Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS-PC+VHF?

Larsa Andersson:

Hej Jag har sen tidigare kopplat min Garmin 60 med en laptop, funkar bra. Garmin 60 som jag inhandlade för knappt ett år sen har en 4-pinnars kontakt samt en USB-kontakt. Jag använder 4-pinnars-kontakten för PC:n. Nu har jag även inhandlat en stationär VHF. Från VHF kommer det två kablar som skall anslutas till GPS:n. Är min GPS för mesig (billig) för att jag samtidigt kunna ha både PC och VHF igång samtidigt? Behövs det en 9-pinnars kontakt i PC? Jag avser dessutom inhandla en autopilot som jag också vill koppla samman med övriga enheter. Tacksam för hjälp

Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Per Leward:

Hej Lars Du kan säkert ansluta din Garmin till VHF:en. En GPS kan normalt driva två enheter utan problem. Det blir NMEA ut från GPS:en som skall anslutas till din DSC-VHF. Vill du sen ansluta en autopilot beror installationen på vilken enhet som skall styra autopiloten, Plottern eller PC:n. Hälsningar/Per Leward www.navsystem.se
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Hasse Svedberg:

Min VHF larmar chockerande efter ca en minut om den inte fått någon POS. Garmin måste i princip (eller annan GPS tex en GPS-puck) bör därför helst startas innan man sätter på VHF och alltså alltid vara med! Autopiloten ska ju som Per skriver anslutas till den app som navigerar. Valet är inte helt enkelt eftersom flera parametrar påverkar. - PC kanske inte alltid är med - Garmin tycker jag är mer driftsäker och drar mindre ström - PC har oftast en överskådligare bild och är kanske lättare att lägga in en rutt i, vilken i och för sig kan importeras i Garmin. Valet beror naturligtvis på vilken programvara du har i PC och vilka kartor du använder. Gör din inkoppling av autopiloten så att du lätt kan skifta mellan NMEA ut på PC och Garmin! Hasse S
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Björn J.:

Jag har ett likartat problem som jag nu tröttnat på att försöka att lösa... GPS Garmin 128 (tror jag den heter, den med extern antenn) och en VHF Nawman 7200 som inte vill ta emot signalerna från GPS´en, möjligen talar dessa två enheter inte samma språk. Jag har fått en utförlig ihopkopplingasanvisning från Navmans svenska generalagent, och även provar en alternativ ihopkoppling, men det har inte funkat. GPS´en startas först, därefter VHF´en, och efter en stund larmar radion om att den inte får någon positionsangivelse... Någon här som känner igen detta, och dessutom kanske kan ge mig en fungerande lösning? (innan jag går över till kommunikatin med signalflaggor och grundläggande pås-navigering ;-) )
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:13

Kjell:

Björn, kan ditt problem vara så enkelt att GPS:en inte är inställd för NMEA? Garmin använder ett höghastighetsgränssnitt för kommunikation med PC:n för överföring av way-points mm. Jag tappade kontkten mellan VHF och Garmin 72 av denna orsak.