Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Installation - VHF antenn

SoVa:

Efter övervägande har jag beslutat att installera VHF i min segelbåt. Eftersom jag vill optimera utsänd effekt så önskar jag tips om en bra antenninstallation i masten (11 m lång). Frågeställningarna är - kabel- och kontakttyp - ha en "lång kabel" som räcker från antenn ända till Radion eller kapa kabeln strax under däck och ha en kort kabel (3 m) från mastfot till radio och en kabel i masten (11m) eller ha en kabel längs med akterstaget. - antenn fixering i masten - jordplan - har någon erfarenhet från windex tillsatsen som kan "träs" på antennen kontra behålla separat windex Tacksam för tips!

Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Skall vi ta allt ifrån toppen så att säga. Börja med att skaffa en antenn med bra förstärkning >3dB. Cordland är duktiga på antenner. Till antennen behövs inget jordplan, det är inbyggt i antennen. Antennen och radion bestämmer vilka kontakttyper du skall använda. PL 259 är vanlig i både radion och på antennen. Det finns en kontakt som är bättre (N-kontakt) men den är ett helsike att få dit ibland Ja, du skall dra kabeln från antennen till radion utan skarvar. Du skall använda kabel typ RG 213 eller ännu hellre RG 214 Det var det hele.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag vill nog gärna avdramatisera det här med VHF-installationer lite. Cordland säljer fantastiskt bra antenner men min erfarenhet är att de är mycket kostsamma. Inte dyra - de är säkert så bra som de kostar. Men behöver man så bra? En vanlig antenn för 400 kronor duger gott i de allra flesta fall. Jordplan behövs inte som Jörgen skrev. Kontakttyp blir vad det blir. Du skall INTE köra RG58, du skall ha 50 ohms impedans och då återstår egentligen bara RG213 (eller den dyrare RG214). En skarv på kabeln sänker effekten. Men den underlättar markant installationen och av/på-mastning. En skarv dämpar inte mer än att jag för de allra flesta installationerna tycker att det är ett pris som är värt att betala. Jag har inte provat "Windex-tillsatsen". Jag har däremot en kombiantenn med ett delningsfilter nere med tre utgångar, VHF, FM-radio och GSM. Fungerar synnerligen bra. Mvh. / Thomas.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Hasse Svedberg:

Jag har haft en antenn kombinerad med Windex i många år. Jag har naturligtvis inte några mätningsvärden men jag är mycket nöjd. I princip är det en 30 cm hög windex med ett 73 cm stålspröt. Alltså totalt ca 103 cm på ett fäste som innehåller anpassningsdelen. En antenn med förstärkning koncentrerar effekten till horisontalplanet vilket kan medföra sämre signalstyrka vid segling då båten lutar! Den här typen är lätt och det är sällan problem med att tunga fåglar sätter sig på Windexen! Kombinationsantenner är dyra och kompromisser. GPS behövs inte i masten. De fungerar numera tom under däck! Hasse S
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Lars-Göran Sandgren:

Bara ett litet påpekande för att inte oroa dem som redan kör RG 58. Det är en 50 ohms kabel men har högre dämpning än de andra nämnda. RG58 är klenare och enklare att förlägga så det är frestande att använda den. Men gör bara det om du har kort väg mellan radio och antenn t.ex. på en motorbåt. Oavsett kabel - Montera kontakterna noggrannt, låt gärna någom kunnig göra det om du inte är van.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

/// Patrik:

Jag har en "Glomex" antenn. Den kom komplett med över 20 meter kabel troligen RG58 och kostade 600 SEK. Den sitter i toppen på en 17.5 m lång mast och är skarvad under däck till en tjockare kabel som är dragen från mastfot till VHF som är monterad vid navbordet. Trots sämre kvalitet på åtminstone kabel så hör jag Lyngby radio inne i Fiskebäckshamnen (Göteborg) och Tjöme Radio när jag kommer ut till Vinga. högt & fort /// Patrik
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Du hör Lyngby Radio, men hör Lyngby Radio dig? Det är stor skillnad på mottagning och sändning. Det är när du sänder den grövre oskarvade kabeln med den lägre dämpningen behövs.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

/// Patrik:

Vet ej, har aldrig ropat upp Lyngby Radio från Fiskebäck, skall kanske göra det vid sjösättning till våren. Däremot kan jag prata båt-båt när vi ligger upp till 20 Nm från varandra och jag har inga problem med att prata med Stockholm Radion på Varbergsändaren (kanal 22 har jag för mig) från Fiskebäck. Good enough tycker i alla fall jag. Högt & fort /// Patrik
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Kjell:

En VHF har nominella effekten 25 W. Med 15 m kabel blir effekten i antennen 12 respektive 18 W för RG58 och 213. Teoretiskt innebär detta ca 22 % ökad räckvidd för given fältstyrka. Räckvidden är i praktiken begränsad av "radiohorisonten", d v s av antennernas höjd. Med 11 m masthöjd är radiohorisonten ca 7 NM bort. För båt till båt (båda med 11 m mast) blir räckvidden alltså 14 NM. På dessa avstånd har effektskillnaden ingen avgörande betydelse - den räcker. Är man under radiohorisonten så spelar effekten (i princip) ingen roll - man hörs inte. I Patriks fall ovan - med 17 m mast är radiohorisonten ca 8,5 NM bort och han "hör" > 20 NM. Montering av koaxialkontakter är viktig. Kan man undvika skarvar är det bra. En felaktig montering kan stjäla mycket effekt. Man bör kontrollera eventuell korrosion i kontakter. Ett gott råd är att låta någon kontrollera antenninstallationen med en SWR-meter (standing wave ratio). Det ger direkt information om status.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Sambal:

