Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-26 - 13:31
Slang kontra CU-rör för gasol

Sundin:

Är det så att det enligt senaste bestämmelser är tillåtit med enbart godkänd slang mellan flaska och förbrukare? Jag förstår att installationen ska ske så att skada på slangen ej ska kunna ske (t ex i skyddsrör). Slangen ska även vara lätt demonterbar och att ändstyckena ska vara pressade dvs ej slangklamma. Är det godkänt med gasolförbindelse genom motorrum? Nackdelarna med Cu-rör är bl a känslighet med vibrationer och skarvar vid ändarna.

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej Sundin! Blev tvungen att kika lite i min SBU-Båtbesiktningspärm. Nya CE krav på båtar som är tillverkade senare än 16 juni 1998: Gasolslang då tillåten hela vägen, dock så är slangklammor ej tillåtet (ska vara maskinpressade anslutningar) och varje förbrukare ska ha en egen avstängning som är lätt åtkomlig, som tidigare. Gasolslangar ska inte dras i motorrum (=motorrum är till för motorer så att säga) och vara väl dragna (i typ VP-rör är säkert väldigt bra) och klammade. Dessutom skyddade vid genomföringar i skott eller dyl. Speciellt viktigt med skydd-skoning intill en pendelupphängd spis. Tycker det är riktigt bra att man nu godkänner slang hela vägen. Seglarhälsningar Stefan K ordf. SXK Båttekniska Nämnden BTN