Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:30
Datorskärm ombord

Fredrik:

Har precis tecknat nytt Hem-PC avtal och valt att köpa ut den gamla utrustningen. Dels tänkte jag plocka lite delar på den (och sätta i den nya) och dels så kom den med en platt 17" skärm som av en händelse råkar gå på 12VDC (läskigt hög ström/effektförbrukning dock: 5A/60W). Jag har som ni förstår lite funderingar på om denna går att använda i båten som TV? Är det möjligt att använda en datormonitor som TV? T.ex. att via en 12V Boxer dekoder ta in det digitala utbudet? Jag förstår att det går att ansluta skärmen till en laptop och sedan köra USB TV kort och den vägen få TV på skärmen, men jag är mer ute efter att slippa köpa en LCD TV på 17" till båten om det nu går att använda denna datorskärm. Mvh, Fredrik

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Fredrik, Du behöver ett TV-kort alternativt någon annan "låda" som konverterar det digitalboxen lämnar ifrån sig (normalt SCART) till en VGA/DVI-signal. En sådan "låda" i form av en kabel hittar du här: http://www.maplin.co.uk/Free_UK_Delivery/Scart_to_VGA_SyncB laster_Cable_37141/Scart_to_VGA_SyncBlaster_Cable_37141.htm Hur bra dessa fungerar vet jag inte jag har aldrig provat någon sådan själv eller hört någon prova. Men spontant så känns det som det är upplagt för problem alternativt dålig bild. Mvh. / Thomas.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:43

Fredrik:

Tack för svar! Skärmen har både VGA och DVI ingång men det verkar både smartare och enklare att använda VGA (då det som kommer ut ur Boxer boxen ändå är analogt). SCART<->VGA verkar gå att löda ihop själv, alternativt så säljer Dustin följande kabel (finns även i andra längder): http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010079534 Får se hur det funkar. Liknande problemställning verkar annars förekomma i det alltmer populära i att koppla ihop PC hemma med TV (XP Media Edition och allt det där). Mvh, Fredrik
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:43

Stephanie:

Varför denna frossa med användning av PC ombord - i detta fall för att se på TV. Varför inte köpa till båten en 15" LCD TV för dryga 2000:- och använda den hemma i köket/sovrummet när båten står på land. Själva har vi såväl PC som Plotter och TV ombord utan att koppla samman enheterna. Med vetskap om att enheterna inte stör varandra och kan användas separat. Och vi seglar med detta över hela Europa. Det verkar som själva båtlivet ofta kommer i andra hand jämfört med all elekronik.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:43

Fredrik:

För min del handlar det om insikten om det faktum att det analoga TV-nätet gradvis släcks ned i Sverige. I det område jag primärt rör mig handlar det om 2008. Jag kan alltså inte ha kvar befintlig utrustning vare sig jag vill det eller inte. Det är heller ingen tröst att springa och köpa en 15" LCD TV - som du föreslår - då mottagaren i en sådan är analog. 2.000kr kan dessutom i mitt fall visa sig vara en helt onödig utgift då jag ju faktiskt redan har en skärm som kan visa sig gå att använda. Jag tycker om att titta på nyheter och väder även när jag är på semester med båten och för detta ändamål är en TV tveklöst ett ypperligt hjälpmedel. I denna tråd diskuteras möjligheten till digital TV via en platt, bättre begagnad datorskärm - inte om att koppla ihop PC, plotter och TV (vilket visserligen kan vara ett klockrent alternativ om man inte har obegränsat med utrymme ombord). "Det verkar som själva båtlivet ofta kommer i andra hand jämfört med all elekronik." Onekligen en lustig kommentar från någon som själv sitter med allt det som diskuteras i denna tråd och mer därtill i sin egen båt... Mvh, Fredrik
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Fredrik, Ett annat alternativ slog mig som inte är svaret på din fråga men ändå snart värt att överväga. Digital TV via IP. Alltså skaffa ett 3G abbonemang och via internet plocka när nyhetsprogram (med väder) och annat. 3G går att få idag för en fast kostnar om runt 400 kronor i månaden med obegränsad trafik (eller i alla fall nästan). För övrigt så lever jag efter mottot att båten skall sjunka på grund av all elektronik! :) Mvh. / Thomas.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 12:43

Per Leward:

Hej Fredrik, Jag förmodar att du inte har någon dator att driva skärmen med i båten. Då är det väl enklast att skaffa en TV-tuner med VGA/DVI-utgång så har du en komplett TV. Finns på många ställen bl a här: www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e717105&ReferId=29 Hälsningar Per Leward www.navsystem.se