Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Glödlampor till Hella Lanternor. Dessutom varning för lysdioder som ersättning.

Göran :

Är det någon som har en spec på vilka lampor det ska vara i Hellalanternorna till en båt på 33 fot alltså 10m. Eller vet var jag kan få reda på var upplysningar finns? Candela och hur långt ska dom lanterna lysa för utomskärssegling. Jag tänkte kolla om mina är dom rätta som är monterde.När man tittar på nätet så är det många som tror dom vet!

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Något om lanternor http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf http://www.ericssonseglare.com/seglaren/2007/LED-ljus.pdf http://www.plastimo.com/catalogue/categories.php?LangID=7&catid=10
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN.:

Om man vill veta säkert så gå så nära källan som möjligt. I detta fall Sjöfartsverkets "Sjötrafikföreskrifter m. m.". de säljs för ca 60 kronor där sjökort säljes. Där finns uppgifter om krävd lysvidd för de olika lanternorna och olika fartygslängder. Se regel 22. Där finns omräkning mellan lysvidd och behövlig ljusstyrka hos lanternorna. Se bilaga 1 paragraf 8. Eftersom de färgade glasen dämpar lampskenet så behöver lampan vara starkare än de färgade lanternorna som helhet. Lanterncertifikaten eller förpackningen brukar uppge vilken lampstyrka som behövs. Eftersom dessa ibland försvinner så kan en kontakt med försäljningsställe bli behövligt. Sjötrafikföreskrifterna kan också läsas på adress: http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:52

Göran:

Tack för tippsen ska gå vidare på länkarna så får vi se om jag lyckas hitta något! Sailing Is Fun.Göran
Lars-Anders We… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:52

Lars-Anders Westlin, ordf. SXK-St Tekn. komm.:

Med anledning av tips i svaret från Lasse L. 2007-05-17 kl 10:06 i internetlänk nr 2 om LED-lampor. Svenska Kryssarklubbens Tekniska Kommitté i Stockholmskretsen har under senaste året med intresse följt utvecklingen och marknadslanseringen av nya LED-baserade lanternor. Kommittén välkomnar denna utveckling såväl ur energibesparings- som driftsäkerhetssynpunkt. Detta gäller de lanternor som är godkända enligt de internationella sjövägsreglerna, i Sverige SJÖFS 1989:15. Exempel på godkända lanternor är av fabrikat: ·Lopolight (http://www.lopolight.dk) ·Bluewaterlight (http://www.bluewaterlights.de). Kommittén är däremot starkt bekymrad över de ersättnings LED-lampor som allmänt säljs för montage i befintliga lanternhus i stället för godkända glödtrådslanternlampor. Inget av de exempel på lanternor med ersättningslampor som Tekniska Kommittén har granskat kan uppfylla sjövägsreglerna av tre skäl: 1. Lanternorna uppfyller inte kraven på ljusstyrka. SJÖFS 1989:15, Regel 21 samt bilaga 1, §8 2. De uppfyller inte kraven på ljusvinklar. SJÖFS 1989:15, bilaga 1, §9 3. De uppfyller inte kraven på färgriktighet. SJÖFS 1989:15, bilaga 1, §7 Punkt 1 ovan innebär att lanternan med ersättningslampa av LED-typ inte syns på föreskrivet avstånd. Punkt 2 att man inte lätt kan avgöra gränsen mellan exempelvis rött och grönt fält för en kombinationslanterna. Alla lanternor utom ankarlanternor får fel lysvinkelområden. Detta beror på att lanternorna är avsedda att användas med en ljuskälla med en enstaka vertikal glödtråd som ger en i horisontalplanet väl avgränsad ljuskälla. Detta fås ej med de av kommittén granskade LED ersättningslamporna. Punkt 3 att färgerna på lanterljuset inte blir riktiga. Det vita ljuset tenderar att se vit-blåaktigt ut, det gröna ser ej grönt ut utan drar åt det blå hållet, det röda ljuset ser ej heller riktigt ut. Detta beror på att LED ersättningslamporna har ett ljusspektrum som inte är anpassat till befintliga lanternlinsers filtreringsegenskaper.
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:52

