Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Kompass i stålbåt

Karl-Erik:

Jag funderar på att montera en vanlig magnetkompass i doghouse i min stålbåt som styrhjälp vid dålig sikt (jag har gpsnavigator och fjärrkompass med deras fördröjning gör styrningen vinglig). Någon som testat om magnetkompassen överhuvudtaget fungerar inne i en stålbåt?

STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 18:45

STURE:

Det går alldeles utmärkt. Kom bara ihåg att den inte visar rätt - om du inte justerat denna. Då du har GPS och fjärrkompas så har du ju inga problem. Ställ bara in kompassen på det du vill köra på efter att ha koordinerat från de övriga. Kom bara ihåg att du inte gör kursändringar - utan att titta på dina övriga kompasser. (kursändringar står får dessa - när kursen är inställd så använder du din vanliga kompass - skit.. samma vad där står!) Har gjort detta i flera år - utan att justera om kompassen (Jag har GPS, fjärrkompass + 2 vanliga kompasser som inte är omjusterade och är lättare att styra efter) Inte efter regelboken - men det funkar bra.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Kompass i stålbåt På större fartyg försöker man alltid se till att det finns ett omagnetiskt område runt kompassen. Normalt väljer man lättmetall (aluminium ). Kompassen ställs uppepå lättmetalldäcket över styrhuset och man ser kompassriktningen genom ett spegelarrangemang. Hur som helst om man skall kunna lita på kompassen även om den är devierad skall den inte störas av magnetiskt material. Jag har för många år sedan försett en järnbåt med en kompass som satt i masten och som genom en överföring som jag tror mig veta hette fluxgate fjärröverfördes till en kompass i styrhuset. Hälsn Ulf