Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
OziExplorer visar flera sjökort utan skarvar

Sambal:

Nu erbjuder Ozi-explorer i sin senaste utvecklingsversion (3.95.5m) möjligheten att visa flera sjökort på datorskärmen utan att du ser skarven mellan dem. Detta är sannerligen efterlängtat! Jag har testat hemma vid skrivbordet och kan konstatera att samtliga aktuella BSB-sjökort från Hydrographica över Sthlms och Ostkustens skärgårdar klarar provet med glans. Med Sjöfartsverkets kort är det sämre. Följande kort i Sthlms skärgård, av 2007 års BSB-upplaga, kan inte visas "skarvlöst": 611, 613, 6142, 6144, 6145. "Not found" är felmeddelandet. Möjligen går det bättre med färskare upplagor? Återstår att testa detta i praktisk användning. Eftersom de valda sjökorten måste hämtas upp manuellt kan man undra vad som händer när man kommer till kanten på något av dessa kort. Hittar Ozi automatiskt nästa kort som inte är "skarvlöst"? Dock finns möjligheten att i förväg hämta upp intressanta sjökortskombinationer och därefter spara dessa i en särskild mapp och med nytt namn, för att underlätta användningen. Kanske kan man då tala om för Ozi att den endast ska leta efter sjökorten i just denna mapp? I så fall fungerar säkert automatiken som vanligt. Antalet samtidiga sjökort begränsas av storleken på datorns internminne, tror jag. En begränsning går i alla fall att justera. Man kan välja momentant (åtminstone innan man har sparat med nytt namn) vilket av sjökorten som ska ligga över det andra genom att flytta dem upp eller ner i en lista. Det översta av två kort blir dominerande. När Sjöfartsverket har fått ordning på BSB-versionen av 6145 blir det alltså äntligen möjligt att slippa de förargliga sjökortsskarvarna i området mellan Mörtöklubb, Mörtö Bunsö och Kymmendö, söder om Fjärdhällans fyr på Jungfrufjärden, när man söker sig till ytterskärgården från Nämdöfjärden. Du som "bara" har en plotter i båten förstår kanske inte problemet. Det gör inget ;-) Jag bifogar en skärmdump av inledningen på hjälpfilen där bl a begränsningarna framgår.

Sambal
Senast inloggad: 2022-08-20 - 13:57

Sambal:

Nog är väl detta märkligt?! Jag uppgraderade Ozi även i den laptop jag använder i båten, för att slå ihop lämpliga sjökort till en enhet. Då visar det sig att inga av Hydrographicas kort går att hämta upp "Seamless"! Däremot går samtliga Sthlms-kort från Sjöfartsverket bra! I min ordinarie stationära (se föregående text) kör jag Windows 7 och i laptopen Windows XP. Jag har packat upp och installerat alla sjökorten på samma sätt i båda datorerna och faktiskt även i samma mapp-hierarki. Och med samma inställningar i setupen. Kan det var grafikkorten som spökar? Eller vad?
Sambal
Senast inloggad: 2022-08-20 - 13:57

Sambal:

Problemet är löst. Jag hade inte installerat Hydrographicas sjökort på min laptop utan bara, helt efter deras egna rekommendationer, gjort en kopia från min stationära. Felet uppstod eftersom jag har olika skärmformat och olika skärmupplösning på den stationära och på laptopen. Efter att ha packat upp och installerat med licensnummer på laptopen och därefter importerat in i OziExplorer kunde jag felfritt foga samman alla sammanhängande sjökort av intresse! Funktionen är nu också testad, dock bara med Sjöfarstverkets BSB-kort 6141, 6142 och 6145. Enda problemet så här långt är att inställningen "Visa mest av sjökortet i båtens färdriktning" inte kunde aktiveras. Båtens position är i stället placerad i centrum av skärmen, vilket gör att man ser mindre av kortet i kursens riktning. En liten nackdel. Man kan undra om det bara är en bugg eller om det inte går att erbjuda? Om man fogar samman kort med olika skala måste man manuellt justera detta när man övergår från ett kort med en skala till ett kort med annan skala. Man zoomar helt enkelt in eller ut med ordinarie menyval eller med ett speciellt reglage i en ny meny för den "sömlösa" korthanteringen. Det fungerar alltså bäst när man sammanfogar kort med samma skala.