Hoppa till huvudinnehåll
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20
MNEA, hopkoppling flera instrument?

Torbjörn Lindahl:

Jag har en GPS och ett vinddata instrument, skulle vilja ha båda signalerna till PC och Autopilot. I dag kan bara en "sändande" NMEA enhet användas enligt nmea standarden! Har förstått att en NMEA-MUX eller MNEA-MIX kan användas, eftersom dom har flera ingångar och i bland även flera utgångar (både MNEA och RS232). Dessa mux/mix är rätt dyra grejor, ca 2-3000 kronor. Har någon några tips om hur man kan lösa detta på annat sätt, eller om man kan bygga NMEA mix/mux, alternativt bra inköpskällor? Aktuell konfiguration: GPS sänder NMEA Vinddata säner -"- PC med SeaclearII Sänder (rutter+WP)/mottar MNEA Autopilot mottager NMEA Vinddata mottager -"- WHF planeras mottaga -"- Mvh Torbjörn

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Du kan lätt parallellkopplla flera mottagare på en sändare. Min GPS skickar/tar-emot NMEA och är ansluten till datorn ombord. Via en plintrad mitt på den kabeln ansluts Navtex och VHF till GPS:en. Ingen av dessa enheter sänder NMEA. Det finns så klart en gräns för hur många mottagare du kan lägga parallellt. Antalet varierar säkert med vilken GPS man har samt längd på kablar m.m. Men 2-3-4 mottagare kopplade mot samma sändare bör fungera. Vill du ha flera sändare så krävs det en NMEA-MUX. Jag känner inte till någon annan lösning och kan inte heller förställa mig någon annan lösning. En NMEA-MUX kan du köpa eller bygga själv med en dator och några serieportar om du är mycket mer än normalt duktig på datorer. Troligen är en färdig NMEA-MUX billigast och drar minst ström om det är ett kritierie för dig. Mvh. / Thomas.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:18

Hasse Svedberg:

Jag tror rubricerade klarar en del av det du vill ha. Om man låter GPS förse alla som enbart behöver den information som en GPS utan navigeringsfunktion har parallellt föda dem (VHF, AIS, plotter etc. Nästa steg är vilken enhet som ska navigera. Datorn kan, Nexus kan och en GPS med nav t.ex Garmin kan. Samtidigt tänka på hur informationen ska användas/presenteras. I ditt fall kan du om du har t ex NEXUS låta den tro att den navigerar med pos, kurs och fart från GPS. Vinddata och djupdata finns och den samlade kan väljas i NEXUS utdatamening NMEA. Datorn får sedan navigera på dessa data och i sin tur styra autopiloten som ev behöver vinddata.
Otto (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:18

Otto:

Shipmodul i Nederländerna tillverkar diverse MUX-lösningar för NMEA: http://www.shipmodul.com/en/index.html. På deras hemsida hittar du flera svenska ÅF, bland annat http://www.clover.se/ Mvh Otto
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Marinelektronik AB tillverkar en hel del anpassningsboxar för NMEA till överkomliga priser. Kolla på www.marinelektronik.se
guvallin
Senast inloggad: 2022-08-02 - 10:37

Gunnar Vallin :

Ett alternativ är att köpa ytterligare en GPS-mottagare av enklaste modell, t.ex en GPS-modul till datorn. Då har du ytterligare en sändande enhet. Den kostar 500-600 kr och ansluts till USB-porten. Enkelt och billigt! Finns bl.a. på ELFA.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:18

Hasse Svedberg:

En GPS till förenklar inte problemet. Det är bara en utrustning som ska navigera dvs styra autopiloten, sända information till instrument och datorns kartpresentation. Den navigerande utrustningen (datorn?) kan bara tillgodogöra sig info från en GPS.