Hoppa till huvudinnehåll
Lars Lundberg
Senast inloggad: 2011-05-06 - 17:49
koppla DSC och AIS med GPS

L. Lundberg:

Hur kopplar man ihop DSC-D på VHF:en med AIS signalen till GPS plottern via NMEA kabeln det finns bara en NMEA koppling till GPS:en men det skall in två en från AIS mottagaren och en från VHF:en finns det någon form av server eller 3-koppling?

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

En NMEA-enhet kan skicka data till flera mottagare men bara ta emot ifrån en - det är grundregeln. Jag har exempelvis kopplat min GPS:s NMEA-kontakt till en plintlist vartill jag har anslutit dator, Navtex och VHF-radion. Alltså får alla dessa tre enheter samma information ifrån GPS:en. För detta krävs inget annat än en plintlist av något slag. Om du däremot vill att två NMEA-enheter skall kunna skicka data till en NMEA-mottagare så krävs det elektronik. Det finns ett antal så kallade NMEA-HUB:ar att köpa. De brukar kosta dryga 2.000 kronor och betalar man lite mer så får man oftast en bra funktion i form av att de klarar olika hastigheter på olika portar vilket man ofta vill ha. Här är ETT exempel - om den är bra eller urkass har jag ingen aning om alls: http://www.skagerack.com/miniplex42.asp I ditt fall så vill du alltså att GPS:en skall ta emot data ifrån AIS-mottagaren och GPS:en skall samtidigt skicka data till VHF:en. Du borde kunna lösa det utan en HUB men det kräver lite tur och att du vågar experimentera lite. Din GPS har en NMEA-kontakt av något slag. I NMEA-kontakten finns normalt en kabel/ett stift för mottagning av data. Till detta stift skall du då ansluta SÄND/TX-stiftet som kommer ifrån din AIS-mottagare. I din GPS:s NMEA-kontakt finns det också ett stift för sändning av data. Till detta stift skall du ansluta RECIVE/MOTTAGE/RX-stiftet på din VHF. Sen måste du ansluta en minuskabel på passande sätt både ifrån AIS:en och VHF:en samt möjligen och/eller en jord från båda enheterna. Lycka till! Mvh. / Thomas.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Är det inte så här det skall vara. AIS:n skickar NMEA till GPS plottern för arr visa fartygen på skärmen. GPS:n skall skicka positionen till VHF:n. Alltså AIS==>GPS==>VHF GPS:n lyssnar och skickar på olika trådar = Inga problem. Har jag fattat rätt?
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:56

Per Leward:

Hej L Lundberg Vad är det för plotter och AIS du har? Hälsn/Per
bengthallgren
Senast inloggad: 2024-04-13 - 09:28

Bengt Hallgren:

Jag har diskuterat detta med Navship flera gånger med olika besked. Jag har även gyro som sänder via NMEA. Men min autopilot har NMEA så där hittade jag en lösning. Problem o lösning har jag beskrivit på min hemsida www.asort.se se AIS. Hälsningar Bengt
Lars Lundberg
Senast inloggad: 2011-05-06 - 17:49

L. Lundberg:

Hej alla vänner, jag har en Garmin 292C och en Navman Easy AIS mottagare, om det nu har någon betydelse. Hoppas det kommer att fungara till kommande säsong. Gandalf och Lasse
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:56

Per Leward:

Hej Lasse Du ansluter AIS-mottagarens seriekabel, stift 2 och 5 till brun och svart kabel till plotterns kablage (brun + och svart -). Sedan ansluter du VHF:s NMEA ingång till blå(+) och svart(-) kabel, mao så blir det två kablar till den svarta på plottern. Lycka till! Hälsningar/Per www.navsystem.se