Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Extern antenn på handhållen VHF

Curt Norstedt:

Det ca 15 cm långa antennsprötet på min handhållna VHF kan skruvas av. Sedan länge har jag en extra antenn till min stationära VHF , en drygt meterlång "blindkäpp", liggande oanvänd. Fråga: Kan jag ansluta min handhållna VHF till denna antenn? Blindkäppen torde väl ge en förstärkning på 3 dB under det att antennen på apparaten bara är allmänt rundstrålande. Monterad på akterpulpiten och ansluten med en bit koaxialkabel skulle den rimligen ge bättre räckvidd. I synnerhet om stationen används nere i båten där dess höjd över havsytan är mindre än en meter.

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medl. i BTN. :

Ditt förslag är en förbättring. Jag har ett liknande arrangemang för en handhållen VHF-apparat i båten.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:27

Curt Norstedt:

Hej Ernst, Bra, men hur gör man? Min gamla antenn har en sockel som passar för den grövre koaxialkabeln (RG8U?) medan sockeln på VHF:en verkar vara lämpad för den klenare typen. Från min tid som värnpliktig telegrafist minns jag hur viktigt det var att avstämma antennen varför jag förmodar att någon liknande åtgärd kommer att vara nödvändig i det här fallet.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Hej Curt. Jag tvivlar på att det finns någon färdig kabel med rätt kontakter i ändarna och rätt längd i handeln. I mitt fall köpte jag kontakter och kabel hos ELFA. Deras sortiment kan ses på www.elfa.se . På grund av den rätt korta kabellängden valde jag den klenare varianten. Antennavstämning är ju bra, men alla delar är avsedda för användning på det rätt smala marina VHF-bandet (155 till 162 MHz), så det fungerar nog tillräckligt bra ändå. I mitt fall användes en avkortad halvvågsantenn som har en avstämningsskruv i antennfoten. Jag inlänkade tillfälligt en ståendevågmeter mellan radion och antennkabeln och justerade för bästa ståendevågförhållande. Att jag gjorde denna justering berodde bara på att jag hade ett instrument tillgängligt och är intresserad av tekniken. Hittar en anteckning från 1993: Mätt ståendevågförhållande 1,1 på kanal 17. (Teoretiskt perfekt är 1,0.) Funktionen är fortfarande bra. Om denna radiostrålning mot förmodan skulle vara skadlig, så blir det ökade avståndet mellan kropp och antenn en bonus. Det är bara att sätta igång. Mvh Ernst.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:27

Kjell:

Det är riktigt att antennanpassningen är viktig. Titta i instruktionsboken / manualen vad som står där. Det finns två möjligheter; Är den handburna apparaten avsedd för att ansluta en extern antenn har utgången (sannolikt) en standardimpedans (vanligen 50 ohm) och antennavstämningen (anpassningen) sitter i sprötet. Är apparaten avsedd endast för den medföljande antennen kan anpassningen finnas i apparatens slutsteg. Resultatet om man ansluter en annan antenn blir då "det beror på". Om du experimenterar använd lågeffektläget (1 W) för att minska risken för skador på slutsteget (pga missanpassning). En annan möjlighet är att testa endast med mottagaren - om du hör sämre (testa med en station som hörs dåligt) så hörs du sannolikt sämre.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:27

Curt Norstedt:

Det löste sig efter ett samtal med den skandinaviska representanten för Icom, som det här var fråga om. Svaret kan vara av allmänt intresse. I korthet förhåller det sig så att stationen får klart bättre räckvidd ansluten till en bra och rätt belägen extern antenn än med den lilla som sitter på apparaten. Alla Icoms handapparater har antennkontakt som är avsedd för 50 ohm och kan därmed anslutas direkt med koaxialkabel till de vanliga marina antennerna för VHF.