Hoppa till huvudinnehåll
Sven-Olof
Senast inloggad: 2012-03-02 - 23:25
Lanternor med lysdioder.

Sven-Olof Olsson:

Hej Båttekniska nämnden! Jag har fått för mig att det finns ett inneboende problem med LED-lanternor av t ex fabrikatet Lopolight och undrar om ni kan hjälpa mig att reda ut... Lysdioder lyser för det mesta med en ljusspridning av 20 grader (jag kollade genom att hålla ett papper intill en Lopolight och detta verkade stämma ganska bra). Lanternan lyser alltså i en vinkel 20 grader snett uppåt och framåt. Om vi nu tänker oss att vi befinner oss 30 meter rakt styrbord om lanternan så borde det alltså inte vara något problem att se det gröna ljusskenet. Men: Om lanternan sitter på en segelbåt som kränger i 30 grader mot styrbord, kommer inte lanternan att då lysa ner i vattnet, bara några meter ut från båten? Om lanternan sitter 1 meter ovan havsnivån och segelbåten kränger i 20 grader, då betyder väl det att enda möjligheten man har att se lanternan är om man själv befinner sig under 1 meter (alltså närmare havsnivån än vad lanternan gör)? Jag är inte säker på att jag har rätt i detta men om det är så här så är denna typ av lanterna felaktigt konstruerad. Jag har kollat på en Lopolight och det finns inget form av raster i glaset framför lysdioderna som skulle kunna hjälpa till att sprida skenet utöver dessa 20 grader (och dessutom kollade jag ju genom att låta lanternan lysa på en bit papper som jag höll intill). Problemet uppstår inte heller på en motorbåt som inte kränger. Det finns andra fabrikat av lanternor med lysdioder men jag har inte haft möjlighet att kolla dessa. Vore tacksam om Tekniska nämnden kunde hjälpa mig att bringa klarhet i detta. Tack för en bra tidning! Hälsningar Sven-Olof Olsson (Medl nr 570410)

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i SXK Båttekniska nämnd:

Detta ärende behandlades först per e-brev, men införs nu i Forum för att vara allmänt tillgänglig. Lysdioders ljusspridning. Du skriver att lysdioder för det mesta har en ljusspridning på 20 grader. I dagens marknad finns lysdioder som har ljusspridningar som är både långt under och långt över detta värde så detta kan inte vara en utgångspunkt för bedömning av Lopolights eller andras lanternor. Lanternors egenskaper är av stor vikt för sjösäkerheten, därför har världens sjöfartsnationer enats om krav på lanternors egenskaper. Dessa krav ingår i de Internationella sjövägsreglerna. Kraven omfattar t ex lysvidd, numera även omräknat till ljusstyrka, kopplat till olika fartygslängd , lanternbestyckning för olika fartygstyper, ljusets färgkvalitet, vertikala och horisontala lysvinklar vilket också gäller där de är monterade o.s.v. Jag föreslår att du skaffar dessa regler. Enklast genom att köpa skriften "Sjöfartsverket, Sjötrafikföreskrifter m. m.". Den finns till salu där sjökort säljes. I skriften ingår även Sjötrafikförordningen ur vilken citeras 5:te kapitlets 1:a paragraf: "Till böter döms den befälhavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelse i de internationella sjövägsreglerna om ljus eller signal... " Problemet med krängande segelbåtar. För segelfartygs lanternor gäller beträffande vertikala lysvinklar att inom vinkelområdet 5 grader under till 5 grader över horisontalplanet (man tänker här på icke lutande läge hos fartyget) skall minst föreskriven minimiljusstyrka erhållas, och för vinkelområdet 25 grader under till 25 grader över horisontalplanet skall minst 50 % av föreskriven minimiljusstyrka erhållas. Det betyder för t ex en icke lutande segelbåt som är kortare än 12 meter att ljusstyrkan i från en sidolanterna riktning mot horisonten har ljusstyrkan minst 0,9 cd (candela) motsvarande en synvidd av 1 nautisk mil. Det betyder för t ex en segelbåt mindre än 12 meter som och lutar högst 5 grader att ljusstyrkan i från en sidolanterna riktning tvärs ut mot horisonten har ljusstyrkan minst 0,9 cd (candela) motsvarande en synvidd av 1 nautisk mil. Det betyder för t ex en segelbåt mindre än 12 meter som lutar högst 25 grader att ljusstyrkan i från en sidolanterna riktning mot horisonten, där de andra fartygens utkikar befinner sig, har ljusstyrkan minst 0,45 cd (candela) motsvarande en synvidd av 0,7 nautisk mil. Mot vattenytan alternativt himlen lyser lanternan starkare. Men man behöver alltså inte gå under vattenytan för att se lanternan på ett godkänt sätt. Dock kan återskenet från belyst vågskum störa mörkerseendet hos egen besättning. För båtlutning mer än 25 grader, vilket i och för sig är ett ineffektivt sätt att segla, ställs inga krav på ljusstyrkan d v s synvidden, vilket troligen få nattseglare funderat på och varit bekymrade över. I bilagan visas som ett exempel en glödlampsförsedd lanternas vertikala ljusfördelning. Man kan se att även utanför föreskriven maximalt krävd vertikal lysvinkel så släcks ljuset ej ut abrupt. Någon motsvarande mätning på en lysdiodlanterna har jag ej, men misstänker att den inte är lika generös. Det är naturligt eftersom konkurrensmedlet för lysdiolanternor är låg strömförbrukning som bland annat åstadkoms genom att ej utsända oefterfrågat ljus. På adressen http://cordland.se/lopolight.htm finns länkar till två godkännandedokument som gäller Lopolightlanternor och där kan man se laboratoriemässigt uppmätta värden på vissa prestanda. Andra lanternproblem behandlas i två artiklar på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation
Bifogade filer
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:06

Kjell:

I Sjötrafikförordningen finns angivet de krav som gäller, se http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf Regler 23 - 25 anger kraven på ljus (sid 22) Under Avdelning G (sid 88 ff) finns vad som gäller för fritidsbåtar avseende godkännanden, märkning mm. Det finns även något skrivet om ljusstyrka vid krängning för dels maskindrivet, dels seglande fartyg. Om man läser vad som står under avd G avseende ljusöppningar mm så fyller LED-ljusen inte kraven. Å andra sidan är frågan om de är godkända eller inte - när reglerna formulerades fanns inte LED-ljusen.