Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Gammalt ekolod

Hans Brolin:

I min båt sitter monterat ett ekolod från Navico med beteckningen DS200. Manualen är försvunnen innan jag fick hand om båten. Jag har försök få fram information via Simrad utan resultat. Jag har två frågor om lodet som jag hoppas få svar på. Någon annan av er har kanske ett liknande lod. Går det att få ut NMEA lodinfo från lodet? "Knappologin". Jag kan ställa in de två larmnivåerna och dämpning, men finns det fler inställningar man kan göra? MVH Hans

Hans Brauer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:10

Hans Brauer:

Hej, har själv Navico 200 serien i min båt. Logg, ekolod och vindinstrument. Har pappersmanualer samt nedladdade pdf-manualer. Pdf-manualerna går att hitta nånstans djupt nere i Simrads webb-grottor. Inte lättfunna precis, men jag lyckades. Nu är jag på jobbet. Till helgen kan jag försöka leta fram manualen ur datorn hemma. Annars kan jag fixa en kopia genom att scanna eller kopiera min pappersmanual. Tror inte lodet pratar NMEA (men vet inte säkert). Om du funderar på att byta ut lodet mot nyare skulle jag kunna va intresserad av ditt, då mitt lod mäter drygt 6 meter var man än är nånstans. Har bara haft båten en säsong så har inte hunnit felsöka lodet ännu. Gör ett inlägg till, där din e-post adress framgår så ska jag försöka hinna med att skicka dig manualen. Mvh, Hans
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:10

Hans Brolin:

Hej, Ja, har du möjlighet att skicka pdf:er så skulle det fungera bäst. Min e-postadress är hansbrolin XX telia.com (byt XX mot @). Jag gör så här för att lura adressinsamlingsprogram hos spammare. Lodet fungerar bra hos mig även om det ibland blir "hängande" någon minut och visar låga mätvärden ibland. Jag misstänker någon form av störning från något annat på båten. Jag tänkte nog inte byta det förrän det havererar. Dessutom har man vid montaget plastat in givaren på insidan så jag blir nog tvungen att förstöra den vid ev. framtida demontering. MVH Hans