Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
NMEA signaler

Peter :

Hej! Jag har köpt en ny plotter Garmin GPS 2110, den inehåller även en ekolodsfunktion. Jag har i övrigt Raytheon instrument.Om man ansluter nmea utgång från raymarine till garmin ingång så verkar det inte som de talar samma språk.Det kommer inte upp ngn djupinformation.Jag tycker att det är onödigt att ha 2 st ekolodsgivare. Kan man få garmin att förstå nmea från raytheon? Hälsningar Peter

johansson.onsala
Senast inloggad: 2012-01-09 - 20:45

Lars J:

Vad jag vet har Raytheon sin egen dialekt av NMEA. Så ett Raytheon instrument kan inte kommunicera med en Garmin plotter. De krävs en (antagligen dyr) konverter. I.a.f. var såhär tidigare, moderna Raytheon kanske klara båda. /Lars J
Hans B (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:42

Hans B:

Kolla manualen till Garmin. Att den har en ekolodsfunktion innebär inte på något sätt att den kan ta emot NMEA ekolodsdata från någon annan. Antagligen klarar den bara av att sända ut data. MVH Hans
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Raymarine har ett eget "språk" som heter SeaTalk. Det kan inte sända signaler i NMEA-format. Nyare utrustningar kan kopplas in med valfritt SeaTalk eller NMEA, men inte de äldre under namnet Autohelm, och inte tidiga Raytheon heller. Raymarine har ett interface som kan omvandla från SeaTalk till NMEA/RS232 (men inte tvärtom). Vill minnas att det kostar c:a 1800.-. På Ebay brukar de säljas från c:a 500 SEK och uppåt.