Hoppa till huvudinnehåll
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21
Garmin 152 + Raymarine Ray54E

Jens Andersson:

Jag försöker få min GPS (Garmin 152) att skicka positionsdata till min VHF (Ray54E). JAg kan konstyatera att GPSn sänder ngt på NMEA-förbindelsen; voltmetern pendlar mellan 0V och 3V ungefär varannan sekund. Men VHFen accepterar inte det utsända. Felsökningstips emottages tacksamt. /j

Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:58

Karl Johan:

Hej Jens, Kan du inte välja t.ex NMEA - NMEA på din Garmin för att få "rätt" utsignal? När jag kopplade min Garmin 128 till datorn var jag tvungen att ha den på NMEA - NMEA för att datorn skulle få "rätt" signal in. Om jag ville skicka ex en waypoint till GPS:en var jag tvungen att ändra till Garmin - NMEA har jag för mig. Mvh Karl Johan
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

Jens Andersson:

Tack för tips men formatet är konfigurerat NMEA/NMEA. Ska kolla med dator att utsignalen är rätt. /j
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Hyperterminal heter att användbart Windovs program, ligger i Program/Tillbehör/Kommunikation. Koppla GPSen till någon com port och läs vad som kommer "ut"
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Jens Kontrollera också hastigheten. Min DSC VHF vill ha 4 800. Garmin sänder ofta 9 600. Hälsningar Ove
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

Jens Andersson:

Test med dator visar att GPSn fungerar utan anmärkning. Den levererar många NMEA sentences, den första en $GPMRC. Hastigheten är 4800 bps, 8 bitar per "ord" utan paritet. SÅledes är det antingen kabeln till VHFn som inte fungerar eller VHFn i sig som antingen inte fungerar som den skall eller som inte accepterar det format GPSn använder. Enligt manualerna använder GPSn NMEA 0183 v2.0 med VHFn använder NMEA 0183 v1.5. /j
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

Jens Andersson:

Problemet löst. det var ett fel i VHFens kontakt för anslutning av GPSen. Ett stift i DIN-kontakten var snett vilket gjorde att han- och honkontakt kunde kopplas ihop 30 grader fel. Tack för tips och råd. /j