Göran:

Anders jag undrar? Om Lopolight (http://www.lopolight.dk) ·Bluewaterlight (http://www.bluewaterlights.de). är godkända! så varför är dom det? det måste väll gå att bygga motsvarande. det ser inte alltför svårt att göra bara man har rätta ledljusen eller hur? Jag inte är så insatt i ämnet utan bara undrar i största allmenhet! Sailing Is fun! Göran
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

En glödlampa vid normal drift avger strålning som innehåller alla regnbågens färger, det uppfattar ögonen som vitt. I en lanterna med glödlampa som lyser med vitt sken så tar ett rött filterglas bort genom absorption det vita skenets icke röda komponenter, det som ljus som går igenom är alltså huvudsakligen rött. Motsvarande för grönt sken. En godkänd LED-lanterna har lysdioder som bara avger rött sken i en babordslanterna. (LED är en förkortning av Light Emitting Diode = lysdiod.) En godkänd LED-lanterna har lysdioder som bara avger grönt sken i en styrbordslanterna. En lysdiod som avger det ögat uppfattar som nästan vitt sken har en ljussammansättning som fysikaliskt är skilt från glödlampans sken. Skenet kan innehålla överskott på blått ljus och fel nyanser av rött och grönt ljus. Detta klarar inte gamla lanternfilter av att filtrera till de färger som passar ögonen. Nuvarande vita lysdioder kan inte t ex i en trefärgad segelbåtslanterna med nuvarande filterglas ge rätt färger. Forskningen på lysdioder fortgår i många laboratorier på jorden.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Som en komplettering till mitt inlägg "Olika sätt för färgalstring" presenteras i bilagan spektrum för en vit och en röd lysdiod. (Kopierade från ELFAs Internetsida.) En jämförelse mellan en glödlampa och en vit lysdiod önskar jag presentera, men har ej ännu lyckats hitta något spektrum för en glödlampa.
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

På länken nedan beskrivs vad "färg" är för något och vilka våglängder olika färger är uppbyggda av. Intressant för den som inte har tänkt på det tidigare är att vitt ljus är en blandning av 1/3 rött, 1/3 blått och 1/3 grönt och sätter man det i relation till Ernst diagram över diodernas våglängder ovan så är det enkelt att se att den vita dioden inte är speciellt vit. Sen finns det bra "varmvita" dioder att köpa idag men de är inte så ljusstarka och ganska dyra ännu jämfört med många andra dioder. Mvh. / Thomas.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Det man inte har i huvudet får man fylla på med i efterhand; http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rg / T.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Ett spektrum för glödlampa har hittats på adress: http://www.myorchids.se/belysning.htm Det överensstämmer med minnesbilden av ett spektrum jag sett för ca 60 år sedan. Spektrat finns inritat i bilagan till detta inlägg. Där jämförs det med en vit lysdiod. Olikheten dem emellan borde framgå med tillräcklig tydlighet. --------------------------------------------- Ett annat sätt att få fram glödlampsspektrum presenteras av Ulf Bergenlid. Man använder en något förenklad formel för svartkroppsstrålning nämligen: S(lambda) = C1/(lambda)(exp 5) x 1/(e upphöjt till +C2/lambdaT - 1). där C1 = 1.176 x 10(exp-16) C2 = 1.432 x 10(exp-2) lambda är våglängden uttryckt i meter. T är absoluta temperaturen uttryckt i kelvin, K, det är temperaturen i grader Celsius ökad med 273. S(lambda) är stålningsintensitet som funktion av våglängden. U. B. har beräknat spektrum för glödtrådstemperaturen 2800 K. Det ger en kurva, som jämfört med den i bilagan, är något högre i det blåa området. Slutsats: Kurvan i bilagan kommer från en lampa med glödtrådstemperatur lägre än 2800 K. Det vore ej förvånande om godkända lanternlampor ligger ytterligare något lägre i temperatur, och därmed lägre i det blå området, eftersom de bör vara konstruerade för stor livslängd och god vibrationstålighet.
Bifogade filer
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:52

