Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Djup i Djupsundet?

Lennart Heyner:

Hur stort är djupet i sundet mellan Hartsö och Ringsö om man går i enslinjerna? 1,5 står det på kortet, men för en tid sedan (ngt över mvst.) såg vi en Contrast (1.65 m?) slöra igenom med god fart till synes utan problem. Vill minnas att jag någon gång för länge sedan haft lättare bottenkänning med Nordisk Folkbåt, men då fanns inga enslinjer och vi gick in rakt norrifrån.

bengthallgren
Senast inloggad: 2024-04-13 - 09:28

Bengt Hallgren:

Enligt den karta som finns i bl a årsboken är djupet 1,7 m (med 1,5 m precis vid sidan om). Jag har fått info om att sundet är ramat av SXK. När jag gått igenom har jag på ekolodet haft större djup än 1,7 hela vägen. Så mycket mer tror jag dock inte det är. Bengt Hallgren H & F Sörmland
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:04

L Petersson:

Man har inte minst dagens vattenstånd att ta hänsyn till, vid en stabilt högtryck kan det vara betydligt mindre djup.
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Till Bengt Hallgren: Vilken årsbok med karta är det som du hänvisar till? Till L Peterson: Självfallet måste man ta hänsyn till dagsaktuellt vattenstånd, men därom ges ju upplysning i den dagliga väderrapporten, som kan avlyssnas innan ev passage. Vänligen L.Heyner
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN.:

Internet ger svar med skiss och text över Hartsö-Djupsundet på t ex dessa tre adresser: 1. www.sxk.se + länkar Hamn och farled + SXK Bojöversikt + Sörmlands skärgård. 2. www.sxk.se + länkar Regionala kretsar + Sörmlands + Hamn och farled + Djupsundet. 3. www.sxk.se + länken Sök + skriv in: Djupsundet Med seglarhälsningar från Ernst.
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Tack, min ursprungsfråga har blivit tillfredställande besvarad