Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS extern/intern antenn i segelbåt?

Georg:

Jag ämnar köpa en plotter med intern antenn, placerad ute vid sittbrunnsskottet, under sprayhood. Har någon erfarenhet av GPS/plotter med integrerad antenn i segelbåt? Hur fungerar en intern antenn i en segelbåt, "mitt under riggen"?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Det fungerar alldeles utmärkt att placera sin GPS/Plotter med inbyggd antenn under sprayhooden intill luckgaraget även om man har vindrutor med glas o Al-ramar. Har själv en Raymarin 435i placerad så i vår Najad 360. Placerar du den på skottet intill nedgångsluckor är jag mer tveksam eftersom sikten mot en del sateliter kan bli skymd framåt. Försök sätta den så högt som möjligt i detta fall.
lasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:27

lasse:

Jag har en Lowrance GPS-plotter med inbyggd antenn monterad på rattpiedestalen på min Jeanneau 35. Har alltid fungerat perfekt, även med sittbrunnskapellet uppe.
vatsels
Senast inloggad: 2024-04-22 - 20:12

SoVa:

Har min Raymarine 435i på innsidan av ruffen så att jag kan stänga rufflucka och dörr om det börjar regna. Gpsen funkar om jag drar för ruffluckan. Har aldrig haft bekymmer under tre år. Dvs GPSen är ganska tålig. Gps för bilar sitter ju ofta innanför glas mm. och de funkar bra. Inte mycket skillnad på båtens GPS, prova din båt gps i bilen så får du en uppfattning om hur "skymd" den kan vara.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver trenne GPSantenner under däck. fungerar bra till solbadare lägger sig ovanpå.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:27

Magnus:

Äldre modeller har GPS-elektronik som kräver ordentlig antenn. Modernare klarar sig med svagare antennsignaler. En av elektroniktyperna kallas Sirf med tilläggsbeteckningar, och de klarar svagare signaler. Medan några plottermodeller, 3-6 år gamla från Garmin och med den där lilla fällbara antennstumpen inte alls går bra utan fri sikt. (176C och liknande från den tiden). De flesta GPSer med display har en signalbild som kan visa hur många och hur starka antennsignaler den tar emot. Så då kan man redan i affären prova hur den reagerar på inomhus-utomhus innan köpet.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:27

Georg:

Tack för alla goda svar och råd.
Curtn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:27

Curtn:

Fast Georg redan har tackat av och kanske lämnat Forum skulle jag vilja lägga till att antennen är en vital del i all kommunikation med radiovågor. Dess placering bör därför så långt som möjligt prioriteras. Det som går bra den ena gången kanske inte fungerar i en annan situation. Det beror ju bland annat på vinklar och riktnigar. En besättningsman eller delar av riggen kan ibland skymma bort flera satelliter. Eller som med Lasses solbadare, allihop. Curtn