Fredrik:

Aldrig att hemmafixet i http://www.ericssonseglare.com/seglaren/2007/LED-ljus.pdf kan vara godkänd som lanterna ombord på en fritidsbåt. Spridningen på ljuset från dioderna är inte tillräckligt för att täcka upp hela lagstadgade vinkeln på lagstadgade (minsta) avståndet med den monteringen. Oseriöst. Mvh, Fredrik
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

En tänd lanterna med en "ersättningslampa" visas i båttillbehörsbutiken Seasea på Hamnvägen 8 i Viggbyholm, Täby. I demonstrationen ingår en sammansatt sidolanterna, som om den hade haft en godkänd glödlampa med ljusstyrkan 30 candela skulle vara godkänd för fartyg upp till 20 meters längd och ge lanternan den i de Internationella sjötrafikföreskrifterna föreskrivna lysvidden minst 2 nautiska mil. I demonstrationslanternan är i stället en ersättningslampa monterad. Ersättningslampan beskrivs i databladet: http://www.fdecker.se/bay15d.htm . Leverantör: Fredrik Decker AB, Storängsvägen 25, SE-115 42 Stockholm, www.fdecker.se, fredrik@fdecker.se Man kan utan mätinstrument bedöma att det rödaktiga babordsljuset inte har tillräcklig ljusstyrka, säkrare skulle bedömningen bli om ett lanterna med en 30 cd glödlampa fanns bredvid. Ett annat sätt är att betrakta de två lanternorna samtidigt på 2 nautiska mils avstånd. Man kan utan mätinstrument bedöma att det blåa styrbordljuset inte har den i de Internationella sjötrafikföreskrifterna föreskrivna gröna färgen, säkrare skulle bedömningen bli om ett lanterna med en 30 cd glödlampa fanns bredvid. Man kan utan mätinstrument, men med ett vitt papper hållet ett stycke framför lanternan se den erhållna ljusbilden, och bedöma att överlysningen mellan de olika ljussektorerna mångfaldigt överstiger de värden som anges i de Internationella sjötrafikföreskrifterna.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:52

Sambal:

Nu finns det ju flera olika typer av LED-lampor för lanternor. Beckerbåt säljer en som de hävdar är godkänd. Den har LED-lamporna placerade i endast en horisontell ring i den övre delen av lampan. Jag kunde i kväll inte komma in på deras hemsida www.beckerbat.se Sen finns fabrikatet Polarstar, som verkar ha tagit problemet på allvar. Passar dock ej Hella 2984 då sektorerna hamnar fel i förhållande till glaset. http://drev.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=434&cat=184
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Ovan skriver Sambal 07-09-05 om en lampa från Beckerbåt. På dess Internetsida finns en länk till ett certifikat gällande denna lampa. Där finns endast sida 1 av 3 sidor. Resterande sidor har jag fått på begäran. Här kommer några kommentarer. Certifikatets sida 2. Utdrag: Testrapporten är utförd av laboratoriet ENSIETA 2006-02-03. Vilka tester ENSIETA gjort och resultatet av dem framgår ej av certifikatet och rapport är ej bifogad. Mantaguas tekniska specifikation på Internet www.beckerbat.se redovisas prestanda hos LAMPAN beträffande ljusstyrkan för vertikala lysvinklar. Man jämför med kraven från Internationella sjövägsreglerna för LANTERNOR med 2 nm lysvidd och anger att det är Veritas norm. Lampan ensam har ljusstyrkeprestanda som uppfyller dessa krav. Det står ej att prestanda är avskrivna från testrapporten men här antas att så är fallet. Problemet verkar vara att lampan utan lanternhus är ljusstyrkemässigt och lysvinkelmässigt godkänd som ankarlanterna. Men vem vill ha en naken LED-lampa som ankarlanterna vars vita färg kanske inte har föreskriven kulör. Lampa och hållare skulle drabbas av galvanisk korrosion då det är fuktigt samt dessutom elektrolytisk korrosion då strömmen är påslagen. Med montering i olika lanternhus tillkommer ljusförsvagning på grund av "lanternglaset". Speciellt mycket dämpar de gröna och röda filtren och ej heller det ofärgade lanternglaset är förlustfritt. Ej heller redovisas om lanternlampan sittande i ett godkänt lanternhus ger rätt ljusstyrka och färg på de vita, gröna och röda ljusen. Vad som är rätt nyans av färgerna anges specifikt i Internationella sjövägsreglerna. Erfarenheter från andra vita lysdiodlampor är avskräckande beträffande alla lanternfärgers kvalitet och ljusstyrka. Ej heller redovisas om lanternlampan sittande i ett godkänt lanternhus ger rätta horisontella lysvinklar och ej har större överlysning i närliggande sektorer än vad som är tillåtet. Om överlysningen är för stor, hur stora svarta skärmar skall man då montera på lanternan? Hur har lamptillverkaren tänkt då han för dyra pengar beställt undersökning och certifikat som blir så oklart?
Fredrik Decker (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 23:52

