Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
logg

Sven:

Är på jakt efter ett instrument (VDO Sumlog) till vår segelbåt. Båten är från 1978, så loggen är troligen lika gammal. Fungerar med propeller via wire upp till det trasiga instrumentet. Finnns det något annnat billigt alternativ ? Är endast ute efter hastighetsmätning.

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 06:27

Hasse Svedberg:

Hej Sven! De är lite ovanligt att bara vara intresserad av hastigheten. Om du har en GPS kan jag förstå det för då finns distansen där och GPS-farten är inte bra som trimningshjälp. Alla digitala instrument visar dels farten som ett medelvärde över en viss tid (jag tror 4 sek för sådana som ger en snabb respons och kanske 64 sek för andra) dels kan uppdateringen av displayen variera och där vill man ha minst varje sek. Jag har själv haft en Sumlogg. Tycker du att den fartinformationen var ok? Jag vet inte om det finns någon med enbart hastighet! Hasse S
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 06:27

Georg:

Hej, Jag har bytt till en enkel digitallog. Den ger fart, trip och total distans. Därav får man en tydlig indikation om ev. fartändring vid ändring av kurs, skotning etc. Klart bättre än Sumloggen anser jag.
Sven (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 06:27

Sven:

Anledningen att jag skrev enbart hastighet, är att det redan är sas monterat och klart (hastighet, tripp och total sträcka ). Behöver "bara" hitta ett fungerande instrument. Har sett ett för 800 kr +frakt, men tycker i nuläget att det är för dyrt. Har fått rådet att lägga pengarna på en GPS på en gång, vilket ju låter vettigt på ett sätt. Men vad får man då för runt 1000 kr. ? Vad kostade din digitallogg, Georg ? Mvh Sven
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 06:27

Georg:

Jag köpte en begagnad - 350 SEK - på SXK prylmarknad. Motsvarande ny kostar 1590 SEK (den nya har dock bättre display): NASA Cruiser Log (Logg med givare. Funktioner: · Stor och tydlig diplay (38 mm höga siffror). · Enkelt handhavande. · Fart - 30 knop. · Tripp och totaldistans. · Blå bakgrunds belysning. · Givare levereras med 7 m kabel. · Spänning 12V. · Förbrukning: 8mA + 20mA för belysning.) Art.nr 3837 hos SeaSea i Göteborg, Björlanda Kile Småbåtshamn, Tel 031-92 77 70, (och fler ställen?) Se http://gbg.seasea.se/
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Sven, om du kan tänka dig en Silva digitallogg, så har jag en fullt fungerande, komplett inkl manual, som jag säljer för SEK 500.- (+ ev frakt). /Bengt