Hoppa till huvudinnehåll
chrnil
Senast inloggad: 2024-03-22 - 20:08
Överföring av ruttinformation från SeaClear till Raymarine plotter

Christer Nilsson:

Jag har fram till för ett år sedan använt mig av SeaClear sjökortsprogram som jag har kört på PC. Det har fungerat bra och är lätt att hantera. Nackdelen var att Pcn inte är vattentät. Rutten som jag lade ut på min PC förde jag enkelt över till min Garmin 72 hand-GPS via en kabel. Spåret som registrerades i GPSen kunde jag sedan överföra till PCn. Sedan ett år har vi en bår där en Raymarine C120 plotter var installerad då vi köpte den. Jag tycker att det är otympligt och klumpigt att hantera Ruttplanering på Plottern, korten har dålig upplösning och om man zoomar in kraftigt får man dålig överblick. Raymarine förslår att jag skall köpa en läsare och ett program där jag hanterar plotterns sjökort på PCn. Sedan flyttar jag över minneskortet till Plottern. Det är mycket otympligt. Konstigt att en så dyr plotter inte klara av vad en enkel gammal Hand-gps kan göra. Har någon gjort försök med att överföra ruttinformation mellan Raymarine Plotter och SeaClear via NMEA? Om det går, hur gör man? Hälsningar Christer

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Christer Tyvärr är det nog så att det som gick att göra i gamla GPS-mottagare inte alltid går att göra i nyare gps mottagare eller plottrar, när det gäller överföringar via nmea. Du kan kolla denna länk http://www.gpsinformation.org/ronh/ där står ingen om att överföring går med Raymarine. Hälsningar Ove
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

Hej! Jag kopplade ihop Seaclear i pc med Raymarine C70 i sommar, vilket fungerar alldeles utmärkt! Förutom att få information från alla anslutna instrument (raymarine) till Seaclear kan jag även lägga upp rutter i Seaclear och föra över dom till plottern och aktivera/ändra osv i plottern utan att använda minneskort! Jag har kopplat ihop NMEA porten i C70 plottern, till pc:n med Seaclear. När du har kabeln inkopplad, är det bara att (följande med reservation för ev felaktiga uttryck eftersom jag inte kommer ihåg exakta detaljer) på plottern välja att ta emot wp/rutt, sedan väljer du i Seaclear att "Exportera NMEA" . I plottern dyker rutten upp som "Seaclear" denna kan du aktivera, namnändra, ändra osv i plottern! Funkat utmärkt fastän Navship påstår att det inte skall fungera! Jag kan stötta dig med info om MNEA kabelns inkoppling i pc, inställningar i Seaclear osv om du vill! Mvh Torbjörn 070-3488111
Claes (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:05

Claes:

Tänk bara på att plottern kan ha max 50 girpunkter per rutt medan Seaclear kan väl ha hur många som helst. Har Du längre rutter än så, så måste de delas innan Du laddar upp dem. /Claes