle valt att koppla plottern till datorn, du kan då också överföra brytpunkter, rutter, och spår mellan dator och plotter. Hälsningar Ove
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:39

Andreas:

Tack för ett bra svar. Jag skall fundera på vad jag skall göra, jag tror att det lutar mer åt en separat puck då min plotter är inbyggd och det blir krångligt med kablar.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:39

Sambal:

Jag har använt Clas Ohlssons puck i två säsonger. Fungerar helt perfekt. Fördelen med en USB-kopplad GPS-puck är att den får sin ström från datorn - ingen egen strömbrytare mm. En puck uppdaterar dessutom datorn oftare än en GPS med egen display, som alltid prioriteras. Enda nackdelen är att den är försedd med en magnetfot, som ju inte ska komma för nära dina kompasser. Å andra sidan kan man då lägga den på biltaket när man färdas på torra land.