Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Lanternor

G.Engström:

Haloj, Har en strax under 12m segelbåt och har en undran ang. lanternföring vid motorgång. Jag har vit topplanterna, men även halvvägs upp i masten, ovanför däcksbelysningen en vit framåtriktad lanterna. Min fråga är - när skall den tändas ? Ihop med topplanternan, eller ?

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

För att det inte skall bli några missförstånd om lanternföringen föreslår jag att du går till källan, det vill säga läser i de "Internationella Sjövägsreglerna". De gäller i hela världen, men det finns vissa undantag för "svenskt inre vatten". Men då måste man också veta var detta vatten finns. De "Internationella Sjövägsreglerna" ingår i Sjöfartsverkets skrift: "Sjötrafikföreskrifter m. m." Den säljs för en billig penning där sjökort säljes. Angående missförstånd. Du skriver om en vit framåtriktad lanterna halvvägs upp i masten. Den är förhoppningsvis en "topplanterna" om den har rätt lysvinklar. Det vita ljuset som sitter i masttoppen kan vara en ankarlanterna, om den har dess lysvinklar. Felmonterade eller felanvända lanternor och dess trafkimässiga konsekvenser beskrivs i två kryssarklubbsartiklar på adressen: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation. Den bifogade bilden är från en av artiklarna.
Bifogade filer
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:10

Arne:

Den framovvertettede hvite lanternen midt på masten er din motorlanterne. I mørket skal du føre lanterner: Rød på babord og grøn på styrbord og hvit bakover. Kjører du for motor skal du også ha en motorlanterne midt på masten som skal lyse framover, for å vise andre at du kjører med motor og derfor ikke har forkjørsrett som under seil. Så enkelt er det.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:10

Hasse Svedberg:

Jag undrar om den vanliga sidolanterneplaceringen i förpulpit på segelbåtar verkligen är godkänd? Med så låg placering kommer man knappast var synlig annat än sporadiskt i ute i grov sjö. Själv har jag röd/grön ovanför spinnakerbomens skena på masten och vita lanternan för motorgång vid spridarna. Akterlanternan sitter på akterpulpit och borde egentligen sitta högre. Ofta är akterlanternor skuggade av den blå/gula vackra flaggan (för närvarande just flyttad till akterstaget)! Eftersom röd/grön på masten blir delvis skymd av förseglet vid gång för segel har jag en Röd/grön/vit segellanterna i masttoppen. Jämfört med röd/grön + vit beyder det halverad ström och jämfört med röd + grön + vit en tredjedel. Alltså vad gäller egentligen för placering i höjdled?
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlen i BTN.:

Hasse Svedberg frågar ovan om vad som gäller beträffande lanternors placering i höjdled. Vad ger Internationella sjövägsreglerna för ledning? Här kommer ett utdrag. __________________________________________________ Internationella sjövägsreglerna. Bilaga 1, utdrag: 2 § Ljusens placering och inbördes avstånd i lodplanet. 2 § c. Toppljuset på ett maskindrivet fartyg med en längd av 12 meter men under 20 meter skall vara anbragt på minst 2,5 meters höjd över relingen. 2 § d. Maskindrivet fartyg med längd under 12 meter får föra det översta ljuset på lägre höjd än 2,5 meter över relingen. Om toppljus förs samtidigt som sidoljus och akterljus eller det runtlysande ljus som är föreskrivet i regel 23 c1) förs samtidigt som sidoljus, skall toppljuset eller det runtlysande ljuset dock föras minst 1 meter högre än sidoljusen. 2 § f.1) Det eller de toppljus som föreskrivs i regel 23 a. skall vara anbragta på tillräckligt avstånd från och ovanför alla andra ljus och avskärmande föremål med undantag av vad som beskrivs under mom. 2). 2 § g. Sidoljusen på ett maskindrivet fartyg skall vara anbragta på en höjd över skrovet, som ej överstiger tre fjärdedelar av det förliga toppljusets höjd. De får ej sitta så lågt att de störs av däcksbelysning. 2 § h. Om sidoljusen på fartyg med längd under 20 meter förs i en sammansatt lanterna, skall denna vara anbragt minst 1 meter lägre än toppljuset. 14 §. Godkännande. Ljus och signalfigurers konstruktion samt installationen av ljus ombord på fartyget skall uppfylla de krav, som är fastställda av vederbörande myndighet i den stat vars flagga fartyget är berättigat att föra. _______________________________________________ Det tycks saknas krav på minimihöjd vilket är av säkerhetsbetydelse vid grov sjö påpekar Hasse. Möjligen kan svaret finnas i 14 §. Den paragrafen tycks lägga över svaret till "vederbörande myndighet", vilket kanske är Sjöfartverket? Sedan dyker frågan upp, hur grov sjö skall man gardera för? ____________________________________________________ Lanternföringen på min 7 meters segelbåt har både likhet och olikhet med Hasses montering. Vid segling används en röd/grön/vit sammansatt lanterna i masttoppen. (Godkänt för segelfartyg under 20 meter enligt regel 25). Strömbesparande och ingenting skymmer den, Vindexen sitter nämligen ovanpå lanternan. Vid motorgång används en vit runtlysande lanterna i masttoppen såsom topp och akterlanterna. (Godkänt för maskindrivet fartyg under 12 meter enligt regel 23). Topplanterna en bit upp i masten skulle skymmas av rullfocken, och om man är noggrann också av vanten, och är därför ej tillämplig. Som sidolanterna monteras, före användning i mörker, en sammansatt röd/grön lanterna, med mekanisk och elektrisk snabbkoppling i pulpiten, som ej skymmer i någon föreskriven lysvinkel. (Godkänt för fartyg under 20 meter enligt regel 21.) . ____________________________________________________ Lanternproblem behandlas i två båttekniska artiklar, se www.sxk.se + Fråga om teknik + Navigation. Den bifogade bilden är från en av artiklarna.
Bifogade filer
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:10

Hasse Svedberg:

Tack Ernst! Jag är medveten om att min rullgenua inrullad skymmer den sammansatta sidolanternan Med en teoretiskt punktformig lampa blir den skymda sektorn ca 1°. I praktiken rör sig båten alltid i sjön både på grund av kursvariationer och krängningsändringar. Förstaget med upprullsegel rör sig dessutom i sidled när det är avlastat. De sammansatta sidolanternorna har själva en odefinierad ljusbild rakt fram som i en del fall kan ge intrycket av vitt ljus. Bättre vore förstås att i mitt fall ha separata röda och gröna monterade på mastens sidor! Jag tycke ändå att min placering på masten ger bättre synbarhet än den låga pulpitplaceringen som ofta sitter i däcksnivå och som lätt blir utsatt för skador och rubbad infästning. Rent allmänt är det här med lanternornas lyssektorer helt teoretiskt och kommer aldrig att vara synliga i dessa gränser hos ett seglande fartyg vid krängning! 2§g och 2§h tycker jag var och en för sig är klara men sedda tillsammans blir jag osäker på tolkningen. Enligt 2§g så ska en sidolanterna föras lägre än 75% av topplanternans höjd medan den i 2§h ska föras > 1 meter under. Kravet förefaller mig vara uppfyllt endast om topplanternan sitterpå minst 4 m höjd! 2§g krav att sidoljusen inte får sitta så lågt att de störs av däcksbelysningar torde väl betyda att salongsljus bör vara släckta eller avskärmade med gardiner om de är starka. Vitt ljus upplevs säkert som mycket starkare än t ex rött.