Hoppa till huvudinnehåll
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41
Flytta Wpts o Routes från äldre gps till Gps Map 420

Lennart Heyner:

Hej, jag har en gammal GPS Garmin 45 FCC ID IPH-13000 SN 34563548 som slutat fungera (Displayen oläslig), och på den hade jag sparat unika wpts och routes från sk vita sjökortsområden i finska skärgården. Lyckligtvis har jag sparat dem vidare på min pc. Sedan några år använder jag med nöje och nytta en välfungerande GPS Map 420 10P005771, men hittills endast i Stockholms skärgård. Kommande sommar planerar vi att med båten åter besöka finska skärgården, varför det vore önskvärt att kunna lägga över de gamla WPTS och Routes till den nyare navigatorn. Hur går jag tll väga? Skaffar ett SD-micro-kort, sätter det i en SD-adapter, som placeras i PC:ns minneskortuttag, för över Wpts och routes till SD-micro, som sedan placeras i GPS-map 420? Eller finns det någon bättre metod, likt den på GPS45, där man via en speciell kabel kunde flytta data fram och tllbaka mella GPS och dator? Hur ska jag bäst gå tillväga? Jag är inte så jättehemma på handhavande av datorer.Någon som vet hur man gör eller som redan gjort detta och kan beskriva processen på ett enkelt sätt? Vänligen Lennart Heyner

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:57

Magnus:

Förutsatt att du har datakablarna till dina två GPS-er kan du med hjälp av något av t.ex. plotterprogrammen Mapsource (från Garmin), Fugawi eller Oziexplorer, läsa in waypoiints från den gamla GPS:en och sen ansluta den nya och läsa över dem till den. Motsvarande kan nog göras av någon du känner som är PC-van och har endera av dessa program, särskilt om det bara är en engångsföreteelse för dig.
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Hej, tack för snabbt svar. Verkar inte som du tände på min idé med minneskort. Visste inte att det finns datakabel även till GPS Map 420, var köper man en sådan. Den gamla finns kvar och kom från någon webshop i Östergötland tror jag. Dessvärre tror jag den gamla GPS 45 även tappat minnet, så där finns nog inget att hämta: När man bläddrar kommer det inte upp ngt som liknar ruttnamn eller wpt-namn på den s.g.s. oläsliga displayen. Hämta från Pc:n således, ev. via kabel?
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:57

Magnus:

Det förefaller som om en GPSMap 420 levereras med en "power/dat" - kabel. http://www.gpsonsale.com/garmin/products/420.html Har du extern spänning till 420-an så kan den alltså även innehålla dataanslutningsledarna. Vad gäller 45-an, så kan det vara så att de datafiler du har på din PC från den kan läsas in av programmet "Mapsource" och som sen kan ladda din nya 420-a. Känner du dig helt villrådig kan jag kanske hjälpa dig genom att göra någon av manövrerna ovan (inklusive minneskortförsök) genom att jag lånar filerna och 420-an med dess spännings/datakabel. I utbyte mot dina spännande waypoints i vita finska områden? Maila i så fall så kan vi koordinera detaljerna. MVH Magnus
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Mailat Magnus med wpts-bilagor enligt ovan.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:57

Magnus:

Garmin anvisade att man kan konvertera waypoints och rutter till format GPX och sen skaffa ett micro-SD-kort och läsa över dessa filer dit, samt sätta detta kort i 420:an och läsa in dem. Först återfanns inte de i manualen angivna aktuella menyvalen att göra detta. Garmin kontaktades och de anvisade att uppgradera 420:ans mjukvara, vilket gjordes av säljfirman. Fortfarande inga val i menyn att läsa in filer från kortet. Efter byte till Engelska i menyn återfanns dessa val. Men trots det "såg" inte 420an varken några GPX-filer elle andra filformat som "Maptech" kan producera. Frågan bollades tillbaka till Garmin, som via sin support uppgav att de skulle återkomma efter att ha konsulterat USA. Då ingen respons kom från Garmin, och telefonfrågor i ämnet inte mottogs positivt, blev lösningen till slut att löda DB9-kontakter på spännings/datakabeln och prova att göra överföringar mellan 420:an och Mapsource den vägen. Detta lyckades till sist.....
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:57

Sambal:

Grattis! Trägen vinner... Så nu blir det finska skärgården 2012?