Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:32
Garmin 210 GPSMAP?

Björn J.:

Av en bryggranne har jag blivit erbjuden att köpa en begagnad och fullt fungerande Garmin 210. Priset är klart överkomligt. Men... hur omordern är en sådan? var det möjligen denna modell Vasco da Gama använde sig av ;-) Är det någonting i dagsläget att satsa på? finns det sjökort att köpa? (tydligen G-chart). Med tanke på den Garmin 228 jag köpte begagnad av Leif Eriksson (han som upptäckte Amerika) är det kanske ändå en uppdatering? Eller är jag helt felnavigerad som ens i dagens läge tänker tanken att köpa en äldre GPS-plotter?

Lars Lundberg
Senast inloggad: 2011-05-06 - 17:49

Lars:

Gammalt skräp troligtvis inte värd plasten den är tillverkad av. G-chart korten slutade tillverkas för ca 2 år sedan och går inte ens att uppdatera, möjligtvis kan du hitta begagnade kort på nätet om du är sugen att köpa den, men inte mycket att ha.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 17:18

Björn J.:

Ok, tack för svaret. Kollade på båtmässan på de absolut senaste modellerna (som nu någon månad senare troligtvis redan är ålderdomliga). Och man förstår ju bara inte hur man lyckats navigera i Skagerack och Kattegatt med tillhörande kuster i många år utan att kunna klara sig utan 3-d plotter som inte bara visar hur omgivingarna ser ut såväl ovan som under vattnet, utan även visar en tv-bild från valfri kamera ombord, och även är sammnkopplingsbar med båtens övriga datorer och annat elektroniskt (ironivarning). Jag lämnar väl solskivan och jacobstaven hemma i år också och förlitar mig på en gammal gps och en laptop med claesolssonantenn och Fugawi med relativt nya elektroniska sjökort, samt en nu två år gammal uppsättning av papperskort. Det "mentala sjökortet" finns ju alltid med, lokalkännedom och vetskapen om var grund, bôar, och av landhöjningen orsakade "andra sorters förhöjningar" av havsbottnen vanligtvis INTE finns.