Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GRIB filer med Fugawi

Clas:

Innan jag uppgraderar mitt Fugawi 3 program till ENC, så önskar jag se hur det ser ut "live". Om någon vänlig själ kan maila mig en "Print Screen", så jag ser hur det set ut, med GRIB ovanpå Fugawi. Ev. kan intresse finnas för köp av Fugawi ENC. Tack på förhand //Clas "Trece"

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:39

Per Leward:

Hej Clas, Har sänt en skärmdump till din e-post adress. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Per, Har du möjlighet att bifoga samma skärmdump här i forumet så vi andra kan se den också? Tack på förhand! Mvh. / Thomas.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej, Jag har med Pers godkännande komprimerat bilderna lite och lägger upp dem här för allas nytta och nöje. Mvh. / Thomas.
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Och här kommer den andra - och sista av Pers bilder av Fugawi ENC med en GRIP-fil "over-layad". Mvh. / Thomas.
Bifogade filer
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Visst kan det vara bra att ha en OK väderprognos innan man ger sig ut på sjön. I det avseendet är säkert GRIBfiler bra att ha. Jag kan dock inte förstå varför de måste integreras med sjökortsbilden. GRIBfiler kan ju tankas ner via radio och då är ju kartan med från början, och är man väl ute på sjön märker man ju från vilket håll det blåser. Det är ju heller ingen större mening att förflytta sig en timme/5Nm åt ena eller andra hållet, det lär ju blåsa från samma håll där med.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:39

Per Leward:

Hej Integrationen är ju lite av finessen. Att t ex kunna spela upp prognosen - som sträcker sig 5 dygn - på din sjökortsbild eller över en planerad rutt. Att först ute på havet ta reda på vindriktning är väl lite sent........., speciellt om man seglar! Skillnaden på väder kan vara ganska markant efter en dagsseglats. Speciellt för de som kanske färdas med 25Nm/timme. Hälsningar Per Leward
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Lite fakta om GRIB för de som inte känner till det. En GRIB-fil innehåller ingen bakgrundskarta av något slag. En GRIB-fil innehåller väderdata för ett antal tidsperioder framåt. Det är alltså ingen ögonblicksbild utan en mängd prognoser. En GRIB-fil kan med rätt programvaras spela upp vädret framlänges och baklänges för att visualisera hur vädret förändras. En GRIB-fil hämtar man normalt hem via någon form av internetansluten dator (GPRS, 3G eller WLan är väl de tre vanligaste metoderna i en båt). Som alternativ så kan man hämta hem GRIB-filer via kortvågsradio via exempelvis Winlink-systemet. Det krävs dock en del ganska dyr utrustning för att det skall vara görbart och certifikat för att sända med en kortvågsradio. Lite mer information om detta hittar man på www.momo.nu/sk6ps för den som är intresserad. Där nämns inte så mycket om just GRIB-filer utan mer om radion. GRIB-filerna kommer på köpet. :) Mvh. / Thomas.