Fredrik Decker:

Ännu har jag inte sett någon konventionell lanterna som är godkänd med LED-lampa monterad. (Det är lanternan med orginallampan i kombination som är godkännd.) LED-ersättningslamoprnas avvikelser som beskrivs ovan är i stort sett riktiga. (Jag har agentur på den LED-lampa som visadespå SeaSea-butiken ovan.) Vill man vara korrekt och ha endast godkända lanternor med LED-teknologi, skall man köpa godkännda LED-lanternor. Dessa finns hos Hella, AquaSignal, Lopolight, samt även BlueWaterLights (min agentur). För att en gång för alla göra det helt klart. Byts orginallampan i en konventionell lanterna ut mot en LED-lampa är lanternan ej längre är godkännd, oavsett om ersättningslampan har samma ljusfärg, sektorseparation och ljusstyrka, etc. De som vill ha mer info i temat får gärna kontakta mig på fredrik@fdecker.se eller 070-7990399.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. Båttekniska nämnden:

Som svar på brev från SXK-Stockholmskretsens Tekniska Kommitté 2007-05-21 till Sjöfartsverket har kommit brev 2007-09-12 från Sjöfartsinspektionen, handläggare Magnus Crutebo. Kopia av brevet föjer nedan, undantagandes 4 A4-sidor med resolutionstext på engelska. ----------------------------------------------------- Angående lanternor, svar på brev från Svenska Kryssarklubben. Ofoget med att man ersätter glödlampor med LED-lampor i lanternor som är testade och typgodkända för glödlampor strider helt mot typgodkännande förfarandet. En lanterna som är certifierad för en viss typ ljuskälla ska ha den ljuskälla som anges i typgodkännandecertifikatet och inget annat. Med andra ord, lanternan uppfyller inte dokumentationskraven i Sjövägsreglerna bilaga 1, 14§. Följaktligen uppfylls heller inte regel 20 e, varför fartyget/båten inte är utrustat med lanternor för att vara under gång från solnedgång till soluppgång. Från Sjöfartsvekets sida har vi uppmärksammat att man i vissa fall skiftat ut glödlampor mot LED-lampor. Vid kontakter med återförsäljare av lanternor och på båtmässor har vi påtalat hur det ligger till. Även Kustbevakningen och sjöpolisen är från SjöV uppmärksammade på frågan. Vid IMOs NAV-53 möte som hölls i London juli i år, beslöts att lägga ett förslag till en MSC resolution som antagligen kommer att antas av MSC-83 i oktober 2007. Förslaget till resolution har benämningen: Performance Standards for Navigation Lights, Navigation Light Controllers and Associated Equipment. Där man bland annat tar upp frågan om hur LED-lampor i lanternor ska hanteras. Observera att ovanstående förslag till resolution ännu inte är antagen av IMO, beslut kommer under kommande MSC möte i oktober 2007. Anledningen till att svar på erat brev från maj i år har dröjt är att jag avvaktat arbetet i IMO. Med vänlig hälsning Magnus Crutebo