Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lowrance 3500

moltas:

Heipss! Har nyligen fått min gps/plotter. En Lowrance 3500. Är det någon som också köpt en sådan? Skulle vara intressant att höra Era synpunkter. /Moltas!

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Moltas Jag har ingen sådan plotter men har testad den i samband med utvärdering av sjökort till plottrar. Plottern är trevlig och har bra skärm och funktioner som andra plottrar. Det som är viktigt att komma ihåg är att fel finns i plottrarnas sjökort i jämförelse med papperskort, detaljer, öar, grynnor med mera kan saknas. Jag gjorde en test för en artikel i Västpricken 2004 där delar av denna finns på Simrads hemsida, här är länken: http://www.simrad.se/Ovriga_sidor/Simrad_brasjokort.asp Sjökorten har sedan dess förbättras mycket främst då BlueChart och Navionics. Jag skulle inte våga använda enbart plotter utan att ha papperssjökort att jämföra med i okända vatten. Hälsningar Ove
moltas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:54

moltas:

Hej Ove! Har monterat den igår och körde igång den idag. Har dock inte hunnit med att köra på sjön med den än. Förhoppningsvis imorgon. Skärmen var ljusstark. Satt i fullt solsken med solglasögon på, inga problem att läsa fönstret. Menyer och handhavande är ju en vanesak från fabrikat till fabrikat. Däremot stämde inte beteckningarna för sjökorten i manualen från Lowrance och de som kom fram i menyn. Tog en stund innan jag hittade rätt sjökort för blekingeskärgården. Visade sig att det var inte alls samma beteckning som Lowrance angav i sin manual. Har f.ö. kortet 17G XL 3. Detta berodde på att uppdateringarna för sjökorten sker ganska ofta. Då kan även beteckningarna ändras. Allt enl. säljaren. Tycker nog att Lowrance skulle ha skrivit en rad om detta hade jag sluppit en del frustration. Läste även artikeln. Det ska man ju ha klart för sig att de elektroniska sjökorten inte alltid är kompletta. Ska kolla lite härnere hur det står till med detta. Mvh Moltas!
moltas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:54

moltas:

Hej! Har provat den nya plottern ute på sjön idag. För mig var det över förväntan. Bra stuns i bilden, lätt att använda, kan utan vidare rek. apparaten. /Moltas!
Bifogade filer