Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Instuktion för användning av Sextant

Göran :

Hej! jag undrar om någon vet var man kan få reda på hur man tar ut kursen med sextamt då jag har haft en sådan ombord utan att använda den. Tycker det är dags nu att göra ett försök för att det pröva på hur det är att använda en sextant för att lägga ut kursen. Sailing Is Fun Segla FF! Göran

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i Båttekniska nämnden.:

Ett tips om en bok i ämnet är: Astronavigering av Bobby Schenk. Den är utgiven av Bokförlaget Spectra AB i Halmstad. Man presenterar boken så här: "Praktisk tillämpning av astronomisk navigation utan formler. Inga formler, ingen matematik, inga förkunskaper - med den här boken försvinner all mystik kring den astronomiska navigationen."
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:36

Kjell:

Min gamla bok heter Astronomisk navigation och tidvattenberäkningar - en handledning med övningsexempel av Henrik Breide och utgiven av Medborgarskolan men den är några år. Jag hittade denna hemsida som verkar innehålla det mesta med länkar till anna smått och gott http://www.celestialnavigation.net/practice.html Gissningsvis kan du hitta de astronomiska tabellerna i något antikvariat allternativt ett program som gör jobbet.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:36

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Det finns ett kompendium om astronomisk navigation utgivet av SXK Västkustkretsen, författat av Yngve Ahlström. Försvareta bokserie om navigation del 2 behandlar astronomisk naviagation utförligt.
Moby Dick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:36

Moby Dick:

Gå in på nätet http://www.tecepe.com.br/nav/ Där finns en hel del att läsa. Om Du bor i Stockholm så håller Skeppsholmsgården kurs i ämnet.
vatsels
Senast inloggad: 2024-04-22 - 20:12

SMPV:

Inte för att vara någon messerschmitt, men i frågan står hur lägga ut kursen? Menas verkligen detta? Att lägga ut kursen med sextant torde bli komplicerat och förenat med stora felkällor.