Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS

Joakim Jonsson:

Har en gammal GPS Shipmate RS 5800 (tror jag den heter) Det tar väldigt lång tid för den att hitta position när jag slår på den, 30-40 minuter. När den väl hittat position fungerar den utmärkt. Är det någon som vet något om detta? Går det att få den att hitta position snabbare?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:13

Björn J.:

Jag har ingen Shipmate, men väl en gammal Garmin med samma problem. Det visade sig vara dålig kontakt först i antenkontakten som sitter kopplad i mottagaren, lätt avhjälpt med ny kontakt, och några säsonger senare hade antennkbeln gett upp i andra ändan, uppe i antennen, då vara det bara att inköpa en ny antenn. Lönsamheten i detta kan ju ifrågasättas. Min GPS-mottagare reagerade med långsam start, ofta, men inte alltid, kom felmeddelandet att den inte hittade tillräckligt många satelliter, om överhuvudtaget någon alls. Det har ju på detta och andra båtägarforum skrivits en del om att mjukvaran i vissa äldre GPS-mottagare behöver uppdateras, om detta har jag ingen uppfattning, men det kan ju också vara en trolig orsak till dessa symptom.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Joakim Om jag minns rätt när det gäller Shipmate RS 5800 så har den ett inbyggt uppladdningsbart batteri. Under vintern kan detta bli urladdat och då tappar apparaten almanacka och det tar lång tid att få fix. Slå helst på apparaten några gånger under vintern för att ladda batteriet. Sker detta under säsongen kan batteriet vara slut och då tar det lång tid vid varje start. Batteriet kan bara bytas av återförsäljaren. Hälsningar Ove