Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:46
Motströms

Kent:

Jag planerar att gå en tur på Dalslands Kanal, under semestern. Min båt ligger i Lerkil utanför Kungsbacka. Jag har aldrig gått motströns uppför Göta Älv tidigare och är därför lite osäker om hur lång tid man bör beräkna för "transportsträckan" till Köpmannebro. Hur stor är motströmmen i älven? Hur lång tid bör beräknas? Jag har en segelbåt med 8-hästars Yanmar och gör normalt ca 5 kn ög. Tacksam även för andra tips som kan vara värdefulla att känna till, framför allt i strömt vatten.

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:55

Hans Brolin:

Motström innebär inget annat problem än att det går långsammare. Jag gick för många år sedan från Göteborg upp i Vänern (vidare genom Göta Kanal) med en segelbåt som gjorde 4 - 5 knop för motor. Vi lämnade Lilla Bommen efter lunch och gick till Kungälv. Nästa dag kom vi till Vänersborg. Går du från Lerkil på morgonen borde du också hinna till Kungälv första dagen. Slussningen i Lilla Edet och Trollhättan etc., innebar en del väntan men var odramatisk. Sträckan Vänersborg - Köpmannebro har jag inga begrepp om. MVH Hans
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:55

Curt Norstedt:

Hej, Motströmmen torde variera med vattenpådraget i kraftverket i Trollhättan och detta styrs av behovet av elektricitet som troligen är olika beroende säsong, tid på dygnet och veckodag. En del passager kan vara ganska sega när motströmmen är kraftig. Finns det användbar information om motströmmen?
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:55

Hans Brolin:

Hej, Jodå, nog kan strömmen variera. Jag tror t.ex. att dagen/dagarna efter "Fallens dag" kan ge ordentlig ström. Sjöfartsverket, Vänerns sjötrafikområden är de som har "järnkoll" på Vänern, Göta älv och slussarna. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____356.aspx MVH Hans
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Jag har flera ggr gått sträckan Ed Gbg. Lyft båten i ex. Grebbestad kör på lastbil till Ed. Sedan har du medström hela vägen. Slussningen blir en "barnlek". Trevlig och lugn natthamn finns i de gamla slussarna i Trollhättan. http://www.dalslandskanal.se/
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:55

Björn J:

Min erfarenhet av Göta älv är att det går ganska så trögt uppför. Loggen och GPS:ens fartangevielser kan skilja flera knop, beroende på hur mycket vatten man släpper på uppe i Trollhättan. Lilla Edets och Trollhätte slussar, är ganska så lätta att använda. I Trollhättan får man begära broöppning medelst snabbtelefon, jag tror det är för järnvägsbron. Slusspersonalen berättar gärna för oerfarna skeppare hur det skall gå till. Under högsäsong tar man in många båtar i slussen samtidigt, vilket oftast underättar. Det finns (eller fanns) också en informationsbrochyr att få. Långa förtöjningstampar och en båtshake till varje aktiv besättningsmedlem kan vara bra att ha. Där älven är smal kan det vara vanskligt att möta yrkessjöfarten, då det kan bli ett sug mot mötande fartyg. Men inget stort problem om man är beredd på det. De små slussarna i Dalslands kanal kan däremot vara litet svårare, men egentligen inga större problem. Slusspersonalen är hjälpsam, gör bara som du blir tillsagd så ordnar det sig! En grundregel brukar vara att placera båten längst bak i slussen, där vattnet vid påsläpp är lugnare, men det lär finnas undantag. Var beredd på att båten blir smutsig i Dalsland, vattnet i slussarna är förorenat av naturliga organiska ämnen. Det kan bli mycket bark, barr och jord på däck, förtöjningstamparna smutsas ned av samma saker i land då man oftast får förtöja i naturhamn i en tall eller björk. Fendertarna skall hänga lågt, i vattenlinjen, eller helst släpa litet i vattnet i Dalslands slussar, en fendertbräda är bra att ha! Sjöfarande i Dalslands kanal går alla emot den oskrivna regeln att ta upp sina fendertar mellan slussar och hamnar, de hänger alla ute hela tiden, dekadent men praktiskt. Ge akt på kanotister och kajaktister, de känner inte till internationella regler, å andra siden skall väl de ändå betraktas som "fartyg med inskränkt manöverbarhet". Östra och Västra Silen kan rekommenderas! bör inte missas. Här kan man få jättegädda, fiskekort säljs i närheten av slussarna. Det finns några ställen där det går kraftledningar lågt över sjöarna, skaffa aktuellt sjökort över sjösystemet. Sträckan Vänersborg - Köpmannebro bjuder ju inte på några större problem med strömmen. Den borde gå att segla ganska lätt om vinden är gynnsam. Men jag misstänker att vinden ofta blir oren nära land, men det är ju inte specifikt för detta innanhav. Jag gick denna sträcka för en del år sedan med motorbåt i ungefär 12 knop, jag upplevde den som en tråkig transportstäcka, då siktet var inställt på Dalslands kanal. Jag vill minnas att det kan bli litet trixigt starx norr om Hjortens udde där farleden är smal och det finns en hel del grund. Det är väl utprickat, men då jag var där hade man satt ut "dvärg-prickar" alltså vanliga farledsmarekeringar men hälvten så långa som vi är vana vi i "salthavet". Dessa är svåra att se på långt håll. Undvik makrilldörjning! risken är bara att du istället får en eller annan lax eller öring. I kanalerna finns det mört och aborre, i sjöarna diverse insjölevande monster, varav då gäddan är en av dessa arter, gemensamt för dessa är att de för en Göteborgare eller Bohuslänning är totalt oätliga, men smaken kan ju vara annorlunda. Bj.