Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS-antenn

Thomas:

Jag funderar på att använda en "GPS-puck" till VHF:en för att få till en bra funktion på DSC. Finns det någon som vet hur stiften är placerade i en USB-kontakt?

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:55

Hans Brolin:

VHF:en brukar vilja ha NMEA. Vanligtvis klarar går det att koppla ihop RS232 och NMEA även om det inte är helt idealiskt. USB är däremot något helt annat och jag tvivlar starkt (men jag kan ha fel) på att de spänningar och protokoll som används i USB går att använda när det är NMEA som krävs. Nåja, specifikationen för USB finns här: http://www.usb.org/developers/docs/ (ca 9 MByte) jag har inte hunnit kolla den ännu. MVH Hans
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:55

Hans Brolin:

Jag gjorde en snabbkoll: USB jobbar med 480, 12 eller 1.5 Mbit/s och NMEA normalt med 4800 bit/s USB har ett helt annat adresseringsförfarande där man har en master (som tilldelar adresser) och slaven (=periferienheten). För att fungera med en GPS-puck som har USB måste VHF:en vara "USB master", dvs. det som en PC normalt är. MVH Hans
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Går det att koppla en USB / Com-ports adapter emellan? Men till vilka stift skall spänningen anslutas till?
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:55

Hans Brolin:

Jag har inte, trots visst letande, lyckats hitta en adapter som kan koppla en USB till t.ex. en vanlig serieport. Det omvända finns. Dvs. att få en extra serieport från en USB anlustning (på en dator). Sannolikt har det med USB:s adresseringsteknik att göra. Man måste ha en dator (PC eller handdator) som kan agera "master" med hjälp av lämplig mjukvara. En VHF med NMEA-ingång har inte program i sin processor för något sådant. Spänning kan man få från USB ett stift (har inte kollat vilket) är 0 volt och ett annat 5 volt men signalstiften är både fysiskt (spänning m.m.) och logiskt (synksignaler m.m. för att få klockorna i master och slav att gå i takt) på ett format som inte är trivialt att avkoda. Finns det verkligen inte GPS-puckar med RS232 (4800 bit/s) i så fall hade hopkopplingen varit trivial. MVH Hans
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Tänkte fel i inslaget ovan. Men detta kanske kan vara en lösning. Puck med Dsub 9 pol och som spänningsmatas med PS2 kontakten. Bilden från Clovers hemsida http://www.clover.se/ct/haicom.html
Bifogade filer
Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:55

Thomas:

Tackar för alla upplysningar som ramlar in, på sikt kanske det gör att jag hittar en lösning. Det jag själv letat fram är Furunos GPS-enhet GM-38. Om det är någon som har erfarenhet av detta är svar alltid välkomna.