Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS och VHF

joakim:

Hej! Försöker koppla ihop min GPS med VHFen. GPSen är en gammal Shipmate Rs5700 och VHFen en nawman 7100. Är det någon som vet om det går? Har nu från GPSen en kabel som består av sju inre kablar i olika färger och från VHFen en liknande med olika färger. Är det någon som fått det att fungera? Joakim

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Joakim Jag har en gammal Shipmate RS 5800 som nog är ganska lik när det gäller datautgång. Den använder jag till dator, Vhf och autopilot och det fungerar mycket bra. Hälsningar Ove
joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:04

joakim:

hej! Då vet man att det skall gå. Återstår bara att klura ut hur. Som jag sa ovan. sitter med två sladdar med sju små trådar i varje och vet inte vilka som skall kopplas ihop. Hur är ditt kopplat? joakim
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Min koppling är på port 1, endast två kablar används till Vhf, dator. Data ut, vit kabel på pinne 2 Retur, brun kabel på pinne 7 Hälsningar Ove
joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:04

joakim:

Tack för tippset det är helt korrekt. Har nu bara ett problem. Enligt manualen skall man kunna ställa in GPSen på olika NMEA 0183 Det skall finnas ett antal olika NMEA 0183. RMB, RMC, XTE, VTG, GGA, BWR, BWC, APA, ZTG, GLL2, GLL3. Vad jag förstår skall den stå på NMEA 0183 RMC. Tyvärr hittar jag bara NMEA 0183 GLL2 och GLL3. Om någon vet hur man hittar de andra eller om det går att göra något är jag tacksam för tipps. joakim
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 05:04

Björn J.:

... så har jag exakt samma problem, men med en äldre Garmin gps (128) och likadan radio. Var en gång i kontakt med Nawmans generalagent, fick utförligt kopplingsschema och instruktioner om hur mjukvaran, inställningarna i radion och GPSen skulle vara, men inte 17 funkade det... Nu får jag vänja mig vid att stänga av larmet i radion och bereda mig på att ge en manuell position varje gång jag trycker på distressknappen... nu händer det ju inte alls direkt "ofta"... men OM... Jag har alltså gett upp. Troligtvis är våra GPSer för gamla för den typen av radio.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver inga problem med min Garmin 128a och Silva VHF Gränssnitt: NMEA/NMEA 0183 2.0 4800 Baud Stift 2=jord och 3=NMEA ut se http://lasselundell.se/page13.html
hafsorkestern
Senast inloggad: 2024-02-24 - 01:30

Niklas Krantz:

Inte jag heller har fått GPS, en Garmin 292, att prata med Navman 7100. Hur man kopplar står här: http://www.plastimo.com/pdf/VHF_GPS_interface_en.pdf Dessutom gäller det att ha rätt "överföringshastighet" Så ska man se till att förvalda gprmc och gpgll är kvar i komm-inställningarna. Men jag får ändå inte till det. Niklas