Tack Kjell för dina kloka ord. Det är verklighetens begränsningar som gäller - inte de teoretiskt möjliga. Jag har också en mast på 11 meter (Linjett 30). Där har jag dragit den grövre kabeln, för säkerhets skull. Men i ruffen (ca 4 meter) har jag nöjt mig med den tunnare RG58 för att kunna trä den genom hål och vinklar. Jag har aldrig haft kontaktproblem utom i radioskugga. Jag lyckades hitta en lösning så att däckskontakten uppåt passar den grövre 213-kontakten och neråt, med hjälp av en adapter, den klenare 58-kontakten. Jag tror jag hittade delarna hos en kontakt-dons-grossist på Lidingö. Carlberg&son, www.carlberg.se, Båtmansv. 8, 08-636 26 00. Fast jag vet inte om de finns kvar där. Jag har också en kombinationsantenn med filter köpt på Nobelius marinelektronik i Sthlm. Men den finns inte längre i deras sortiment, tyvärr. Slutligen vill jag gärna förmedla ett smart tips jag fick av Knotan på Benns riggverkstad. Köp vanliga el-monteringsrör av plast och skarva ihop dem till nästan mastens längd. Trä ett styrsnöre igenom hela. Köp en stor tub sikaflex med pistolgrepp. Ta av ändbeslagen och placera masten med likrännan nedåt (OBS tvinna inte fallen!). Tryck ut en sträng med sikaflex på undersidan av röret och tryck in röret i hörnet bredvid likrännan. Om du har möjlighet kan du sträcka snöret så att röret kan få styrning. På detta sätt trycker du in hela röret i masten och "limmar" fast det med sikaflexen. Därefter drar du igenom kabeln med snörets hjälp. Om det går, låt snöret sitta kvar om det skulle behövas fler gånger. Jag gjorde detta 1992 och det har fungerat problemfritt! Aldrig något slammer från kabeln när båten gungar till i hamnen. Tänk bara på att ju kallare det är desto mer trögflytande blir sikaflexen... Upptill på masten fäster du kabeln på utsidan med en rostfri och gummiklädd rör/slanghållare som finns i alla båtaffärer. Se också till att ha ganska grov kabel för strömförsörjningen för att minska risken för spänningsfall där. Lycka till!
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Kjell:

Ang kontakter. Den kontakttyp som jag har sett på VHF-apparater har typbeteckningen PL259. Den kallas även för UHF. Det är viktigt att man får den typ som är anpassad för 50 ohms kabel (karakteristisk impedans för RG58 / 213 / 214) Typen finns även för andra impedanser och de ser praktiskt taget lika ut (och kan tvingas ihop!). Till kontakten finns adaptrar för olika kabeldiametrar som träs på kabeln innan kontakten monteras. Det finns en rad skarvstycken av olika slag, T-stycken mfl. En varning: använd inte T-stycken t ex för att använda samma antenn för flera olika apparater. Det leder med största säkerhet till förlorad effekt och att den andra apparaten förstörs. PL259 / UHF kontakter finns på många ställen. Sök på nätet t ex med "PL259", sidor från Sverige. Man får ca 250 svar. Åetrigen: Följ monteringsanvisningarna med avskalade längder mm för kontakttypen. Skarva ihop två längder kabel endast med kontakter och skarvdon, se bild (kommer från www.alfakom.se. Där finns även monteringsanvisningar). Att skarva med "sockerbit", AMP-kontakter, eltejp etc är helt förkastligt. Det finns en typ av däckgenomföring bestående av ett rör som kabeln (med kontakt) kan passera genom samt en gummipropp med hål för kabeln. Proppen säkras med en förskruvning.
Bifogade filer
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Fredrik:

Kräver delningsfiltret till de kombinationsantenner (t.ex. VHF/GSM/FM) som finns på marknaden separat strömtillförsel? I så fall hur mycket? Finns det tips bland kretsen läsare här på bra kombinationsantenner (utöver Cordland)? Tack på förhand, Fredrik
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Hasse Svedberg:

Liksom att varje kabelanslutning ger en signaldämpning ger väl också delningsfiltret förluster. Att det fungerar vid mottagning tror jag nog men hur är det vid sändnningseffekten. Någon som vet?
SoVa (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

SoVa:

Tack för synpunkter och kommentarer! Efter kommentarerna och kontakter med antennleverantörer har jag nu beställt en relativt enkel whip antenn med RG213 kabel med fastlödda guldplätterade kontakter. Valet av kabel och kontakter är gjort utifrån att få bästa möjliga ståendevågförhållande samt största möjliga utsänd effekt för att göra det möjligt för andra att kunna ta emot. Vad som i processen varit underligt är att de vanligaste leverantörerna av "båttillbehör" inte varit överentusiastiska att ta hem litte udda prylar. Slutligen kunde Navship i Gbg peka ut en lämplig kompetent återförsäljare som var villig att sälja det vad kunden ville och inte sälja det som fanns i affären.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 19:54

Fredrik:

Vilken återförsäljare var det och vad blev slutkostnaden. Är på jakt efter samma saker! Mvh Fredrik
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

RG213 är en mycket bra koax om man bor och seglar på ostkusten. Seglar man på västkusten bör man däremot välja RG214 som har försilvrad kopparskärm och därför håller bättre i en salt miljö. RG213 har en ren kopparskärm och oxiderar därför snabbare. RG214 är tyvärr mycket dyrare än RG213.