Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Garmin GPSMAP 2110C & ruttplanering

Joakim Nömell:

Hej. Undrar om någon vet något smidigt sätt att ruttplanera i sin PC och sedan föra över det till GPSMAP 2110C? Jag har Mapsource i PCn. Är det enklast att köpa en PC-kabel till navigatorn (finns isf USB?) eller är det enklast att köpa en Garmin kortläsare och spara rutter på för att sedan stoppa det i navigatorn? Har för mig att det fanns funktioner i menyerna för att kpiera mellan GPS och minneskort i 2110C. Någon som isf vet om man behöver köpa ett tomt minneskort eller om det finns plats på Bluechart G2-korten för lite rutter? De är ju väldigt dyra, 64MB för drygt 800kr.

Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Roger:

Du kan göra på båda sätten. Men det går inte att använda Bluechart-kortet till att kopiera med, utan du måste ha ett tomt kort. Jag har ännu inte sett någon PC-kabel från Garmin med USB, men Garmin har en löjligt dyr USB->Seriel-omvandlare. Jag vet inte vad du tycker är smidigast, fast jag använder PC-kabel eftersom jag alltid ändå tar hem plottern från båten.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Joakim Nömell:

Jo jag tar också alltid hem navigatorn så det är ju enklast med tanke på vad korten och säkert också kortläsaren kostar. Jag kör idag min bärbara GPSMAP 60C i PCn och jag antar att 2110:an beter sig på samma sätt med att hämta och sända rutter, tracks, waypoints etc? Den PC-kabel du har, är det inklussive trafo eller är det med ciggkabel och 12-voltsomvandlare man får köra hemma?
Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Roger:

Jag köpte den från Garmin som man kör på 220 volt (enkelt och smidigt). Ja det borde vara samma princip för vilken plotter du än använder. Man styr ju allt från MapSource.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Joakim Nömell:

Drygt, köpte en sån där AC-adapter i tron att den även kunde användas för mjukvaruuppgradering av 2110:an men för det behövdes en kortläsare tydligen. Har 2.00 i min maskin och 2.40 är senaste versionen där man bland annat omnämner AIS bland fixarna.
Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Roger:

Ja, det är otroligt patetiskt av Garmin.se att fortfarande ha en felaktig instruktion om hur man uppgarderar sin plotter. Det har påpekats för dom, men dom verkar inte bry sig.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Joakim Nömell:

OK har inte haft möjlighet att testa än,måste åka och hämta min Mapsource-skiva. Men Mapsource hittar 2110:an via serieporten så man behöver inte köpa deras eventuella fåniga USB-converter också? Räcker med en egen USB/seriekonverterare eller en ren serieport så ska det funka?
Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:46

Roger:

Ren serieport funkar. jag har inte testat USB-konverter, för jag har serieport i min dator. Än så länge :)